15-procentowy wzrost przychodów do 1,165 mld zł, zysk operacyjny na poziomie 137,4 mln zł i 61,6 mln zł wyniku operacyjnego to wyniki za pierwsze półrocze Enter Aira. Przewoźnik poinformował również, że w jego flocie pojawiło się pięć nowych samolotów, łącznie latem wykonywał połączenia na 43 maszynach.
Przychody Enter Air w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 1,16 mld zł, co oznacza wzrost o 15 proc. rok do roku. Podobną dynamiką charakteryzowała się liczba wykonanych operacji lotniczych. Przewoźnik wypracował 61,6 mln zł wyniku operacyjnego, a EBITDA Grupy wyniosła
137,4 mln zł. Wynik netto ukształtował się na poziomie -24,2 mln zł, wobec 73,5 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w pierwszym półroczu 2024 roku -35,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -107,9 mln zł (w pierwszej połowie 2023 roku różnice kursowe wynosiły +72,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 172,8 mln zł EBITDA oraz 11,2 mln zł zysku netto.
Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów. W 2024 roku przewoźnik odebrał pięć maszyn – jednego B737-800 i cztery B737 MAX 8. Dwie spośród z wymienionych maszyn dotarły z opóźnieniem niezawinionym przez przewoźnika, już w trakcie sezonu letniego – w lipcu i sierpniu. W szczytowych momentach wakacji operacje były wykonywane z wykorzystaniem łącznie 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4). Enter Air posiada 51 proc. udziałów Fly4 Airlines Green, która rozpoczęła działalność w 2024 r. i świadczy usługi najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz innych przewoźników lotniczych.
W ostatnich miesiącach Enter Air rozpoczął już planowanie kolejnego sezonu i zawarł umowy z ITAKA FLY na sezon Lato 2025 i Zima 2025/2026 o szacunkowej wartości 75,9 mln dol. (ok. 292,5 mln zł). Wcześniej, Enter Air w pierwszej połowie 2024 r. w ramach odnowienia współpracy z innymi kluczowymi partnerami zawarł kontrakty na sezon Lato 2024 – Zima 2024/2025 których wartość przekroczyła 2 mld zł. Wartość aktualnie obowiązujących umów to: TUI Poland - 227 mln dol. (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln dol. (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln dol. (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln dol. (ok. 296,8 mln zł).
– Mamy bardzo dobrą pozycję gotówkową i z dużą satysfakcją powróciliśmy też do wypłaty dywidendy akcjonariuszom, co przez kilka lat uniemożliwiała nam najpierw pandemia i kryzys na rynku, a potem zobowiązania wobec PFR – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
- Enter Air dalej się rozwija, staramy się mądrze dysponować naszą flotą i eksplorować możliwości rozpoczęcia działalności na nowych rynkach i nowych destynacjach wakacyjnych. Nasz model biznesowy polega na ciągłej optymalizacji procesów i dążeniu do poprawy efektywności i na razie widać, że taki system zdaje egzamin, bez względu na to czy na rynku panuje hossa czy recesja – dodaje.
W sierpniu 2024 r. Enter Air spłacił pożyczki otrzymane w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm” i tym samym spełnił warunek umożliwiający wypłatę dywidendy w kwocie 77,2 mln zł czyli 4,40 zł na jedną akcję. Dywidenda została wypłacona 28 sierpnia 2024 roku. MG