Strona główna  |  Prenumerata  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
W poprzednich numerach

»

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 03 (369) 1-15 lutego 2017

ROZMOWA NUMERU Egipt chce podwoić liczbę turystów z Polski

Spadki w wyjazdach do Egiptu odczuwa nie tylko tamtejsza, ale i polska branża turystyczna. O planach pobudzenia ruchu do kurortów nad Morzem Czerwonym opowiada dyrektor Urzędu ds. Turystyki Mohamed Abdel Gabar.

Z OKŁADKI

 • Czartery – brakuje pilotów

W Europie brakuje pilotów, przez co niektóre linie nie mogą w pełni wykorzystywać swojej floty. Powodem jest zarówno odpływ kadr do Azji, jak i wysoki koszt zdobycia uprawnień. Brak pilotów był m.in. przyczyną opóźnień.

 • Branża zapłaciła miliony za zamachy

Kilka procent obrotu kosztowały niemiecką branżę ataki terrorystyczne, do jakich doszło w 2016 r. 

BRANŻA

 • Marki terytorialne przyszłością polskiej turystyki

Tworzenie markowych produktów turystycznych oraz turystyka w regionach przygranicznych to tematy konferencji zorganizowanej przez MSiT.

 • Słowacka promocja turystyczna całkowicie w gestii ministerstwa

Agencja Ruchu Turystycznego została włączona w struktury Ministerstwa Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej.

• Niemcy walczą z projektem ustawy implementującej dyrektywę

Niemiecka branża ostro dyskutuje z politykami nad implementacją dyrektywy. W działania włączyli się agenci.

 • Odprawa pasażerska także dla podróży lądowych i morskich

Belgia chce rozszerzyć system kontroli pasażerów lotniczych na inne środki transportu publicznego.

BIURA

 • Organizatorzy szukają alternatywy dla all inclusive

Na rynku pojawiają się oferty umożliwiające poznanie lokalnej kuchni i zwyczajów.

 • Logos Travel promuje ofertę ekstremalną

Wśród nowości touroperatora wyjazdy na Syberię i przeprawy przez Amazonię.

 • Schmetterling wzmacnia współpracę z agentami

Kooperacja Biur Podróży szuka nowych partnerów.

DESTYNACJE

 • Kuba popularna w Polsce dzięki czarterom

Zainteresowanie wakacjami w środkowoamerykańskim kraju wzrosło w ostatnich dwóch latach o ok. 70 proc.

• Europa wraca do łask chińskich turystów. Prym wiedzie Hiszpania

O 70 proc. wzrosła liczba rezerwacji do Europy wśród chińskich turystów.

• Nowy dyrektor urzędu Maroka zapowiada ściślejszą współpracę z touroperatorami

Wydaje się, że polski rynek jest mało znaczący dla tamtejszej branży.

REGIONY

 • Mniej turystów ze Wschodu. Polacy wypełniają lukę w górach

Mimo mniejszej liczba turystów ze Wschodu, Zakopane nie narzeka.

• Świętokrzyskie stawia na szkolenia

ROT realizuje projekty podnoszące kompetencje kadr turystycznych.

 • IGHP wchodzi do regionów

Izba powołała dyrektorów regionalnych. W ten sposób chce bliżej współpracować z branżą.

TURYSTYKA RODZINNA

 • Podróże łączą pokolenia

Amerykańska branża przewiduje, że wpływy z turystyki rodzinnej będą w najbliższych latach rosły.

 • Klienci z dziećmi to rosnący segment rynku

30, a nawet 40 proc. klientów u wiodących polskich touroperatorów stanowią rodziny z dziećmi.

 • Egzotyka kusi rodziny

Wyższe ceny nie odstraszają już turystów rodzinnych.

PRAWO

 • W rozliczeniach barterowych limity nie obowiązują

Weszły w życie przepisy zmieniające minimalne kwoty dla transakcji gotówkowych z 15 tys. euro do 15 tys. zł. Konsekwencje ich przekroczenia mogą być poważne.

PORADNIA

 • Zarabiaj na cross sellingu

Aby z sukcesem handlować usługami dodatkowymi, trzeba nauczyć się wyczuć oczekiwania klientów i dostosowywać je do realnych potrzeb. Dopiero wtedy cross selling może stać się poważnym źródłem dodatkowych dochodów.

