RAPORT - Turystyka Autokarowa NR 19/2010
Kwietniowe zamknięcie przestrzeni powietrznej nie wpłynęło na wzrost dochodów biur autokarowych
Pył nie wywołał rewolucji
Kiedy nad Europą zawisły ciemne chmury wulkanicznego pyłu linie lotnicze i biura czarterowe załamywały ręce. Cichymi zwycięzcami, którym nie wypadało okazywać radości byli organizatorzy turystyki autokarowej.
Magdalena Kowalska
Niespodziewanie intensywny kwiecień dla kierowców naszych autokarów. Pył wulkaniczny to nie tylko straty:)” Takie zdanie można było przeczytać na blogu szefa jednego z większych autokarowych biur podróży. Pozostali touroperatorzy korzystający z przewozów autokarowych zadowolenie okazywali oszczędniej. Nikt jednak nie ukrywał, że ma nadzieję na to, że problemy z chmurą przełożą się na większe zainteresowanie turystyką autokarową.
– Rzeczywiście w tym czasie zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży – mówi Blanka Szpadzińska z Centrum Turystyki Oskar. – Dotyczyło to przede wszystkim osób, które z powodu chmury zostały gdzieś uziemione lub zarezerwowały już urlop i nie mogły z niego zrezygnować. Oczywiście wtedy klienci dużo mówili o spadku zaufania do przewoźników lotniczych. Wspominali, że jadąc autokarem, co prawda, decydują się na dłuższą i bardziej męczącą podróż, ale mają większą pewność, że dojadą i wrócą – tłumaczy Szpadzińska. Efekty medialnej nagonki na czarterowców firmy obserwowały jeszcze na początku wakacji. Potem ruch się wyrównał mniej więcej do poziomu z zeszłego roku. – Z naszego doświadczenia wynika, że zwiększony ruch autokarowy wynikający z problemów z pyłem wulkanicznym był chwilowy, ale za to bardzo intensywny – mówi Bogdan Kurys z biura podróży Sindbad. – Teraz wróciliśmy już do znanych nam z zeszłych lat norm. Obecnie stwierdzam z prawie stuprocentową pewnością, że ta sytuacja nie miała wpływu na nasze wyniki w całym sezonie – dodaje.
Zdaniem przedstawicieli autokarowych biur podróży ta sytuacja to najlepszy dowód, że klienci tak łatwo nie rezygnują ze swoich przyzwyczajeń. – Myślę, że taka sytuacja musiałaby się powtórzyć wielokrotnie, żebyśmy mogli zaobserwować jakiś wpływ na rynek – tłumaczy Janusz Handzlik z biura Tęcza – Pył wulkaniczny był uciążliwy, ale nie wiązał się z żadnym konkretnym niebezpieczeństwem. Wydaje się, że dużo bardziej na wybory podróżnych powinno wpływać na przykład zagrożenie terroryzmem. Jeśli to nie odwiodło turystów od podróżowania samolotami, to znaczy że ruch lotniczy ma wiernych i stałych klientów – przekonuje Handzlik.
Jak przekonują eksperci rynek jeśli chodzi o formy transportu jest dość sztywno podzielony. Są pewne miejsca w które zwyczajowo lata się samolotem i takie gdzie łatwiej dojechać. – Na przykład z południowej Polski raczej nikt nie wybiera się do Chorwacji samolotem, bo można tam stosunkowo szybko dojechać autem lub autokarem – podaje przykład Janusz Handzlik. – Grecja jest już trudniejszym rynkiem: z południa naszego kraju na północ Grecji również raczej się jeździ, w pozostałe rejony turyści wybierają się już jednak drogą powietrzną. Warto też pamiętać, że bilety lotnicze wciąż są stosunkowo drogie, więc jeśli nie ma takiej konieczności wiele osób wybiera tradycyjny transport – podsumowuje.
