Wyzwania turystyki w Europie Środkowej, plany działań w zakresie utrzymania i dalszego jej rozwoju oraz stan wizerunku turystycznego krajów regionu na tle innych – to główne tematy poruszone w trakcie Spotkania Wysokiego Szczebla sekretarzy stanu do spraw turystyki Grupy Wyszehradzkiej.
W spotkaniu, które odbyło się 2 marca w podbratysławskiej miejscowości Pezinok uczestniczyli ministrowie Katarína Bruncková ze Słowacji i Alexandra Szentkirályi z Węgier oraz Jan Fluxa z gabinetu ministra Republiki Czeskiej. Polskiej delegacji przewodniczył wiceminister Andrzej Gut-Mostowy.
- Spotkania z naszymi partnerami z Grupy Wyszehradzkiej potwierdzają potrzebę naszej ścisłej współpracy w dziedzinie turystyki, zapoczątkowanej w 2004 roku. To okazja do wymiany informacji na temat aktualnej sytuacji i wydarzeń w dziedzinie turystyki, do przedstawienia własnych opinii na temat istotnych zagadnień mających wpływ na rozwój turystyki w naszych krajach. Nasze spotkanie zdominowane zostało jednak przez sytuację geopolityczną na świecie – komentuje Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Uczestnicy uzgodnili, że takie spotkania będą odbywać się regularnie. Mają być okazją do wymiany informacji dotyczących działalności turystycznej i zacieśniania relacji, a także wymiany przykładów dobrych praktyk i wiedzy na temat aktualnych czynników wpływających na rozwój turystyki. Przewidziana jest również współpraca na rzecz zwiększenia przyjazdów turystycznych do krajów Grupy Wyszehradzkiej poprzez opracowywanie wspólnych planów marketingowych, a także organizowanie wspólnych działań na wyznaczonych rynkach.
W 2023 roku będą się koncentrować przede wszystkim na dalekich rynkach w regionach Bliskiego Wschodu, Azji i USA. Zostaną zorganizowane też warsztaty B2B w Izraelu, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Korei Południowej, Japonii i Niemczech. Kampania cyfrowa skierowana na rynek amerykański będzie realizowana we współpracy z Europejską Komisją Podróży (European Travel Commission).
- Polska organizuje duże wydarzenia na poziomie europejskim czego przykładem są III Igrzyska Europejskie. Traktujemy je jako kotwicę medialną do promocji atrakcyjności turystycznej naszego kraju. Będzie to największa impreza sportowa w Europie w 2023 roku – dodaje Andrzej Gut-Mostowy. MG