43 proc. Polaków planuje spędzić tegoroczne wakacje za granicą, najczęściej wybierając Włochy, Hiszpanię i Grecję – wynika z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions 2025. Analiza pokazuje też, że nasu turyści podróżują coraz bardziej świadomie: poszukują nowych doświadczeń, rozsądnie zarządzają budżetem i chętnie sięgają po nowoczesne technologie płatnicze.
Z badania wynika, że niemal 40 proc. polskich turystów to tzw. poszukiwacze doświadczeń, którzy cenią odkrywanie nowych miejsc i wyjście poza strefę komfortu. 25 proc. to nawigatorzy – osoby lubiące planować podróże, a 18 proc. to łowcy okazji, aktywnie szukający najlepszych cen. Dla co czwartego podróżnika to właśnie wyjątkowa oferta decyduje o wyborze kierunku wyjazdu.
Polacy przewodzą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem średniego budżetu na zagraniczny wyjazd – to ok. 4300 zł na osobę. Większość z nich dokładnie planuje wydatki, a aż 85 proc. deklaruje, że rzeczywiste koszty na miejscu były zgodne z założeniami. Coraz większą popularnością cieszą się narzędzia cyfrowe – niemal połowa turystów monitoruje wydatki za pomocą bankowości online.
Płatności cyfrowe stają się standardem: ponad 83 proc. Polaków planuje korzystać z karty, smartfona lub smartwatcha podczas wakacyjnych wyjazdów. Szczególnie dynamicznie rośnie popularność portfeli mobilnych – aż o 60 proc. rok do roku. Wśród głównych zalet płatności za granicą Polacy wskazują wygodę, szybkość i bezpieczeństwo.
Badanie podkreśla również rosnące oczekiwania wobec banków – podróżni chcą łatwiejszej wymiany walut, zniżek na usługi turystyczne i większej kontroli nad finansami. Co dziesiąty turysta już dziś korzysta z pomocy sztucznej inteligencji przy planowaniu wyjazdów.
Badanie Visa CEE Travel and Payment Intentions 2025 zostało przeprowadzone w marcu 2025 roku przez GfK (spółkę NIQ) na reprezentatywnej próbie w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. MBG