Przewoźnik nie może dowolnie dysponować bagażem
Po raz pierwszy UOKiK skontrolował przewoźników lotniczych, kolejowych oraz wypożyczalnie samochodów. Rezultatem kontroli są 183 niedozwolone postanowienia. Najczęściej przedsiębiorcy całkowicie zwalniają się z odpowiedzialności za zniszczony samochód, bagaż czy odwołanie pociągu.
Kontrolerzy UOKiK skontrolowali 4 linie lotnicze, zakwestionowano 21 postanowień umownych. Przede wszystkim wątpliwości prezes UOKiK wzbudziły postanowienia dotyczące bagażu. Linie lotnicze uzależniały bowiem odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu, w przypadku bagażu podręcznego. Natomiast w przypadku bagażu rejestrowanego wymagano natychmiastowego wypełnienia na lotnisku specjalnego formularza lub zgłoszenia uszkodzenia po wylądowaniu. Gdy tak się nie stało, pasażer tracił możliwość dochodzenia swoich praw. Należy pamiętać, że takie postanowienia są niedopuszczalne, ponieważ przepisy nie nakładają na pasażerów obowiązku powiadomienia lub natychmiastowego wypełnienia formularza. Co więcej, prezes UOKiK zakwestionowała również postanowienia umożliwiające przewoźnikom dowolne dysponowanie nieodebranym bagażem. Pozwalały one przewoźnikom m.in. sprzedać lub zniszczyć nieodebrany bagaż. W wypadku nieodebrania bagażu przedsiębiorca ma jedynie prawo obciążyć konsumenta kosztami przechowania oraz wyznaczyć czas na odebranie bagażu. Natomiast przewoźnik nie ma prawa dowolnie dysponować bagażem. W wyniku działań kontrolnych czterech przewoźników lotniczych zostało wezwanych do zmiany kwestionowanych klauzul. Ponadto UOKiK wszczął postępowania w sprawie narusze nia zbiorowych interesów konsumentów. MSZ
2012-06-21 16:25:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»