1/3 Polaków już teraz planuje wyjazdy na ferie, a 26 proc. z nas nadal się nad tym zastanawia – wynika z badania przeprowadzonego przez „ARC Rynek i Opinia” na zlecenie Warty. Jesteśmy też gotowi do inwestowania w jakość naszego wypoczynku – aż co trzeci z nas zamierza wydać więcej niż 3000 zł na osobę, chociaż niemal połowa szacuje, że wyda tyle samo co w zeszłym roku.
Ferie zimowe to dla wielu z nas czas białego szaleństwa – narty, snowboard i inne aktywności kuszą coraz bardziej. Część z nas decyduje się także na cieplejsze, egzotyczne kierunki. Niezależnie od tego, czy chcemy wyjechać za granicę czy zostać w kraju, nie rezygnujemy z komfortu i jesteśmy gotowi za niego zapłacić. Nawet 35 proc. badanych deklaruje, że na ferie wyda ponad 3000 zł na osobę. Polacy nie widzą powodów do zmniejszania wydatków związanych z feriami – niemal połowa z nas planuje wydać tyle samo co rok temu, a 18 proc. chce wydać jeszcze więcej.
- Nie chcemy oszczędzać na komforcie – co jest całkowicie zrozumiałe. Polacy dużo pracują, więc kiedy już wyjeżdżają na urlop, chcą maksymalnie go wykorzystać. Widzimy to także w ubezpieczeniach. Skoro już wydajemy sporo pieniędzy na swój wyjazd, to chcemy się zabezpieczyć na każdą ewentualność – w tym nieprzewidzianą konieczność odwołania wyjazdu. Polacy są coraz bardziej świadomi, dlatego oprócz ubezpieczenia kosztów odwołania swojej podróży wykupują również polisy na wypadek nagłego zachorowania i następstw nieszczęśliwych wypadków – Dorota Dziubałko, ekspertka Warty.
42% Polaków decyduje się zabezpieczyć przed kosztami odwołania podróży. To rozwiązanie pozwala uniknąć finansowych strat w przypadku nagłych zmian planów. „Koszty rezygnacji z podróży mogą być znaczące, zwłaszcza gdy zaplanowaliśmy większe wydatki na bilety, zakwaterowanie czy atrakcje.
Nadal jednak 18 proc. badanych nawet nie wie o możliwości ubezpieczenia kosztów anulacji podróży, a warto pamiętać, że sytuacji, które zmuszają nas do rezygnacji z wyjazdu, może być wiele – od choroby dziecka, wypadku współuczestnika podróży, przez sytuacje zawodowe czy szkodę w mieniu – dodaje.
Badania pokazują, że jeżeli już decydujemy się na wykupienie ubezpieczenia od kosztów odwołania podróży, to często robimy to w momencie zakupu wycieczki – taką odpowiedź wskazało 37 proc. respondentów. Są jednak osoby, które na taką decyzję potrzebują więcej czasu – 48 proc. badanych robi to do tygodnia przed wyjazdem lub kilka dni po wykupieniu wyjazdu. Co ciekawe, to młodsi respondenci wskazywali na konieczność wykupienia takiego ubezpieczenia – w grupie wiekowej 18-24 aż co 3. badany odpowiedział, że zdecydowanie planuje to zrobić, podczas gdy w grupie 45-65 takiej odpowiedzi udzieliło tylko 12 proc. ankietowanych. Wynik ten może wskazywać na potrzebę większej elastyczności w układaniu swoich planów, charakterystyczną dla młodego pokolenia. MG