Niektórzy zwracają też uwagę na to, że uruchomienie z dnia na dzień dodatkowych kursów autokarowych w związku z zamknięciem przestrzeni powietrznej wiązało się dla firm z dodatkowymi kosztami. – Straty linii lotniczych na pewno będą widoczne w ujęciu rocznym, ale wątpię żeby ta sytuacja wpłynęła na wyniki biur organizujących turystykę autokarową – twierdzi Handzlik. Jego zdaniem ci którzy nie wsiedli do samolotów albo czekali, albo wybrali na środek transportu prywatne auta. Wiele osób przesiadło się do pociągu. Zaledwie część z nich wybrała właśnie autokary. Także ruch a więc i ewentualne zyski się rozłożyły. Realną i widoczną zmianą miałoby być natomiast poszerzenie grupy potencjalnych klientów biur autokarowych. – Struktura naszych klientów wygląda tak, że jesienią najczęściej wyjeżdżają z nami osoby starsze a w wakacje przede wszystkim młodzież i trochę rodzin z dziećmi – tłumaczy Blanka Szpadzińska. – Wydaje mi się, że po tym zamieszaniu z chmurą pyłu wulkanicznego grupa turystów, którzy wybierają naszą firmę stała się nieco bardziej różnorodna. Myślę, że przez to wydarzenie udało nam się przekonać do naszych usług nowe osoby – podsumowuje.
Przewozy autokarowe znów są opłacalne
Na rynku przewoźników nastąpiło ożywienie
Wiele firm przewozowych nie przetrzymało poprzedniego, trudnego roku. Ci, którzy przetrwali mają się coraz lepiej. Mimo utrudniających życie przepisów i kiepskiej infrastruktury uznają rok 2010 za udany.
Katarzyna Tarasiuk
To był wyśmienity rok – cieszy się Jerzy Garścia, dyrektor biura podróży Jordan. – Mieliśmy ogromne zainteresowanie klientów – dodaje. Nie wszyscy oceniają wyniki w ostatnim okresie aż tak dobrze, większość przewoźników widzi jednak poprawę. – Tak, rok był lepszy niż poprzedni, ale nie spektakularnie – tłumaczy Zbigniew Dołęgowski z Delta Travel. Zastanawiający jest fakt, że w porównaniu do 2009 r. ceny benzyny bezołowiowej i oleju napędowego wzrosły. Nie złagodniały także ani normy techniczne ani ekologiczne. Skąd więc ożywienie w branży? Niektórzy tłumaczą poprawę koniunktury między innymi tym, że na rynku zrobiło się więcej miejsca. Wraz z upadkiem kolejnych przewoźników biura, które przetrwały zyskały nowych klientów. – Korzystnie odczuliśmy fakt, że firm było w tym roku mniej. Wiadomo, mniejsza konkurencja to lepsze zyski – tłumaczy Zbigniew Dołęgowski. – Agatur, Europa Express, sporo firm upadło w zeszłym roku – stwierdza. Zadowolenie z poprawy wyników studzą dobrze znane wszystkim przewoźnikom i niezmienne do tej pory problemy z przepisami. – Normy czasu pracy kierowców są wzięte z kosmosu – oburza się Jerzy Garścia. – To są przepisy dopasowane do przewozów ciężarowych. Rozumiem, że kierowca nie może być zmęczony, ale te ich przerwy to już przesada – mówi.
– Obowiązkowe, 48 - godzinne wypoczynki kierowców co tydzień to bardzo kłopotliwe rozwiązanie – zgadza się Andrzej Tomala z biura Turbo Trans. Przewoźnicy skarżą się także na szarą strefę, z którą nikt nie walczy. – Lewi przewoźnicy mają dumpingowe ceny –mówi Marcin Kurpiel z firmy Polkąty. – No, ale nikt na nich nie doniesie, bo donosiciela też skontrolują. – mówi. – A jak skontrolują to na pewno coś znajdą, więc wszyscy siedzą cicho – dodaje.
