Lotnisko Chopina w Warszawie chce ułatwić podróżowanie osobom z niewidocznymi niepełnosprawnościami. Dzięki programowi Hidden Disabilities Sunflower pasażerowie w dyskretny sposób informują otoczenie o szczególnych potrzebach. Inicjatywa jest realizowana na ponad 300 lotniskach na świecie.
Od teraz pasażerowie mogą korzystać ze specjalnych smyczy z symbolem słonecznika, które w dyskretny sposób sygnalizują, że dana osoba może potrzebować dodatkowego wsparcia lub większego zrozumienia w trakcie swojej podróży.
- Jako największy port lotniczy w Polsce chcemy, aby nasze lotnisko było miejscem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich podróżnych. Włączenie się w program Hidden Disabilities Sunflower to kolejny krok w kierunku poprawy komfortu pasażerów z ukrytymi niepełnosprawnościami, którzy często mierzą się z niewidocznymi barierami w podróży. Dzięki temu rozwiązaniu możemy lepiej odpowiadać na ich potrzeby – podkreśla Adam Sanocki, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu.
- Dążymy do tego, aby każda osoba podróżująca przez Lotnisko Chopina czuła się komfortowo i bezpiecznie. Program Hidden Disabilities Sunflower to inicjatywa, która realnie zmienia sposób, w jaki myślimy o dostępności – nie tylko w kontekście infrastruktury, ale także empatii i świadomości społecznej – mówi Paulina Paga, pełnomocnik zarządu ds. ESG.
Smycze z logiem Hidden Disabilities Sunflower można bezpłatnie pobrać w punktach informacji lotniskowej. Ich posiadanie nie oznacza przywilejów, ale sygnalizuje, że dana osoba może potrzebować większej cierpliwości, zrozumienia lub wsparcia podczas procedur lotniskowych.
- Podróżowanie może być wyzwaniem dla osób z ukrytymi niepełnosprawnościami, dlatego tak ważne jest, aby miejsca publiczne – w tym lotniska – oferowały im wsparcie. Cieszymy się, że Lotnisko Chopina dołączyło do globalnej społeczności Sunflower i wspólnie możemy sprawić, że podróże staną się bardziej dostępne dla wszystkich – mówi Ewa Senderacki z programu Hidden Disabilities Sunflower.
Lotnisko Chopina konsekwentnie podnosi standardy dostępności, aby zapewnić komfortową i bezpieczną podróż wszystkim pasażerom, w tym osobom z niepełnosprawnościami. Kluczowym elementem wsparcia jest bezpłatna asysta PRM (Passengers with Reduced Mobility). Pasażerowie z niepełnosprawnością lub ograniczoną mobilnością mogą skorzystać z pomocy asystentów na każdym etapie podróży – od momentu przybycia na lotnisko, przez odprawę i kontrolę bezpieczeństwa, aż po wejście na pokład. Po przylocie asysta PRM zapewnia wsparcie aż do wyjścia z terminala, pomagając w dotarciu do wskazanego miejsca, np. postoju taksówek.
Już w 2015 roku Lotnisko Chopina jako pierwszy port lotniczy w Polsce uzyskało certyfikat „Obiekt Bez Barier” potwierdzający jego dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W 2025 roku pomyślnie przeszło recertyfikację. W ramach działań na rzecz dostępności Lotnisko Chopina wdrożyło system TOTUPOINT, który wspiera osoby niewidome i niedowidzące w samodzielnym poruszaniu się po terminalu. Jest to innowacyjne rozwiązanie bazujące na technologii beaconów – niewielkich nadajników emitujących sygnały dźwiękowe i tekstowe, które pasażerowie odbierają za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki aplikacji i komunikatom głosowym mogą łatwiej odnaleźć kluczowe punkty infrastruktury, takie jak stanowiska odprawy, bramki kontroli bezpieczeństwa czy wyjścia do samolotów. MG