Na podróże między dużymi miastami można wybrać samochód, autobus, pociąg, a często także samolot. Niemiecki ADAC porównał korzyści i wady tych dwóch ostatnich rodzajów transportu dla 20 tras. Okazuje się, że przy krótszych przejazdach pociąg wygrywa.
Pod badanie poddanych zostało 20 tras z głównych niemieckich miast (Berlina, Hamburga, Kolonii, Frankfurtu nad Menem, Monachium) do czterech metropolii w sąsiednich krajach europejskich (Pragi, Wiednia, Paryża i Amsterdamu). W każdym przypadku porównywano połączenia kolejowe i lotnicze, uwzględniając przejazdy komunikacją miejską z urzędów miast na dworzec lub lotnisko.
Okazuje się, że przeciętnie samolot przebija pociąg pod względem całkowitego czasu podróży (łącznie z przyjazdem komunikacją miejską i odprawą). Podróż samolotem trwa średnio 5 godzin i 31 minut, pociągiem 6 godzin i 58 minut. Wniosek jest taki, że jeśli odległość jest większa niż 400 kilometrów w linii prostej, latanie jest szybsze, w innym przypadku pociąg wygrywa. Przy analizowanych trasach w 12 na 20 podróż lotnicza była krótsza o godzinę.
Samoloty przegrywają jednak pod względem wpływu na klimat i ceny. Podróże pociągami powodowały emisję średnio 28 gramów gazów cieplarnianych na pasażerokilometr, podczas przy lotach dochodziły do 150 gramów.
Pociągi wypadają również lepiej pod względem cenowym - podróż (w tym transport publiczny na dworzec lub lotnisko) kosztowała średnio 83,22 euro, podczas gdy za lot trzeba było zapłacić 222,42 euro.
W celu porównania cen ADAC rezerwował bilety kolejowe w miarę możliwości za pośrednictwem portali rezerwacyjnych Deutsche Bahn, do wyszukiwania lotów wykorzystano Google Flights, a poszczególne połączenia rezerwowano bezpośrednio w liniach lotniczych. Badanie prowadzone było od końca maja do połowy czerwca 2022 roku. Porównano dwa terminy rezerwacji: trzy tygodnie i tydzień przed wylotem. W szczególności ceny lotów znacznie wzrosły w ostatniej chwili średnio o 54 procent. W przypadku kolei było to średnio 20 procent. MG