Wzloty i upadki
Na rynku przewozów autokarowych zrobiło się więcej miejsca. Upadek wielu małych podmiotów oznacza większe zyski, dla tych, którzy przetrwali. Możliwe także, że zachęci nowe firmy do wejścia w branżę. Ta tendencja nie oznacza jednak, że rynek dąży do konsolidacji i licznych fuzji. Na razie pozostaje rozdrobniony i według prognoz przewoźników, taki zostanie. Firmy cieszą się z ożywienia po latach kryzysu, jednak ich prognozy nie są aż tak optymistyczne.
– Aby poprawa koniunktury była trwała i bardziej dynamiczna trzeba jeszcze dużo zmienić – mówi Jerzy Garścia. Przewoźnicy martwią się między innymi silną konkurencją ze strony tanich linii lotniczych. – Zabierają nam klientów – skarży się Zbigniew Dołęgowski. – Obawiam się, że walka o turystę będzie się jeszcze zaostrzać – mówi. – Ten rok był lepszy niż poprzedni, ale nadal trudny – dodaje po chwili. Problemem są także rosnące koszty napraw i części zamiennych.– Ostatnio zepsuł nam się autokar i naprawialiśmy go w Wolicy pod Warszawą. Za 5 godzin robocizny bez włożenia ani jednej nowej części wzięli 1000 zł. – opowiada Dołęgowski. – No i to są zupełnie normalne stawki, wcale nie byłem mocno zdziwiony. – tłumaczy. Kwestią podnoszoną bezskutecznie od kilku lat jest także zbyt mała ilość miejsc, w których mogą parkować autokary. Oprócz przystanków turystycznych brakuje także terminali międzynarodowych. Każde duże miasto powinno być przygotowane na przyjęcie i postój zagranicznych autokarów nawet w szczycie sezonu. Jak na razie te wymogi spełnia tylko Kraków.
Pusty bak
Kluczowym czynnikiem dla rentowności firmy przewozowej są ceny paliw. – Benzyna i olej są coraz droższe – mówi Zbigniew Dołęgowski. Jego zdanie podzielają wszyscy zapytani. Analityk z portalu e-patrol.pl Gabriela Kozan mówi, że nie spodziewa się dalszego wzrostu cen paliwa. – Prognoza na przyszły rok jest wręcz odwrotna. Ceny będą się utrzymywały na nieco niższym poziomie niż obecnie. Nie będzie to jednak duży spadek, maksymalnie kilkuprocentowy – tłumaczy. Przyznaje też, że w porównaniu z zeszłym rokiem paliwo zdrożało. Ogólnopolska średnia cena benzyny bezołowiowej 95, 22 września 2010 wynosiła 4,54 zł. Rok wcześniej litr kosztował 4,36 zł. Olej napędowy podrożał z 3,72 zł do 4,33 zł w tym samym okresie. Analitycy portalu e-patrol.pl prognozują spory wzrost ceny oleju napędowego, ale wyłącznie w nadchodzącym sezonie jesiennym. Potem ma być tańszy niż obecnie. Wzrost ceny Kozan tłumaczy wprowadzeniem od 1 stycznia 2010 przez Ministerstwo Infrastruktury nowej podwyżki opłaty paliwowej na olej napędowy. Według niej, kosztuje to przewoźników 20 gr. na litrze. Reszta to wynik sytuacji na rynku.