SYLWETKA

 • Wyróżnia nas kompleksowość oferty

Krzysztof Kassner uważa, że dbałość o trwałe relacje z klientami to warunek powodzenia w biznesie.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 02 (368) 16-31 stycznia 2017

ROZMOWA NUMERU Polska potrzebuje ustawy o systemie promocji

System  POT-ROT-LOT oparty na założeniach zawartych w ustawie o Polskiej Organizacji Turystycznej nie działa. Rozwiązaniem byłaby nowa ustawa o systemie promocji turystycznej, uważa Jerzy Szegidewicz, były dyrektor POIT w Londynie.

Z OKŁADKI

 • Agent lekarstwem na kryzys

Według turystów agenci to jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji. Dla touroperatorów też są ważni, bo potrafią odzyskiwać klientów, którzy rezygnują z wyjazdów z powodu obaw o bezpieczeństwo.

 • Itaka wprowadza do oferty rejsy

W programie znalazły się trzy pakiety rejsów wycieczkowych po Morzu Śródziemnym.

BRANŻA

 • Personalizacja usług to wzmocnienie roli sprzedawcy

Travel Industry Club zidentyfikował dziewięć obszarów, które w najbliższej przyszłości będą wpływać na przyszłość branży turystycznej.

 • Politycy zainteresowani problemami regionów? Spotykają się z lokalną branżą

Infrastruktura i bezpieczeństwo były tematami spotkania polityków i Rady POT z branżą turystyczną.

 • Za dojazd własny jednak składki?

Wyjaśnienia dotyczące działania TFG, jakie znalazły się na stronie MSiT, nie rozwiały wątpliwości. Wynika z nich, że za dojazd własny także należy uiszczać składki.

 • Promocja turystyki wiejskiej od nowa. Zamiast Agrotravel – odpoczywaj na wsi

Według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi popularyzacja agroturystyki jest niewystarczająca. Promocja ma przenieść się na imprezy regionalne.

BIURA

 • Nowy właściciel – więcej nowych produktów

Marka Sun&Fun przechodzi do nowego właściciela, ale działać będzie na starych zasadach. Agenci nie odczują zmian.

  • Unister sprzedany

Niemiecka grupa przeszła w ręce właściciela Travelplanet.pl.

REGIONY

• Opolskie spogląda na rynek rosyjski. Efektywna Eto Polsza

Trzynasta edycja imprezy minęła pod znakiem promocji Opolszczyzny.

 • Wisła potrzebuje spójnego programu rozwoju produktu

Rok Rzeki Wisły pomoże stworzyć i rozwinąć produkty turystyczne.

 • Realizacja strategii lotniska w Rzeszowie zagrożona

Naczelna Izba Kontroli uważa, że potencjał lotniska Rzeszów-Jasionka nie jest w pełni wykorzystywany.

TARGI TURYSTYCZNE 2017

 • Największe imprezy wystawiennicze

PORADNIA

 • ITB 2017 krok po kroku

SYLWETKA

 • Kluczem jest umiejętność słuchaniaAleksandra Dmytrasz na konkurencję się nie ogląda, koncentruje się na podwyższaniu standardu usług.

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 01 (367) 1-15 stycznia 2017

Tajemnice Funduszu – fakty i wątpliwości

Przez lata dyskusji na temat turystycznego funduszu gwarancyjnego zapewniano polskich przedsiębiorców, że  jego wprowadzenie będzie skutkować, podobnie jak w innych krajach Europy, obniżeniem innych zabezpieczeń finansowych. Jak wiemy, nic takiego nie nastąpiło. Co więcej, dokonana nowelizacja powiela nieprecyzyjne i niejasne zapisy z ustawy o usługach turystycznych. Nic dziwnego że ich interpretacja zarówno przez przedsiębiorców, jak i przez upoważnione organy jest utrudniona.

Z OKŁADKI

 • Idzie rok niedużych wzrostów

Pytając o perspektywy dla polskiej wyjazdówki, nie skupialiśmy się tylko na kierunkach. Interesowały nas trendy, które będą kształtować rynek w 2017 r. Widoczny staje się trend organizatorów do rozszerzania działalności.

 • Ministerstwo zabiera pieniądze Agrotravel

Organizatorzy targów muszą poszukiwać wsparcia finansowego imprezy w regionie.

ROZMOWA NUMERU Grecja to nie tylko plaża

W tym roku kraj pobije kolejny rekord w liczbie turystów zagranicznych.

Z Thrasym Petropoulosem, dyrektorem PR i komunikacji w Marketing Greece, rozmawiamy o sposobach promowania kraju i wyzwaniach z tym związanych.

