Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Raport WT

»

RAPORT Turystyka autokarowa.

Dobry czas na autokarowy biznes Stabilny kurs euro i cena benzyny nie zmusiły touroperatorów do podnoszenia cen wycieczek autokarowych w 2013 r. Większość z nich wykorzystała ten czas i zwiększyła swoją sprzedaż. Wpłynęła na to ciekawsza oferta i lepszy wizerunek branży turystycznej.

Polskie Biuro Podróży Olsztyn, które organizuje zagraniczne wycieczki autokarowe do większości krajów Europy zaliczyło rok 2013 do wyjątkowo udanych. Firma zanotowała wzrost sprzedaży o 15 proc. – Trudno powiedzieć dlaczego, może ludzie chcą się bardziej edukować, niż leżeć na plaży – zastanawia się Mariola Linde, prezes biura. Nie ukrywa jednak, że firma dołożyła starań, by uatrakcyjnić swoją ofertę. Zadbała o lepszą bazę hotelową i ciekawszy program zwiedzania. Klientom proponowano na przykład degustacje lokalnych trunków i potraw, w Szkocji – whisky, a w Rosji –  pielmieni. Swoją sprzedaż znacząco zwiększył również lider rynku Rainbow Tours. Z organizowania wyjazdów objazdowych autokarem, a także i tych autokarowych (w wariancie lotniczym), firma wygenerowała 311 mln zł obrotu. W stosunku do 2012 r.  sprzedaż wzrosła aż o 21 proc. Jak mówi Radomir Świderski PR menadżer biura, klientom spodobała się zwłaszcza oferta 7+7, czyli tydzień zwiedzania i tydzień wypoczynku. – Zauważamy, że ważna jest dla nich właśnie  wygoda podróżowania, dobra jakość hoteli i wyżywienia – stwierdza Świderski. Te oczekiwania większego komfortu firma starała się spełnić proponując programy objazdowe, na przykład do Paryża czy Włoch, w wersji Comfort – z mniejszą niż standardowa liczbą uczestników, z noclegiem tranzytowym w czasie dojazdu, czy hotelami z klimatyzacją. Między innymi dzięki tym zabiegom z propozycji objazdowych wycieczek Rainbow Tours skorzystało w zeszłym roku ponad 34 tys. osób. Także inne biura dokładały starań by wycieczki objazdowe nie kojarzyły się już z wielogodzinną jazdą w dusznym autokarze. – Mamy lepsze, bardziej luksusowe pojazdy. Dla relaksu podróżnym proponujemy na przykład jeden dzień odpoczynku nad morzem. To wpływa na atrakcyjność tej oferty – podkreśla Zbigniew Balcerzak, prezes Almatur Katowice. Rzadko zdarzają się już noce w autobusach, które były zmorą dla uczestników „objazdówek”. Oszczędzano w ten sposób czas i pieniądze za wynajęcie hotelu. Firma unika też autokarów piętrowych – niewygodnych w długich trasach dla podróżnych. Katowicki oddział Almaturu wysłał w zeszłym roku blisko 10 tys. osób na wycieczki autokarowe, co dało firmie kilkanaście milionów obrotu. Klienci wybierali głównie Macedonię, Chorwację, Słowenię, Rumunię, Francję, Hiszpanię i kraje nadbałtyckie. – Utrzymaliśmy sprzedaż na dobrym, zbliżonym do 2012 r. poziomie. Liczymy, że w tym roku zwiększymy ją nawet do 10 proc. – zapowiada Balcerzak. Jak mówi cena tych wycieczek nie zmienia się, bo utrzymuje się stabilny kurs euro i cena benzyny. Dodatkowo  jest bardzo atrakcyjna – w zależności od terminu i destynacji, za 9 dniowy objazd trzeba zapłacić około 1500 zł. W przedsprzedaży można wykupić taką wycieczkę 15 proc. taniej.

Lojalny klient

Biuro Exim Tours wprowadziło objazdy autokarowe do swojej oferty dopiero w zeszłym roku. Klientom zaproponowano m.in. wycieczkę objazdową do Maroka – „Cesarskie Miasta, w formule 7+7. Pierwsze 7 dni uczestnicy podróżują między Agadirem a Fezem. Ostatnie 7 dni mogą spędzić, odpoczywając w hotelu w jednym z marokańskich miast. – Zdecydowaliśmy się na uruchomienie tej ofert, bo zauważamy, że jest coraz więcej klientów nastawionych na poznawanie świata. W dodatku uczestnik wycieczek objazdowych przywiązuje się do marki i zazwyczaj wraca do biura, z którym już raz podróżował – argumentuje Marek Grotowski, dyrektor sprzedaży Exim Tours. Klienta lojalnego – uczestnika wycieczki objazdowej   dostrzegają również przedstawiciele Globtour. Jak mówi Piotr Ostrowski, specjalista ds turystyki zagranicznej w tym szczecińskim biurze turystycznym, firma ma coraz więcej klientów, którzy wykupują 6 – 8 wycieczek autokarowych rocznie. – To oni w znacznym stopniu zwiększyli naszą sprzedaż, która w zeszłym roku wzrosła w tym segmencie, aż o 20 proc. – zauważa Ostrowski. Globtour w 2013 roku wysłał około 2,5 tys. osób na wypoczynek połączony z podróżowaniem w luksusowych autobusach. Byli to znacznej liczbie seniorzy 65+. I to się nie zmieniło, bo tradycyjnie właśnie ta grupa docelowa podróżuje najchętniej autokarem. Z myślą o nich, biuro Abdar przygotowało, od tego roku ofertę kilkudniowych wycieczek objazdowych po kraju m.in. do Trójmiasta, Kotliny Kłodzkiej, Sandomierza czy w Bieszczady. Abdar zabrało w zeszłym roku ponad 3 tys. podróżnych w wyjazdy autokarowe, co było podobnym wynikiem uzyskanym w 2012. – Wzrost sprzedaży zauważamy niewielki, może 3 proc. ale nadal, naszym zdaniem, ten rodzaj wypoczynku cieszy się popularnością – uważa Marcin Herjan, kierownik działu sprzedaży biura. Touroperator z Krakowa najwięcej sprzedał w zeszłym roku objazdowych wycieczek do: Czech, na Ukrainę, na Litwę i do Austrii. Jak mówi Herjan, klienci dostrzegają coraz lepszą ofertę biura.

