RYNEK
Enter Air: Przychody rosły szybciej niż sprzedaż
393 mln zł wyniosły przychody Enter Air w pierwszym kwartale tego roku, podaje spółka. W analizowanym okresie operacji lotniczych było o 38 proc. więcej, a ponieważ kurs dolara był wysoki, wartość sprzedaży była nieproporcjonalnie wyższa niż jej ilość.
Enter Air przypomina, że w związku z dużą sezonowością segmentu lotów czarterowych wykorzystanie floty zimą spada o ok. 30 proc. To ma przełożenie na wynik finansowy, ponieważ koszty amortyzacji oraz leasingu są stałe, na zimę przypada też szczyt nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań samolotów do nadchodzącego sezonu letniego.
W analizowanym okresie Enter Air miał -25,9 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła 4,5 mln zł w porównaniu do odpowiednio -13,2 mln zł i 49,4 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Przewoźnik zanotował -64,3 mln zł wyniku netto, wobec -16,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w pierwszym kwartale 2024 roku -16,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -38,8 mln zł (w I kw. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +23,2 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 21,1 mln zł EBITDA oraz -47,7 mln zł wyniku netto.
W 2024 r. planowane jest powiększenie floty o 5 maszyn, w tym 4 typu Boeing 737 MAX 8. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje latać 43 samolotami (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Pomimo pojawienia się niezawinionych przez przewoźnika opóźnień w dostawach, większość nowych maszyn ma być gotowa i dopuszczona do latania przed szczytem sezonu. Enter Air posiada 51% udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i będzie świadczyła usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
W 2024 roku Enter Air zawarł ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim nowe umowy, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld zł (518 mln dol.). Największe zostały podpisane z: TUI Poland na kwotę 227 mln dol. (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland na 125,7 mln dol. (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours na 90,4 mln dol. (ok. 365,6 mln zł) oraz z ITAKA FLY na 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł).
W maju 2024 r. zarząd Enter Air zarekomendował wypłatę dywidendy za 2023 r., która ma wynieść 4,40 zł na jedną akcję. Warunkiem wypłaty jest całkowita spłata przez Enter Air pożyczek otrzymanych w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm” nie później niż 14 sierpnia 2024 roku. MG
2024-06-03 07:49:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»