Pieniądze wydane na promocję kraju za granicą bardzo wolno zmieniają sposób postrzegania Polski przez obcokrajowców. Choć nadal kojarzymy się niezbyt pozytywnie, to jeśli ktoś zdecyduje się na wizytę w naszym kraju, po powrocie całkowicie zmienia swoje wcześniejsze zdanie o Polsce.
Znajnowszych badań wynika, że nadal jedynymi głównymi skojarzeniami z Polską są postać Jana Pawła II, upadek komunizmu, wódka i położenie w regionie Europy Wschodniej. – Te wyniki nie są tym, czego byśmy oczekiwali po badaniach przeprowadzanych wśród ekspertów w różnych krajach – mówi Jarosław Górski z Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc. Firma przeprowadziła szczegółową ankietę wśród specjalistów zajmujących się marketingiem terytorialnym i brandingiem narodowym reprezentujących Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Hiszpanię, Rosję czy USA. Pytano o skojarzenia i wiedzę na temat Polski oraz o skuteczność naszych działań marketingowych. – Podsumowując wydane miliony na liczne kampanie promocyjne w kraju i za granicą, ocena polskiej promocji wypada na szkolne 3 z minusem
– stwierdza Górski.
MAK/MG
Przepytani eksperci mieli mozliwość wymienienia trzech elementów, które najbardziej kojarzą im się z Polską:
● Wśród najczęściej wskazywanych znalazła się osoba papieża Jana Pawła II, koniec komunizmu i strajki w 1980 r. Drugie miejsce wśród najsłynniejszych Polaków zajął Lech Wałęsa, którego wymieniło 42% ekspertów.
● Najbardziej utożsamianym z Polską miastem jest Warszawa, kojarzona przez 70 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazł się Kraków, na trzecim - Poznań.
● Najlepiej rozpoznawalne za granicą okazało się logo POT, z którym zetknęło się 57 proc. ekspertów.
>> Więcej przeczytasz w najnowszym numerze WT nr 5/2012 (1-15 marca 2012)