Ponad trzy czwarte brytyjskich urlopowiczów wyjeżdża na wakacje poza szczytem sezonu letniego. Chcą uniknąć tłumów, ale i zaoszczędzić, wynika z badania Marriott International.
36 proc. ankietowanych planuje w 2025 r. odbywać więcej podróży niż w tym roku, przy czym chęć ta jest szczególnie wysoka wśród osób w wieku od 25 do 34 lat. Ponad dwie piąte twierdzi, że w tym względzie ich zwyczaje się nie zmienią.
To, co inne, to sposób, w jaki wczasowicze wybierają miejsce i jak do niego docierają. 43 proc. wybiera transport przyjazny dla środowiska - chodzi o pociągi, samochody i inne formy transportu publicznego zamiast lotów, a ponad jedna trzecia zwraca też uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju w miejscu zakwaterowania.
Rośnie również rola technologii w planowaniu podróży – 30 proc. respondentów stwierdziło, że skorzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przy organizacji wakacji - w tym roku odsetek ten wyniósł 19 proc. Trendy ujawniły się w badaniu przeprowadzonym przez Marriott International, w którym wzięło udział 21 374 dorosłych osób z 10 rynków w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie, podaje brytyjski portal branżowy Travel Weekly.
Średnia liczba wyjazdów wakacyjnych planowanych na przyszły rok na wszystkich rynkach wynosi pięć, w tym dwa wyjazdy krótkodystansowe, jeden długodystansowy i dwa wyjazdy krajowe. Marriott twierdzi też, że nastąpił znaczny wzrost popularności tzw. „bravecations” – podróżni są bardziej skłonni do próbowania rzeczy, których nie próbowaliby w domu.
Około 62 proc. respondentów mówi, że jest gotowych podjąć się odważnych przedsięwzięć, takich jak degustacja egzotycznych potraw, próbowanie aktywności, które wyzwalają adrenalinę, np. zjazdów na linie, wspinaczki, ale też nawiązywania kontaktów z lokalnymi mieszkańcami. Odsetek ten wzrósł do 82 proc. wśród osób w wieku od 25 do 34 lat. Około dwóch piątych osób z tej ostatniej grupy planuje podróże, w czasie których chcą poznać swoje rodziny. Prawie połowa z nich chce w ten sposób odkryć swoje korzenie i odwiedzić domy przodków, a 29 proc. odnowić kontakt z dawno niewidzianymi krewnymi. MG