Przepis twój wróg
Najbardziej nie lubianym przez przewoźników przepisem jest ten, który wyznacza najdłuższy możliwy czas pracy kierowcy oraz częstotliwość i długość przerw. Jest to bardzo surowo przestrzegane prawo. Za każde, nawet krótkie przekroczenie limitu prowadzenia pojazdu przez jedną osobę, przewoźnik płaci wysoką karę. Od 300 zł za 15 minut do 3000 zł za 1,5 godziny ponad normę. Autokary są wyposażone w elektroniczne urządzenia monitorujące czas pracy za kierownicą. Maksymalny czas jaki pracownik może spędzić za kierownicą bez dłuższej przerwy to 9 godzin. Po drodze musi kilkakrotnie przerywać podróż. Potem przysługuje mu 11 godzin odpoczynku. Do tego dochodzi 48 godzin tygodniowo wolnego. Takie rozwiązanie generuje ogromne koszty dla firm przewozowych. – Moim zdaniem to przesada – mówi Garścia. – Poza tym to bardzo mało elastyczny przepis, nie można wydłużyć czasu pracy kierowcy jednorazowo nawet o 5 minut – tłumaczy. Dodaje też, że w pracy spotkał się z tego powodu z wieloma trudnymi sytuacjami. – Jeśli grupa wyjęła autokar na cały dzień, to kierowca musi skończyć pracę o 22 – opowiada. – Powiedzmy, że turyści idą na wieczór integracyjny i tak świetnie się bawią, że zbierają się dopiero o 22.15. Ale kierowca nie może ich odwieźć. Wtedy winne jest oczywiście biuro podróży i przewoźnik, a klienci odchodzą niezadowoleni. Przedsiębiorcy z branży skarżą się także na to, ze państwo nieskutecznie walczy z szarą strefą. – Niby są kontrole, ale jakoś nie zauważyłem, żeby nieuczciwi konkurenci mieli się lepiej – mówi Marcin Kurpiel. – Znam mnóstwo kierowców, którzy jeżdżą z nieaktualnymi prawami jazdy i nic złego się im nie dzieje. – Mam wrażenie, że wszyscy boją się zgłaszać nadużycia. – dodaje. Tłumaczy też, że zaniżone ceny jakie oferują przewoźnicy z szarej strefy psują rynek. Jak mówi, przejawy nielegalnej działalności obserwuje na co dzień.
KRÓTKO
VDL Bus & Coach wypuścił nowy model autokaru turystycznego. Podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Dostawczych i Ciężarowych IAA 2010, które odbywały się w dniach 23-30 września w Hanowerze, miała miejsce premiera nowego produktu holenderskiego koncernu VDL Bus & Coach – autokaru turystycznego New VDL Futura. W tej chwili na rynku są dostępne dwa dwuosiowe modele o długości 12 m i 12,9 m na 57 miejsc. W planach jest uzupełnienie linii o trzy wersje trzyosiowe o długościach 13,1 m, 13,9 m i 14,1 m. Nowością w tych modelach są m.in. automatyczna skrzynia biegów ZF AS-Tronic, nowoczesny elektroniczny układ hamulcowy (EBS) wyposażony w asystenta hamowania oraz elektroniczny system stabilizacji (ESC), który pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem w czasie trudnych manewrów i zapobiega przewróceniu na bok. JM
Frank Koschatzky został prezesem EvoBus Polska. Od sierpnia na stanowisku prezesa EvoBus Polska, dostawcy autobusów marki Setra i Mercedes-Benz na europejskim rynku autobusowym, zasiada Niemiec Franz Koschatzky. Zastąpił tym samym Johannesa Lehmanna, który objął funkcję prezesa EvoBus Romania. Frank Koschatzky zaczynał karierę w branży autobusowej w 1985 r. jako sprzedawca w Neoplanie. W 1995 r. przeszedł do Scania Bus Europe, gdzie odpowiadał za sprzedaż szwedzkich autobusów w całej Europie. Od roku 2001 pełni funkcję szefa sprzedaży autobusów Mercedes-Benz w regionach Frankfurt i Dortmund w firmie Daimler. JM
W październiku w Kielcach odbędą się VIII Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego „Transexpo”. Jak co roku czołowe firmy z branży autobusowej zaprezentują rynkowe hity i nowości. Wydarzeniem będzie z pewnością oficjalne otwarcie polskiego przedstawicielstwa belgijskiego producenta autobusów Van Hool przez firmę FunClub, która w czerwcu stała się właścicielem dwóch pierwszych na naszym rynku autokarów turystycznych Van Hool TD927 Astromega. Ponadto debiutująca w Polsce chińska firma Yutong ma zaprezentować autobus turystyczny Yutong Vision, a Mercedes-Benz – nowy 13-metrowy model Tourismo M2. JM
