Portal Kiwi zauważył, że prawie połowa (43 proc.) polskich klientów na święta Bożego Narodzenia uda się do domu, do Polski. Pozostali podróżni wybierają słoneczne destynacje lub centra kulturalne w Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Co godne uwagi, w tym roku Tajlandia i Portugalia pojawiły się w pierwszej dziesiątce miejsc na Boże Narodzenie, zajmując odpowiednio piąte i szóste miejsce.
Daniela Chovancová, media relations Mmnager CEE w Kiwi, zauważa, że średnie ceny biletów wyniosły 218 euro, przy zauważalnym trendzie w kierunku podróży długodystansowych. Loty przekraczające 4 tys. km stanowią obecnie 14 proc. rezerwacji, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z zaledwie 6 proc. w zeszłym roku. Najpopularniejsze kierunki krajowe potwierdzają ten trend „powrotu do domu”, a sześć największych lotnisk w Polsce — Warszawa, Kraków, Gdańsk, Katowice, Wrocław i Poznań — dominuje w rankingu.
Spośród kierunków międzynarodowych Londyn, Rzym, Malta i Barcelona są najpopularniejszymi wyborami polskich podróżnych w okresie Bożego Narodzenia. Przy średnio dziewięciodniowych planowanych pobytach wiele z tych podróży obejmuje obchody Nowego Roku.
Krajobraz wyraźnie się zmienia w przypadku podróży pod koniec roku. Rezerwacje na wyjazdy po Bożym Narodzeniu wzrastają o 29 proc., a ceny biletów spadają nieznacznie o 5 proc. Jednak wraz ze wzrostem popytu bliżej daty, oczekuje się, że ceny noworoczne dogonią ceny świąteczne.
Włochy i Hiszpania pozostają na czele preferencji polskich podróżnych, ale Tajlandia spektakularnie awansowała z 12. na 3. miejsce w rankingu. Portugalia i Wietnam również debiutują w noworocznej pierwszej dziesiątce, przy czym rezerwacje do Wietnamu wzrosły pięciokrotnie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podkreśla to rosnący entuzjazm polskich podróżników dla azjatyckich destynacji.
Gwałtowny wzrost liczby podróży długodystansowych i włączenie bardziej egzotycznych kierunków sugerują zmieniające się preferencje polskich podróżujących. Stały wzrost Tajlandii i przełom w przypadku Wietnamu sygnalizują, że Azja staje się coraz bardziej modnym wyborem dla Polaków, szczególnie na uroczystości kończące rok. MG