Mijający rok jest dla Enter Air rekordowy i kończy się wynikami lepszymi w każdym obszarze. To właśnie teraz przychody przewoźnika są najwyższe w historii, zarówno w samym trzecim kwartale jak i narastająco od rozpoczęcia roku.
- Dzięki nowym maszynom istotnie zwiększyliśmy naszą efektywność operacyjną, a stabilna sytuacja finansowa i wcześniejsza spłata pożyczki PFR umożliwiły nam wypłatę rekordowo wysokiej dywidendy dla akcjonariuszy – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Firma z dużym optymizmem patrzy na kolejny rok. Chęć do podróżowania utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, czego potwierdzeniem jest zainteresowanie ze strony touroperatorów i podpisanie pierwszych umów na przyszły rok dużo wcześniej niż w poprzednich latach. - Mamy silną pozycję na rynku europejskim i polskim, odpowiednie zasoby operacyjne i sloty w destynacjach. Pracujemy nad uzupełnieniem floty o kilka nowych maszyn, które pozwolą na zaspokojenie zgłaszanego przez naszych partnerów popytu – dodaje.
W październiku Enter Air uruchomił obsługę we własnym hangarze na Węgrzech. Pozwoli to na jeszcze większą kontrolę jakości prac serwisowych i optymalne zaplanowanie wszystkich remontów przede wszystkim w zimowych miesiącach, a w rezultacie na zwiększenie efektywności zarządzania flotą Enter Air. To pierwszy krok w kierunku uzyskania niezależności od poddostawców usług technicznych, które robią się coraz droższe. Pracujemy nad dalszym rozwojem tej części naszego biznesu. Inwestycja we własną obsługę hangarową jest relatywnie niewielka, a pozwoli nam na realne oszczędności dzięki pozostawieniu w Grupie marży pobieranej do tej pory przez podwykonawców – wyjaśnia Polaniecki.
Przychody Enter Air w I-III kw. 2024 r. wyniosły 2 353,6 mln zł, co oznacza 13 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. Liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się r/r o około 11 proc., a wzrost przychodów związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy.
W analizowanym okresie Enter Air miał 242,6 mln zł wyniku operacyjnego co oznacza wzrost o 27 proc., a EBITDA Grupy wzrosła o ponad 19 proc. do 459,8 mln zł. Wynik netto Grupy wyniósł 161,5 mln zł i był wyższy o 23,8 proc. wobec 130,4 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w I-III kw. 2024 r. 49,1 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to 53,6 mln zł (w I-III kw. 2023 r. różnice kursowe wynosiły -4,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 410,8 mln zł EBITDA oraz 112,4 mln zł zysku netto. 28 sierpnia 2024 r. Enter Air wypłacił 77,2 mln zł dywidendy, czyli 4,40 zł na jedną akcję. Wcześniej spełnił warunek umożliwiający jej wypłatę, całkowicie spłacając pożyczkę otrzymaną w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”.
W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć maszyn – jednego B737-800 i cztery B737 MAX 8. Flota własnych samolotów Enter Air to obecnie 31 samolotów, a w wysokim sezonie wakacyjnym wykorzystane były też 4 dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease. W ramach Grupy Enter Air łącznie z 4 samolotami Chair Airlines i 4 samolotami Fly4 operacje były wykonywane na 43 maszynach. Planowanie kolejnego sezonu Lato 2025 i Zima 2025/2026 zostało rozpoczęte od zawarcia umów z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł) oraz Rainbow Tours o szacunkowej wartości 93,2 mln USD (366,3 mln zł). Wartość aktualnie obowiązujących, podpisanych w pierwszej połowie 2024 r umów to: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland – 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł), oraz ITAKA FLY – 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł). MG