Baza największych biur ogranizujących turystykę autokarową
Nasz spis zawiera zestawienie biur podróży mających w swojej ofercie autokarowe wycieczki objazdowe. Przedstawiane biura zostały wytypowane na podstawie rekomendacji przedstawicieli z branży turystycznej oraz w oparciu o wypełnione ankiety kierowane z naszej redakcji. Weryfikowaliśmy m.in. dane o firmie, nowościach ofertowych, przyznanych nagrodach oraz obrotach. Wszystko po to by jak najpełniej zaprezentować danego organizatora wycieczek
Autour
Pełna nazwa firmy: Biuro Usług Turystycznych „AUTOUR”
Właściciel lub struktura własności: Adam Urbański – właściciel
Adres: ul. Sienkiewicza 4/2, 76-200 Słupsk
Adres internetowy: www.autour.prv.pl
Rok powstania: 1990
Kapitał zakładowy: brak danych
Przynależność do samorządu zawodowego: Polska Izba Turystyki
Liczba oddziałów własnych: -
Podstawowe produkty w ofercie: wycieczki i wczasy krajowe oraz zagraniczne, kolonie, obozy, konferencje
Odbiorcy: dzieci – 30 proc., młodzież – 20 proc., dorośli – 50 proc.
Katalog: nie
Nagrody: nie
Struktura kierunkowa: kraj – 40 proc.,
świat – 60 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa?: 10 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 1000 os -2009r.
Nowości w ofercie 2010: Norwegia, Finlandia
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej?: 10 proc.
Ela-travel
Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży Ela-Travel
Właściciel lub struktura własności: Elżbieta Kamińska – właściciel
Adres: Rynek Zygmunta Augusta 15/2,
16-300 Augustów
Adres internetowy: www.ela-travel.pl
Rok powstania: 2001
Kapitał zakładowy: -
Przynależność do samorządu zawodowego: PIT - Białystok , Augustowska Organizacja Turystyczna
Liczba oddziałów własnych: -
Podstawowe produkty w ofercie: Wilno -Troki, Kowno – Kłajpeda - Pałanga, Sankt Petersburg
Odbiorcy: dzieci – 3 proc., młodzież –15 proc., dorośli – 82 proc.
Katalog: brak
Nagrody: Podziękowanie z Ambasady Luksemburga w Polsce w roku 2009
Struktura kierunkowa: kraj – 20 proc., świat – 80 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa?: 80 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Nowości w ofercie 2010: Sankt Petersburg
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej? 80 proc.
Europa-travel
Pełna nazwa firmy: Europa-Travel
Właściciel lub struktura własności: Krystyna Konarzewska
Adres: ul. Świętokrzyska 18 lok 16, 00-052 Warszawa
Adres internetowy: www.europa-travel.com.pl, www.romantic-travel.pl, www.colm.pl
Rok powstania: 1992
Kapitał zakładowy: -
Przynależność do samorządu zawodowego: Warszawska Izba Turystyki
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: Europa Odbiorcy: dorośli 100 proc.
Katalog: brak
Nagrody: Odznaka za zasługi w turystyce przyznana w 2004 r.
Odznaka za zasługi w turystyce przyznana w roku 1997
Struktura kierunkowa: kraj – 10 proc., świat – 90 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 60 - 70 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Nowości w ofercie 2010: w grudniu 2010 – nowa oferta wyjazdów na Mauritius, Seszele,Dominikanę i Maltę.
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej?: 60 proc.
Funclub
Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży Funclub Sp. z o.o.
Właściciel lub struktura własności: Tomasz Bartnicki, Piotr Sućko, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Zarząd: Tomasz Bartnicki, Piotr Sućko
Adres: ul. Mołdwska 30A, 61-614 Poznań
Adres internetowy: www.funclub.pl, www.zima.funclub.pl
Rok powstania: 1997 r.
