Grzelachowska Grażyna - sylwetka
W oczekiwaniu na sukces
Dla Grażyny Grzelachowskiej prowadzenie biura podróży Kleopatra w Piasecznie, to przede wszystkim możliwość realizacji swoich koncepcji marketingowych i strategii rozwoju małej firmy, która sprzedaje fascynujący produkt.
Turystykę postrzega holistycznie, uwzględniając wszystkie aspekty kulturowe odwiedzanych krajów – przyrodę i cuda natury, architekturę, muzykę, taniec, sztukę kulinarną i zwyczaje mieszkańców. Satysfakcję przynosi jej to, że już od 17 lat podróże z jej biurem sprawiają radość kolejnym kientom.
Mimo że zamiłowanie do podróży, poznawania odległych krajów i kultur towarzyszyło właścicielce przez całe życie, to na początku drogi zawodowej nie wiązała swoich planów z turystyką. Związała się z branżą zupełnie niespodziewanie. Fakt, że biuro jest jedną z najdłużej działających agencji turystycznych na terenie Warszawy i okolic, świadczy jednak o tym, że był to trafny wybór.
Dziennikarz marzący o podróżach
Grażyna Grzelachowska, jako absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, swoją przyszłość zawodową wiązała z mediami. Zaraz po studiach nawiązała współpracę z niemieckimi wydawnictwami: Bauer Verlag oraz Gruner+Jahr, gdzie przez kilkanaście lat pracowała jako specjalista od marketingu, menadżer produktu i dziennikarz piszący na tematy podróżnicze. W tej formie mogła realizować, przynajmniej zza biurka, marzenia o poznawaniu odległych zakątków świata. Jej pasja podróżnicza zrodziła się już na początku lat 80., jeszcze w czasach studenckich, kiedy przyszła właścicielka Kleopatry na własną rękę podróżowała po Europie. – Dla młodzieży dorastającej w odciętej od świata Polsce doby komunizmu podróże miały zupełnie inny wymiar niż dzisiaj. Ze względu na trudną sytuację polityczną wyjazd z kraju wymagał w tym okresie odwagi – wspomina Grażyna Grzelachowska.
Praca w niemieckich korporacjach przynosiła wiele satysfakcji i poczucie spełnienia zawodowego, ale była też bardzo obciążająca. Przełomem okazały się ukończone w 1994 r. studia podyplomowe z zakresu zarządzania i marketingu, które wzbogaciły Grzelachowską w cenną wiedzę z obszaru zarządzania firmą, jak również technik efektywnego gospodarowania zasobami gwarantujących przedsiębiorstwu stabilność i sukces na rynku.Wiedza ta wkrótce miała okazać się niezbędna.
Prezent, który zmienił życie
Przez lata pracy w branży niezwiązanej z turystyką Grzelachowska nie straciła zainteresowania podróżami. Poznawanie świata przy pomocy literatury podróżniczej było nieodłącznym elementem jej życia. Do szczęścia brakowało już tylko biura podróży, które pojawiło się jako… prezent imieninowy od męża w 1997 r. – W dniu moich imienin, 1 kwietnia, mąż otworzył przede mną pięknie wyposażony lokal i życzył szczęścia w połączeniu podróżniczych pasji z pracą zawodową. Było to dla mnie dużą niespodzianką, skutkującą zmianą mojego życia zawodowego o 180 stopni – mówi Grzelachowska.
Własne biuro podróży było dla niej idealnym miejscem do wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach. Od początku jego istnienia właścicielka Kleopatry starała się pogodzić potrzebę podejmowania zrównoważonych decyzji biznesowych, opartych na racjonalnym optymizmie, ze skutecznym zarządzaniem finansami i trafnym inwestowaniem zgromadzonych środków. – Nigdy nie kierowałam się chęcią emanowania blichtrem, gromadzenia przedmiotów luksusowych i życia ponad stan, ale koncentrowałam się na analizie rentowności inwestycji i zysku generowanego przez moje działania finansowe – mówi Grzelachowska.
Dynamicznie dostosować się do rzeczywistości
Stosowanie powyższych zasad zapewnia firmie stabilną pozycję na rynku już od niemal 17 lat. Do osiągnięcia tego sukcesu niezbędne jest jednak dynamiczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb rynku i klientów. Dzisiejsze czasy nie rozpieszczają przedstawicieli branży turystycznej, Grzelachowska jest jednak zdania, że turystyka przeżywa obecnie złoty okres. – Coraz więcej Polaków wyjeżdża na zagraniczne wakacje, mają coraz szerszą wiedzę o kierunkach czy produktach turystycznych. Jednocześnie, wraz z postępem cywilizacyjnym, zmieniają się kanały sprzedaży wycieczek – stwierdza właścicielka Kleopatry. I podkreśla, że jako osoba odpowiedzialna za opracowywanie strategii marketingowej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a także promocję i kształtowanie wizerunku firmy, nie ustaje w wysiłkach, by być na czasie z obowiązującymi trendami w sprzedaży ofert. – Z jednej strony dbamy o naszych stałych klientów, którzy są z nami od niemal dwóch dekad. Cieszymy się, że nasza firma wtopiła się w ich życie rodzinne, ponieważ nierzadko to właśnie z podróżami łączą się ich najpiękniejsze wspomnienia.
Z drugiej strony, nieustannie dbamy jednak o pozyskiwanie nowych odbiorców naszych usług. W tym celu ostatnio jako pierwsi w Warszawie zamieściliśmy naszą reklamę na wyświetlaczu LED w jednym z centrów handlowych – podkreśla.
Grzelachowska dotychczasowych osiągnięć nie postrzega jednak jako sukces. – Od samego początku firmy jestem agentem prestiżowym prawie wszystkich moich partnerów handlowych, takich jak TUI Poland, Neckermann, Itaka, Rainbow, kiedyś Triady i innych – wymienia. Ma jeszcze plany związane z jej drugą pasją, czyli tańcem. Tych jednak na razie nie chce zdradzać. MM
CV
Grażyna Grzelachowska, ur. w 1957 r. w Warszawie, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz Podyplomowego Studium Marketingu i Zarządzania na UW. Zanim w 1997 r. została właścicielką biura podróży Kleopatra w Piasecznie, pracowała m.in. w wydawnictwach Gruner+Jahr, Bauer Verlag, Izbie Rzemieślniczej i Małej Przedsiębiorczości.
powrót