Grecja i Hiszpania zajmują czołowe miejsce w Europie pod względem wzrostu wydatków turystów z zagranicy, wynika z analizy Europejskiej Komisji Podróży. Na podium znalazły się jeszcze Włochy i Francja.
Europejska Komisja Podróży sprawdziła, o ile w pierwszej połowie tego roku wzrosły wydatki turystów odwiedzających kraje Starego Kontynentu. Okazuje się, że pierwsze miejsce należy do Grecji i Hiszpanii – tu wskaźnik skoczył o 25 proc. rok do roku. W przypadku Włoch było to 20 proc., przy Francji 16 proc.
Badanie pokazuje też wyraźny wzrost zainteresowania podróżami wśród Europejczyków w okresie od czerwca do listopada 2024 roku, a głównymi rynkami źródłowymi są Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania. We wszystkich trzech krajach ośmiu na dziesięciu respondentów mówi, że zamierza wyjechać w tym okresie. Raport pokazuje też, że 36 proc. Europejczyków planuje odbyć co najmniej jedną podróż w nadchodzących miesiącach, co stanowi wzrost o 6 proc. rok do roku. Kolejne 33 proc. mówi, że wyjedzie dwa razy, a 24 proc., że podróżować będzie trzy, a nawet i więcej razy.
Zainteresowanie południową Europą jest stabilne w porównaniu z rokiem 2023, ale spadło o 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022 – choć nie w przypadku Grecji. Tymczasem kierunki zachodnie (18 proc.) i północne (13 proc.) nadal cieszą się dużym zainteresowaniem. Najczęściej podróżni wybierają jednak Hiszpanię i Włochy (8 proc.), Francję (7 proc.) i Grecję (6 proc.). Jest to związane z utrzymującym się trendem wyjeżdżania na wypoczynek na plażę, na co decyduje się 19 proc. badanych, którzy zamierzają podróżować w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. 17 proc. preferuje turystykę kulturową, 14 proc. chce spędzić wakacje na łonie przyrody, a 13 proc. odwiedzi miasta.
Poczucie bezpieczeństwa w danym miejscu jest najważniejszym czynnikiem, który turyści biorą pod uwagę przy wyborze miejsca na wakacje (16 proc.), na drugim miejscu znajduje się przyjemna pogoda (13 proc.), na trzecim dostępne atrakcje (11 proc.), a dalej przyjaźni mieszkańcy i stabilna temperatura (po 8 proc.). MG