Narodowe organizacje turystyczne w czasie kryzysu powinny być wiarygodnym źródłem informacji, koordynatorem działań na poziomie rządowym i branżowym, ale też monitorować sytuację, walczyć z dezinformacją i być agregatorem danych oraz adresatem pomysłów, wynika z raportu ETC.
Europejska Komisja Podróży (ETC) przygotowała raport „Kryzysy w turystyce: skutki i wnioski z europejskich destynacji”, w którym podkreśla wpływ coraz częstszych i poważniejszych kryzysów na sektor. W opracowaniu przedstawia strategie zarządzania, które powinny przyjąć narodowe organizacje turystyczne.
NOT muszą być przede wszystkim wiarygodnym źródłem informacji dla branży i gości. Ich rola polega też na koordynowaniu działań między władzami, przedsiębiorcami i odwiedzającymi. Powinny też czuwać na bezpieczeństwem przyjezdnych i chronić wizerunek kraju na arenie międzynarodowej, a także walczyć z dezinformacją, zapewniając dokładne i spójne komunikaty oraz współpracować z ekspertami w celu utrzymania jasnej narracji. Do nich powinny też spływać dane, na podstawie których będą podejmowane decyzje.
Badanie podkreśla również, że agendy turystyczne powinny angażować się w długoterminowe planowanie ryzyka na podstawie analizy danych z całego kraju i monitoringu sposobu reagowania na kryzys. Takie podejście pomoże zwiększyć odporność turystyki na ryzyka klimatyczne i zmiany popytu. MG