W 2025 roku w życie wejdę przepisy RefuelEU, a Wizz Air, by przygotować się do ich wdrożenia, rozpoczyna testy wykorzystania biopaliwa na wybranych lotach. Przedsięwzięcie jest realizowane we współpracy z Airbusem – samolotami właśnie tego producenta lata przewoźnik.
Przepisy RefuelEU nakładają na dostawców paliwa lotniczego obowiązek, aby od 2025 roku wszystkie rodzaje paliwa dostępne dla operatorów samolotów na unijnych lotniskach zawierały określoną minimalną ilość zrównoważonych paliw lotniczych, a od 2030 – określoną minimalną ilość paliwa syntetycznego, i by do 2050 roku obie te ilości stopniowo wzrastały. Udział zrównoważonych paliw lotniczych ma być następujący: 2 proc. w 2025 roku, 6 proc. w 2030 roku oraz 70 proc. w 2050 roku. Od 2030 roku paliwa syntetyczne muszą stanowić 1,2 proc. i w 2050 roku osiągnąć poziom 35 proc. Regulacje te wymagają również, aby linie lotnicze operujące w UE tankowały 90 proc. potrzebnego paliwa na tych lotniskach. Dzięki nowemu projektowi Wizz Air podejmuje kroki w celu włączenia SAF do swojej działalności, dodatkowo wykorzystując efektywność paliwową samolotów Airbus A321neo.
Testy obejmą loty na dwóch głównych trasach: z Barcelony do Budapesztu (BCN-BUD) oraz z Brukseli Charleroi do Budapesztu (CRL-BUD). Paliwo SAF będzie dostarczane przez firmę Cepsa, a dystrybucją zajmie się World Fuel Services, należąca do World Kinect Company, odpowiedzialna za każde lotnisko wylotowe. Projekt zostanie zakończony do końca roku i będzie realizowany metodą bilansowania masy. Wizz Air zakupi do 16 ton metrycznych czystego SAF z mieszanką do 5 proc. na lotnisku Barcelona-El Prat oraz do 18 ton metrycznych czystego SAF z mieszanką do 10 proc. na lotnisku Bruksela Charleroi.
- Ta międzybranżowa współpraca z firmą Airbus pokazuje zaangażowanie społeczności lotniczej w redukcję intensywności emisji – mówi Yvonne Moynihan, Chief Corporate and ESG Officer w Wizz Air. - Kluczowe jest, aby wszyscy uczestnicy ekosystemu lotniczego odegrali swoją rolę i połączyli siły, aby osiągnąć cel branży, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 roku. SAF jest głównym czynnikiem umożliwiającym to osiągnięcie, dlatego linia Wizz Air wspiera tę pionierską politykę UE i dokonała znaczących inwestycji strategicznych w SAF – dodaje i przypomina, że Wizz Air zobowiązał się do zmniejszania śladu węglowego, a jego celem jest, aby do 2030 roku 10 proc. lotów było zasilanych SAF. Poprzez ten projekt Wizz Air nie tylko testuje operacje z SAF, ale także zbiera informacje od pasażerów na temat ich świadomości w kwestii dekarbonizacji lotnictwa.
Testy będą również obejmowały ankietę dla pasażerów Wizz Air, w której zostaną oni zaproszeni do podzielenia się swoimi opiniami na temat ich zrozumienia i postrzegania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) oraz inicjatyw zrównoważonego rozwoju w lotnictwie. Zostanie wysłana do klientów zapisanych do newslettera Wizz Air, a także będzie dostępna poprzez link. Jej wyniki zostaną udostępnione publicznie, podkreślając zmieniające się oczekiwania pasażerów, co pozwoli Wizz Air i całej branży jeszcze bardziej wzmocnić wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Airbus będzie wspierać Wizz Air w tym teście, dostarczając wiedzę techniczną i ekspertyzę, aby maksymalnie zwiększyć efektywność integracji Zrównoważonego Paliwa Lotniczego (SAF) w operacjach lotniczych. MG