18% wzrost przychodów do 465,3 mln zł, 138,7 mln zł EBITDA, -35,9 mln zł wyniku operacyjnego i 27,1 mln zł wyniku netto – tak wygląda podsumowanie finansowe za pierwszy kwartał w Enter Air.
Enter Air podsumował pierwszy kwartał tego roku, który, jak mówi Grzegorz Polaniecki z zarządu firmy, jest najsłabszym w naszej branży. – Osiągnięte wyniki są zgodne z naszymi założeniami. Minione miesiące upłynęły w dużej mierze na przygotowaniach do wysokiego sezonu, który zapowiada się jako jeden z najmocniejszych w ostatniej dekadzie. Widzimy wyraźny wzrost zainteresowania zagranicznymi podróżami wśród Polaków, co jest efektem stabilizującej się sytuacji gospodarczej oraz rosnącej konsumpcji. Szczególną popularnością cieszą się kierunki śródziemnomorskie takie jak Grecja, Turcja czy Hiszpania, ale rośnie też popyt na mniej oczywiste destynacje. Stabilne fundamenty makroekonomiczne Polski powinny sprzyjać dalszemu rozwojowi branży turystycznej i zwiększonemu zapotrzebowaniu na nasze usługi czarterowe – twierdzi.
Jak dodaje, przed sezonem Enter Air odbierze i wprowadzi do obsługi trzy nowe samoloty. Tegoroczna flota będzie na podobnym poziomie co rok temu, ale istotną zmianą będzie mniejsza liczba tzw. wet-leasów, czyli samolotów wypożyczanych od innych linii, co będzie miało pozytywne przełożenie na rentowność. - W 2024 roku sfinalizowaliśmy plany dotyczące rozwoju własnej obsługi technicznej, co pozwoli zachować sporą część marży oddawanej dotychczas podmiotom zewnętrznym – informuje Polaniecki.
Przychody Enter Air w I kw. 2025 r. wyniosły 465,3 mln zł, co oznacza ponad 18- proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Wzrost przychodów związany był przede
wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy i 16-proc. wzrostem liczby wykonanych operacji lotniczych rok do roku.
W analizowanym okresie EBITDA Grupy wzrosła do 138,7 mln zł z 4,4 mln zł w I kw. 2024 r. Enter Air miał 35,9 zł straty operacyjnej wobec 25,9 mln zł straty rok wcześniej oraz 27,1 mln zł zysku netto wobec porównaniu do 64,3 mln zł straty netto w analogicznym okresie 2024 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe* wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i nie mające wpływu na realny wynik, W I kw. 2025 r. różnice kursowe wynikające z reguły przeliczeniowej MSSF 16 wyniosły 101,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to 118 mln zł (w I kw. 2024 r. różnice kursowe wynosiły -16,6 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 37,3 mln zł EBITDA (+77,6% r/r) oraz 74,4 mln zł straty netto (47,7 mln zł straty w I kw. 2024 r.).
Łączna wartość umów podpisanych z kluczowymi partnerami na polskim rynku turystycznym to ok. 2,2 mld zł, z TUI Poland - 230 mln USD (ok. 932,9 mln zł), Coral Travel Poland - 137 mln USD (ok. 564,6 mln zł), z Rainbow Tours - 93,2 mln USD (366,3 mln zł) oraz z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł). Flota Enter Air to obecnie 30 samolotów, a najbliższych tygodniach odebrane zostaną trzy kolejne maszyny typu B737-800, które wejdą do eksploatacji w II kw. 2025 r. W III kw. 2025 r. oczekiwana jest też dostawa jednego B737 MAX 8 prosto od producenta. Przewoźnik planuje pod koniec 2025 r. oraz w 2026 r. odebrać cztery nowe samoloty B737 MAX 8.
Ponadto w ramach Grupy Enter Air operacje lotnicze wykonują także 4 samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines oraz 4 samoloty Fly4 Airlines, wspólnego przedsięwzięcia z TUI, którego działalność polega na wynajmie samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych.
W maju 2025 r. zarząd Enter Air zarekomendował wypłatę 52,6 mln zł dywidendy, czyli 3 zł na jedną akcję. Na wypłatę przeznaczony zostanie całkowity jednostkowy zysk Enter Air sp z.o.o. za 2024 r. w kwocie netto 51,7 mln zł oraz kwota 0,9 mln zł przeniesiona z kapitału zapasowego utworzonego z zysków z lat ubiegłych. Ostateczną decyzję w zakresie dywidendy podejmą akcjonariusze na walnym zgromadzeniu. W 2024 r. do akcjonariuszy trafiło 77,2 mln zł, czyli 4,40 zł na akcję. MBG