Dla ich wygody wprowadzono m.in. system Tour Guide, w którym pilot korzysta z nadajnika i mikrofonu, a każdy uczestnik słucha jego relacji z indywidualnego nadajnika.

Bardziej wymagający

Zmieniły się też upodobania klientów wycieczek objazdowych. – Kiedyś wybierali najchętniej Paryż, dziś decydują się na miejsca mniej popularne, takie jak Hamburg, Karlowe Wary czy wyspa Bornholm – wymienia Ostrowski z Globtour. Dla tych, poszukujących nowych, mniej topowych destynacji Rainbow Tours ma już propozycje wycieczek objazdowych na lato 2014 – ponad 200 programów. Turyści mogą dotrzeć samolotem i na miejscu zwiedzać w autokarze m.in. Islandię, grecką wyspę Lefkadę, Kirgistan oraz Gruzję w połączeniu z Iranem, Armenią, Azerbejdżanem oraz Turcją. Można też objechać Indie z Kashmirem, Mongolię i Jezioro Bajkał, Kanadę, USA, a w ramach „Tour de Afica” – RPA, Namibię, Botswanę oraz Zimbabwe. Na klientów czekają również dodatkowe propozycje do Francji, Niemiec, na Krym oraz Bałkany, a także do Włoch, Hiszpanii, Portugalii i Egiptu. Dla ciekawych i aktywnych turystów „objazdówek” biuro umieściło także w ofercie rejsy luksusowymi statkami wycieczkowymi m.in.: po norweskich fiordach, Morzu Śródziemnym, gdzie statki zawijają do portów Czarnogóry, Chorwacji, Hiszpanii, Włoch, Grecji i Turcji. Globtour przygotował wycieczki „winne”, które wybierają nie tylko seniorzy, ale i młodsi klienci. Organizowane w Prowansji czy w Toskanii toury enologiczne (nauka o produkcji wina), połączone są z degustacją win w niewielkich winiarniach. Takie wycieczki muszą mieć swój klimat. – Nie wynajmujemy w ich przypadku noclegów w sieciowych hotelach, ale szukamy niewielkich pensjonatów w prywatnych posiadłościach i zameczkach – dodaje Ostrowski. W Globtourze odnotowano też wzrost zainteresowania wycieczkami szkolnym. Grupy uczniów chętnie wykupywały w 2013 roku kilkudniowe wycieczki autokarowe do Krakowa lub Warszawy. Z takiej oferty skorzystało nawet 30 proc. osób więcej niż w 2012 r. – Ta tendencja wzrostowa zaczęła się już w 2012 r., głównie z powodu wzrostu cen biletów na przejazdy PKP i uciążliwości przy ich zakupie w przypadku grup szkolnych – uzasadnia Aleksandra Chołmska specjalistka ds. turystyki szkolnej i emerytów i rencistów w Globtourze. Biuro również nie podnosiło cen wycieczek objazdowych w 2013 r. Na tę korzystną dla klientów sytuację prócz stabilnego kursu euro i ceny benzyny wpłynęła również poprawa wizerunku branży. W przeciwieństwie do 2012 r., ubiegły nie obfitował w bankructwa biur podróży, co wpłynęło na wzrost zaufania konsumentów do całego sektora. Problemem dla autokarowych touroperatorów mogą być jednak w tym roku wyjazdy na Ukrainę, gdzie na przykład seniorzy chętnie wybierali się do Lwowa, Kamieńca Podolskiego i Chocimia. Groźna sytuacja w Kijowie może zniechęcać do odwiedzenia naszych wschodnich sąsiadów. – Już na sylwestra 2013/2014 wiele osób zrezygnowało z wyjazdu do Lwowa i wybrało Wiedeń. Chociaż protesty były w Kijowie – zauważa Herjan z Abdar. Mimo to biura liczą na dalszy 5-10 proc. wzrost sprzedaży wycieczek autokarowych w 2014 r. MB

 

2014-04-02

powrót

 
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter