Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, obsługujący Turystyczny Fundusz Pomocowy, uruchamia procedurę wypłat dotacji w związku z imprezami turystycznymi odwołanymi z powodu stanu klęski żywiołowej. Od 4 grudnia podróżni i organizatorzy turystyki mogą składać wnioski o wypłatę pieniędzy.
Zmiany w ustawie w odniesieniu do TFP, które zostały wprowadzone w związku z powodzią, jaka nawiedziła południową Polskę, zakładają, że z Funduszu wypłacane będą już nie tylko pożyczki, jak dotychczas, ale w uzasadnionych przypadkach dotacje. W związku z powodzią i koniecznością odwołania lub zrezygnowania z wyjazdu o wypłatę z TFP mogą ubiegać się podróżni, których miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej oraz podróżni, których impreza turystyczna miała odbyć się na takim terytorium.
Ochrona funduszu obejmuje wyłącznie imprezy turystyczne (połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży, np. przelotu i noclegu) odwołane przed ich rozpoczęciem oraz organizowane przez podmioty wpisane do ewidencji przedsiębiorców turystycznych (przedsiębiorcę można sprawdzić na stronie ewidencja.ufg.pl). Środki z TFP nie są przeznaczone na zwrot wpłat za samodzielnie wykupione, pojedyncze usługi turystyczne, takie jak np. bilet kolejowy, lot, nocleg, itp.
Wnioski o wypłatę dotacji z TFP należy składać wyłącznie przez portal Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego: tfg.ufg.pl. Termin ich przyjmowania rozpoczął się 4 grudnia, można je składać nie później niż przed upływem 14 dni od powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu od umowy lub powiadomienia przez organizatora turystyki o rozwiązaniu umowy o imprezę turystyczną ze względu na powódź/stan klęski żywiołowej. Do takiego powiadomienia powinno dojść w terminie od 25.11.2024 r. do 31.01.2025 r. (zgodnie z komunikatem wydanym przez Ministra Sportu i Turystyki w porozumieniu z Ministrem Finansów. Tylko w takich przypadkach możliwa jest wypłata środków z TFP.
Wniosek musi złożyć zarówno podróżny, jak i organizator imprezy turystycznej, a dane w obu wnioskach muszą być zgodne. Fundusz będzie wypłacał środki bezpośrednio na konta podróżnych. Po potwierdzeniu kompletności i zgodności wniosków dokona ich weryfikacji w ciągu miesiąca po upływie okresu na składanie wniosków. Jeśli dane nie będą zgodne, konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego, co może wydłużyć proces do 2 miesięcy. Wypłata z TFP trafi na konto podróżnego w terminie 7 dni od dnia pozytywnej weryfikacji.
Aby złożyć wniosek, podróżny oraz organizator muszą posiadać konta w portalu TFG. Z myślą o ich wygodzie Fundusz przygotował instrukcje zakładania konta i logowania się: https://tfg.ufg.pl/tresc/81/Jak_korzystac_z_Portalu_TFG_
Nie ma możliwości składania wniosków pocztą elektroniczną (email), tradycyjną oraz osobiście. Infolinia Funduszu: +48 22 53 96 100, czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00. MG