Linie Emirates jako pierwsze na świecie uzyskały certyfikat Autism Certified Airline™. To oznacza, że są przygotowane na obsługę klientów w spektrum autyzmu i z wrażliwością sensoryczną. Inauguracyjny certyfikat zostanie formalnie przyznany przez Międzynarodową Radę Standardów Kwalifikacji i Kształcenia Ustawicznego (IBCCES) w najbliższych miesiącach, kiedy ponad 30 tys. członków personelu pokładowego i naziemnego Emirates ukończy wstępne szkolenie.
Dla wielu osób w spektrum podróże lotnicze są niezwykle trudnym doświadczeniem, lub czymś, czego należy całkowicie unikać, ze względu na wysoki poziom bodźców sensorycznych, które mogą się z nimi wiązać. Ankieta przeprowadzona na stronie AutismTravel.com wykazała, że 78 proc. rodzin waha się przed podróżowaniem lub odwiedzaniem nowych miejsc, a 94 proc. respondentów wyjeżdżałoby częściej na wakacje, gdyby mieli dostęp do miejsc, w których personel jest przeszkolony i certyfikowany w zakresie autyzmu.
Linie Emirates podjęły współpracę z IBCCES w celu przeprowadzenia przeglądu na miejscu i kompleksowego audytu. IBCCES to wiodąca organizacja zajmująca się szkoleniami i certyfikacją w zakresie autyzmu i neuroróżnorodności.
W ramach dużego przedsięwzięcia badawczego, IBCCES przeprowadziło ankietę wśród ponad 14 tys. osób z różnymi niepełnosprawnościami, w tym osób w spektrum autyzmu, z nadwrażliwością sensoryczną oraz ich rodzin i opiekunów. Dane z ankiety zostały zebrane wraz z licznymi wywiadami, badaniem branżowym Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) oraz opiniami 1 200 profesjonalistów z branży. Pomogło to w opracowaniu najkorzystniejszych standardów dla pasażerów i personelu linii lotniczych. Oprócz zebranych obserwacji, eksperci IBCCES przeprowadzili audyty kilku lotów Emirates zarówno na trasach długodystansowych, jak i krótkodystansowych.
W ramach projektu, personel naziemny i pokładowy Emirates, odbędzie specjalne szkolenie z zakresu autyzmu i świadomości sensorycznej, aby lepiej zrozumieć potrzeby pasażerów. Szkolenie ma na celu zapoznanie zespołów ze spektrum autyzmu, błędnymi przekonaniami i wyzwaniami, niezliczonymi sposobami pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb oraz potencjalnymi bodźcami i wyzwalaczami, o których pracownicy powinni wiedzieć. Nowe szkolenie opiera się na podstawach ustanowionych przez badanie Emirates „Wprowadzenie do autyzmu i ukrytych niepełnosprawności”, które w 2023 r. ukończyło 23 000 pracowników.
W 2025 roku i w kolejnych latach linie Emirates wprowadzą nowe standardy i usługi dla klientów w spektrum autyzmu i z zaburzeniami sensorycznymi, które zapewnią im przyjemniejsze i bardziej dostępne podróże. Jedną z takich usług jest wprowadzenie „przewodników sensorycznych” - cyfrowych pomocy opracowanych w ramach audytu przeprowadzonego przez IBCCES we współpracy z Emirates. Umożliwiają one podróżnym podejmowanie świadomych decyzji dotyczących różnych napotkanych środowisk i planowania tego, co odpowiada ich potrzebom i preferencjom. MG