Akcje Expedii spadły o 7,5 proc., po tym jak okazało się, że przychody za pierwszy kwartał nie odpowiadały wcześniejszym szacunkom. Powodem tego jest przede wszystkim słaby popyt w Stanach Zjednoczonych, pisze Reuters.
Expedia dołącza tym samym do innych firm z branży turystycznej, które przygotowują się na możliwe spowolnienie przed szczytem sezonu letniego. Niepewność gospodarcza – napędzana trwającą wojną celną oraz utrzymującymi się wysokimi stopami procentowymi – zaczyna wpływać na poziom wydatków konsumenckich. Pod koniec kwietnia operator sieci hotelowej Hilton obniżył roczną prognozę wzrostu przychodów z tytułu wynajmu pokoi, a platforma wynajmu wakacyjnego Airbnb poinformowała, że okno rezerwacyjne uległo skróceniu – co sygnalizuje niepewność konsumentów i ostrożność w wydatkach na podróże.
– W przypadku Expedii zjawisko to jest po prostu bardziej wyraźne, ze względu na większą obecność firmy na rynku amerykańskim niż u konkurencji – skomentował analityk BTIG, Jake Fuller.
Firma odnotowała w pierwszym kwartale przychody na poziomie 2,98 mld dolarów, co było poniżej oczekiwań analityków (3,01 mld USD, według danych LSEG).
Analitycy Barclays w nocie dla inwestorów zauważyli:
– Widać wyraźnie, że segment podróży w USA wszedł w fazę spowolnienia. Jeśli niepewność handlowa i makroekonomiczna utrzymają się dłużej, mało prawdopodobne, by sytuacja rozwinęła się podobnie jak w przypadku „strachu o wzrost” z lata 2024 roku.
W ubiegłorocznym sezonie letnim amerykański sektor turystyczny doświadczył tzw. „growth scare” – czyli gwałtownego wyhamowania wzrostu – spowodowanego rosnącymi kosztami podróży i niepewnością wokół zbliżających się wyborów prezydenckich, co przełożyło się na ograniczenie popytu w typowo intensywnym okresie.
Expedia wykazała skorygowany zysk na akcję w wysokości 0,40 dol. za kwartał zakończony 31 marca, podczas gdy prognozy analityków zakładały 0,32 dol.
Co najmniej dziesięć domów maklerskich obniżyło swoje ceny docelowe dla akcji spółki, a mediana spadła do poziomu 196 dol., według danych LSEG.
Z uwzględnieniem ostatnich zmian notowań, akcje Expedii straciły od początku roku 16,13 proc., podczas gdy indeks S&P 500 spadł w tym samym okresie o 3,9 proc. MBG