W lipcu br. wystartowała strona www.legalnebiuropodrozy.pl, która ma edukować klientów biur podróży jednocześnie promować legalnie działających organizatorów.
Pierwsi mogą za jej pośrednictwem dowiedzieć się dlaczego warto kupować w biurach podróży zarejestrowanych jako organizatorzy, a przede wszystkim sprawdzić, czy touroperator, którego imprezę zamierzają zakupić, prowadzi działalność zgodnie z prawem. Aby to zrobić, wystarczy wpisać NIP wybranego podmiotu, a www.legalnebiuropodrozy.pl odeśle klienta do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, gdzie taka informacja się znajduje. Na stronie tej można też ustalić, czy biuro zawiesiło działalność, toczy się wobec niego postępowanie w sprawie wykreślenia z Rejestru lub już został z niego wykreślony.
Touroperatorzy mogą z portalu pobrać logo „legalne biuro podróży" i umieścić je na swojej stronie internetowej, w materiałach promocyjnych lub dokumentach wysyłanych klientom, aby wizualnie podkreślić, że działają zgodnie z prawem.
Pomysłodawcami strony są Mariusz Galus i Sebastian Nasiłowski współpracujący ze sobą od wielu lat – ostatnio w ramach Oddziału Nowych Technologii i E-commerce w Polskiej Izbie Turystyki. PIT objął zresztą patronatem ich wspólną inicjatywę.
Stronę wykonała firma PIRO tworząca oprogramowanie dla biur podróży. Jej właściciel, Mariusz Galus, wyjaśnia, że www.legalnebiuropodrozy.pl to odpowiedź na wciąż sporą liczbę podmiotów na rynku turystycznym funkcjonujących w szarej strefie, zarazem niewielką wiedzę konsumentów o tym komu powierzają organizację swojego wypoczynku. – Obraliśmy sobie za cel uczulanie klientów biur podróży, że nie każdy podmiot organizujący wczasy, kolonie czy wyjazdy, zrealizuje je w sposób rzetelny i profesjonalny. Jedynie legalne podmioty są w stanie zagwarantować, że zrobią to w sposób bezpieczny, a w razie sytuacji kryzysowych klienci takich biur są chronieni prawem, co nie ma miejsca w przypadku podmiotów działających w szarej strefie - informuje.
Pomysłodawcy nie planują klasycznej kampanii promocyjnej. Mają natomiast nadzieję, że biura podróży – zrzeszone w PIT i innych organizacjach turystycznych oraz poza nimi (w sumie nawet 2 tys. podmiotów) – pobierając logo „legalne biuro podróży", zainspirują klientów do odwiedzenia strony i świadomych zakupów. MO