Kapitał zakładowy: 1 025 000 pln
Przynależność do samorządu zawodowego: -
Liczba oddziałów własnych: 5
Podstawowe produkty w ofercie: imprezy turystyczne: wypoczynek, wycieczki objazdowe, wypoczynek i zwiedzanie, obozy młodzieżowe, obozy studenckie
Odbiorcy: dzieci – 2 proc. młodzież – 30 proc., dorośli – 68 proc.
Katalog: ZIMA 2011, LATO 2011
Nagrody: Jakość Roku, Firma Przyjazna Klientowi, Laur Klienta – Odkrycie Roku 2009
Struktura kierunkowa: kraj – 1 proc., świat – 99 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 2 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 2009 - 26 756
Nowości w ofercie 2010: nowe kierunki, satelitarne śledzenie autokarów
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: ponad 32 mln
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej? 2 proc.
Globtour
Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży i Turystyki Globtour Zbigniew Głąbiński
Właściciel lub struktura własności: Zbigniew Głąbiński
Adres: Plac Rodła 1/270-419 Szczecin
Adres internetowy: www.globtour.pl
Rok powstania: 1990
Kapitał zakładowy: -
Przynależność do samorządu zawodowego: Zachodniopomorska Izba Turystyki
Liczba oddziałów własnych: brak
Podstawowe produkty w ofercie: kolonie, obozy, zimowiska, wycieczki szkolne, wyjazdy integracyjne dla młodzieży. Wycieczki objazdowe o charakterze krajoznawczym po Europie dla grup zorganizowanych. Wyjazdy integracyjne dla firm. Wyjazdy szkoleniowe.
Odbiorcy: dzieci – 25 proc., młodzież – 25 proc., dorośli – 50 proc.
Katalog: Słoneczne Wakacje 2010 – kolonie i obozy, Katalog Wycieczek Zagranicznych 2010, Informator o wycieczkach szkolnych
Nagrody: brak
Struktura kierunkowa: kraj – 50 proc., świat – 50 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 30 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 2009r. – 1400
Nowości w ofercie 2010: Wyjazdy szlakiem win mozelskich, reńskich i alzackich
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 1,7 mln PLN
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej?: 30 proc.
Holidays
Pełna nazwa firmy: Agencja Podróży i Turystyki Holidays
Właściciel lub struktura własności: Wiesław Niechwiedowicz – właściciel
Adres: ul. Grunwaldzka 76/78, 80-244 Gdańsk
Adres internetowy: holidays.com.pl
Rok powstania: 1991
Kapitał zakładowy: brak danych
Przynależność do samorządu zawodowego: Polska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki Młodzieżowej
Liczba oddziałów własnych: 6
Podstawowe produkty w ofercie: wycieczki objazdowe: Niemcy, Węgry, Czechy, Litwa, Łotwa, Ukraina, Rosja i inne
Odbiorcy: dzieci – 10 proc., młodzież – 10 proc., dorośli – 80 proc.
Katalog: własny
Nagrody: Medal Jubileuszowy GTT, Złota Polisa Signal Iduna, Nagroda PIT – Globus 2007
Struktura kierunkowa: kraj – 10 proc., świat – 90 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 30 proc
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: ok. 4000
Nowości w ofercie 2010: Wycieczki krajowe połączone ze wschodem Moskwa – Bajkał, Syberia, Bawaria. Pobyty weekendowe SPA w Druskiennikach i Pałandze. Oferta kursów językowych
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej? 8 proc.
OK Services
Pełna nazwa firmy: OK Services
Właściciel lub struktura własności: Spółka z o.o.
