Wydział Antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości oraz Departament Transportu Stanów Zjednoczonych rozpoczęły szeroko zakrojone publiczne dochodzenie, które ma pokazać stan konkurencyjności na rynku podróży lotniczych.
Prezydent Joe Biden uznał za priorytet zwiększenie konkurencji na rynku lotniczym - urzędnicy podjęli już działania na tę rzecz. Chodzi między innymi o ograniczenie konsolidacji w sektorze. Analizie poddane zostały też programy lojalnościowe – Departament Transportu chce wymóc na przewoźnikach wprowadzenie nowych zasad ochrony konsumenta, pisze agencja Reutera.
Departament Sprawiedliwości skutecznie zablokował kilka tygodni temu przejęcie przez JetBlue taniej linii lotniczej Spirit Airlines – transakcja była wyceniana na 3,8 mld dol. Zobowiązał też wyrokiem sądowym tego pierwszego przewoźnika do zakończenia partnerstwa w północno-wschodniej części USA z American Airlines. DT wymusił też duże ustępstwa na Alaska Airlines, zanim zgodził się na przejęcie przez nią Hawaiian Airlines.
Airlines for America, stowarzyszenie reprezentujące główne linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych, skomentowało, że prowadzenie tego typu spraw na 12 dni przed wyborami prezydenckimi ma podłoże polityczne. Zdaniem ekspertów rynek jest dziś bardzo konkurencyjny, liczba połączeń lotniczych na historycznie najwyższym poziomie, a ceny jeszcze nigdy nie były tak atrakcyjne.
Departamenty prowadzą obecnie konsultacje publiczne w sprawie konsolidacji, działań monopolowych i innych czynników wpływających na dostępność oferty i przystępność cenową lotów. Mają się one zakończyć 23 grudnia. Urzędnicy analizują też przeprowadzone wcześniej fuzje, sprawdzają, czy na rynku lotniczym nie dochodziło do działań wykluczających, patrzą na dostępności lotnisk, stan produkcji samolotów, pod lupę biorą również sprzedaż biletów, strategie cenowe i sposób nagradzania lojalności klientów oraz warunki pracy w sektorze.
Przez dziesiątki lat organy regulacyjne ds. ochrony konkurencji wydawały zgody na szereg fuzji, w wyniku których powstały cztery amerykańskie linie lotnicze – American, Delta Air Lines, United Airlines i Southwest Airlines (LUV.N), które kontrolują ok. 80 proc. krajowego rynku przewozów pasażerskich. MŁ