Zarząd: Katarzyna Ketikoglou – Prezes Zarządu, Katarzyna Maj – Wiceprezes Zarządu
Adres: ul. Barlickiego 7, 43-300 Bielsko-Biała
Adres internetowy: www.okservices.pl
Rok powstania: 2006
Kapitał zakładowy: 50 000 pln
Przynależność do samorządu zawodowego: Polska Izba Turystyki
Liczba oddziałów własnych: -
Podstawowe produkty w ofercie: Grecja, Bułgaria, Chorwacja
Odbiorcy: dzieci – 10 proc., młodzież – 20 proc., dorośli – 70 proc.
Katalog: Tak
Nagrody: Touroperator Debiutant Roku 2009 nadany przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA
Struktura kierunkowa: świat – 100 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa?: 20 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 16400 / 2009
Nowości w ofercie 2010: Wycieczki objazdowe do Grecji z transportem autokarowym z programem 5+5. Wycieczki objazdowe do Grecji z transportem lotniczym z programem 7+7
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 14305000 PLN
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej? -
Olimp
Pełna nazwa firmy: Biuro Turystyczne Olimp – Centrum Promocji i Last Minute
Właściciel lub struktura własności: Robert Ochwat
Adres: ul. Floriańska 24, 31-019 Kraków
Adres internetowy: www.olimp.travel.pl
Rok powstania: 2001
Przynależność do samorządu zawodowego: -
Liczba oddziałów własnych: 2
Podstawowe produkty w ofercie: Zima – wyjazdy narciarskie, Lato – obozy młodzieżowe
Odbiorcy: dzieci – 10 proc., młodzież – 20 proc., dorośli – 70 proc.
Katalog: Lato 2010 – Mamy to co lubisz, Zima 2010 – Narty w Dolomitach i Alpach 2011
Nagrody: Lider Rynku
Struktura kierunkowa: świat – 100 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 5 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 2009 rok: 16.000, i kwartał 2010: 7.404
Nowości w ofercie 2010: Lato – wyspa Elba, Zima – poszerzenie oferty zimowej o nowe hotele i regiony alp
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 2009: 32.900.000 zł, I kwartał 2010: 12.500.000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej?: 5 proc.
Oskar
Pełna nazwa firmy: Centrum Turystyki OSKAR sp. z o.o.
Właściciel lub struktura własności: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Zarząd: Janusz Szymański, Robert Waloch
Adres: pl. Wolności 2/4c 61-738 Poznań
Adres internetowy: www.oskar.com.pl
Rok powstania: 1999
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
Przynależność do samorządu zawodowego: Wielkopolska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki
Liczba oddziałów własnych: 3
Podstawowe produkty w ofercie: wypoczynek letni w Bułgarii, Chorwacji, Grecji, Czarnogórze, Hiszpanii, Albanii, narty we Francji i Włoszech, sylwester w Czechach i na Słowacji.
Odbiorcy: dzieci – 5 proc. młodzież – 20 proc., dorośli – 75 proc.
Katalog: Lato 2011, Zima 2010/2011
Nagrody: Jakość Roku 2009, Certyfikat Najwyższej Jakości w turystyce, Laur klienta – Odkrycie Roku,
Struktura kierunkowa: kraj – 10 proc., świat – 90 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 30 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: ponad 20 000
Nowości w ofercie 2010: Wypoczynek i zwiedzanie (Bułgaria, Chorwacja, Grecja, Czarnogóra, Hiszpania), 3 Stolice, Włochy Klasyczne, Paryż i Bruksela, Antyczna Grecja, Czechy, Praga, Litwa, Berlin i Poczdam, Tropikalna Wyspa, Heine Park, Winne Morawy
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 20 919 193
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej?: 30 proc.
Polonus
Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży Polonus Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Warszawie
Właściciel lub struktura własności: spółka skarbu państwa
Zarząd: Piotr Grzegorczyk – dyrektor, Andrzej Krzynówek – wicedyrektor, Marzena Truszkowska – wicedyrektor
Adres: Al. Jerozolimskie 144, 02-305 Warszawa
Adres internetowy: www.pksbilety.pl
Rok powstania: 1990
Kapitał zakładowy: brak danych
Przynależność do samorządu zawodowego: -
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: 1-dniowe autokarowe wycieczki i pielgrzymki. Kilkudniowe autokarowe wycieczki w kraju i za granicą
Odbiorcy: dzieci – 10 proc., młodzież – 30 proc., dorośli – 60 proc.
Katalog: Własne wydawnictwa drukowane
Nagrody: brak
Struktura kierunkowa: kraj – 80 proc., świat – 20 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa?: 20 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: ok. 2000
Nowości w ofercie 2010: Berlin z Tropikalną Wyspą, Skandynawia, sanktuaria śląskie, Inscenizacja Bitwy pod Grunwaldem, Inscenizacja Koronacji Królewskiej w Gnieźnie
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: -
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej? 20 proc.
Sindbad
Pełna nazwa firmy: Prywatne Biuro Podróży Sindbad – Ryszard Wójcik
Właściciel lub struktura własności: Ryszard Wójcik – właściciel
Adres: ul. Rynek 8, 45-015 Opole
Adres internetowy: www.sindbad.eu
Rok powstania: 1983
Kapitał zakładowy: 25 685 551
Przynależność do samorządu zawodowego: Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna, IATA, Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych
Liczba oddziałów własnych: 18
Podstawowe produkty w ofercie: przewozy autokarowe, wczasy autokarowe, wycieczki szkolne, imprezy sportowe i turystyka biznesowa
Odbiorcy: dorośli – 85 proc.
Katalog: gazetki informacyjne
Nagrody: Lider Polskiego Biznesu, czterokrotnie - Gazela Biznesu, nominacja do godła Teraz Polska
Struktura kierunkowa: kraj – 12 proc., świat - 88 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 1 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 707 000, w tym 6120 – turystyka objazdowa
Nowości w ofercie 2010: Wycieczki jednodniowe do Drezna, Berlina, Pragi, Tropical Islands
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 115 063 348
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej? 1 proc.
Tęcza
Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży Tęcza, B. Dąbrowska, J. Handzlik
Właściciel lub struktura własności: Janusz Handzlik, Barbara Dąbrowska, spółka jawna
Zarząd: Janusz Handzlik, Barbara Dąbrowska
Adres: ul. Cechowa 6, 43-300 Bielsko-Biała
Adres internetowy: www.tecza.pl
Rok powstania: 1992
Przynależność do samorządu zawodowego: Polska Izba Turystyki, Beskidzka Izba Turystyki
Liczba oddziałów własnych: 2
Podstawowe produkty w ofercie: wycieczki objazdowe do Austrii, Bułgarii, Czech, Chorwacjii
Odbiorcy: dzieci – 8 proc., młodzież – 9 proc., dorośli – 83 proc.
Katalog: Podróże 2010
Nagrody: Globus 2007 za działalność touroperatorską
Struktura kierunkowa: świat – 100 proc.
Jaki procent działalności stanowi turystyka objazdowa? 100 proc.
Liczba wysłanych klientów w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 2009 r. – 11 450 ; 2010 r. – do września – 10 520
Nowości w ofercie 2010: Nowe obiekty w Grecji: FILIO, ANTONIUS. Nowe elementy w programach wycieczek
Obroty w 2009 i/lub w I kwartale 2010: 2009 – 8.100.000 pln
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki objazdowej?: 100 proc.
dane niepotwierdzone:
Orlando Travel
Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży Orlando Travel Sp. z o.o.
Właściciel lub struktura własności: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Zarząd: Marcin Szklarski - prezes zarządu, Paweł Wolnicki – członek zarządu
Adres: ul. 29 Listopada 5F, 32-050 Skawina
Adres internetowy: www.orlando.com.pl
Rok powstania: 1999
Przynależność do samorządu zawodowego: Polska Izba Turystyczna
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: wczasy w Hiszpanii, obozy młodzieżowe, pielgrzymki do miejsc świętych, Sanktuariów Maryjnych i wyjazdy śladami Apostołów i Świętych oraz Patronów Europy
2010-10-08
powrót