BRANŻA

 • Rynek lotniczy na plusie, lecz potrzebuje strategii

Wyniki rynku lotniczego budzą optymizm. Uczestników konferencji zajmował jednak bardziej temat braku strategii i zasadność budowy CPL.

 • Kwalifikacje pracowników nie zawsze odpowiadają realnym potrzebom branży

Rada ds. Kompetencji w Turystyce ma identyfikować luki w kształceniu kadr turystycznych i podejmować działania na rzecz ich uzupełniania.

 • Grecos przekonuje, że nadal stawia na współpracę z agentami

Akcje marketingowe i nowe zapisy w umowie wywołały obawy agentów.

• Izby wspólnie w sprawie ustawy

ITRP i PIT zgodziły się łączyć siły w działaniach na rzecz branży.

 • Wyrok NSA po myśli branży

Biura podróży nie muszą szacować marży od zaliczek – postanowił Naczelny Sąd Administracyjny.

BIURA

 • Gorąco na rynku przewozów

Właściciel systemu euroTICKET oskarżył Sindbada o praktyki monopolistyczne.

  • Konsolidacji nie da się uniknąć

Wakacyjny Świat stawia na mocne wsparcie marketingowe członków swojej sieci.

 • 7islands rozwija ofertę grecką i Majorkę

Touroperator oferuje korzystne daty wylotu i zniżki.

REGIONY

 • Wszystko może być innowacją

Konkurencyjność, przepływ wiedzy w turystyce – o tym dyskutowano na VIII Gremium Ekspertów Turystyki.

 • Szukajmy marketingowego success story dla Polski

Na Kongresie MŚP dyskutowano, jak stworzyć z Polski idealną destynację.

DESTYNACJE

 • Grecy szturmem zdobywają Polskę

Druga edycja Greckiej Panoramy zaskoczyła pozytywnie zarówno wystawców, jak i zwiedzających.

 • Francja stawia na południowe regiony i bezpośrednie połączenia

Czy bezpośrednie loty do Lourdes i Tuluzy zwiększą zainteresowanie polskich turystów południową Francją?

 • WTM to miejsce, gdzie branża spotyka się z biznesem

Tematy bezpieczeństwa i nowych technologii zdominowały targi w Londynie.

 • Bliższa współpraca z Senegalem

Ministrowie podpisali memorandum o współpracy w zakresie turystyki.

TRENDY 2017

 • Precyzyjne targetowanie oferty

Plany touroperatorów to nie tylko nowe kierunki. Trzeba docenić także nowe programy.

 • Mikropodróże przyszłością turystyki

W najbliższych latach wzrośnie zainteresowanie turystyką aktywną, pojawią się nowinki technologiczne.

 • Dostosować plany do sytuacji

Rozwój sieci i poszerzenie oferty w port folio to główne cele, jakie stawiają sobie multiagenci.

PRAWO NA NOWY ROK

 • Łagodniej przy zatrudnianiu u małych przedsiębiorców

Wchodzą w życie przepisy, które usprawnią tworzenie ZFŚS i wydawanie świadectw pracy.

 • Wyższe składki ZUS po nowym roku. Nowe obciążenia dla branży

Nowelizacja podwyższa składki na ubezpieczenie społeczne. Zakłada jednak również pewne zmiany korzystne dla przedsiębiorców.

 • Pozostał rok na zmiany w ustawie o usługach turystycznych

Implementacja dyrektywy wymusi dostosowanie prawa do realiów.

 • Zmiany w umowach zlecenie

Od 2017 roku znacznej zmianie ulegają przepisy dotyczące zawierania umów zlecenia, które w branży turystycznej są jedną z podstawowych form zatrudniania

SYLWETKA

 • Biznes to nie tylko finanse, to misja

Agnieszka Rąpała uważa, że agenci nieprędko znikną z rynku, bo są istotnym wsparciem dla organizatorów.

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 24 (366) 16-31 grudnia 2016

Fundusz już działa, ale wątpliwości nie ma końca

Od 26 listopada touroperatorzy muszą pobierać składkę na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, od każdej umowy zawartej od tego terminu. Stosowne rozporządzenia pojawiły się dopiero późnym popołudniem 25 listopada. W branży zawrzało.

Z OKŁADKI

 • Gwarancyjna porażka MSiT

Co do słuszności wprowadzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego branża jest podzielona. Zgodnie twierdzi jednak, że sposób, w jaki Ministerstwo Turystyki wprowadza w życie stosowną ustawę, jest co najmniej żenujący.

ROZMOWA NUMERU Egipt potrzebuje czasu

Zdaniem dr Magdaleny El Ghamari, specjalistki ds. terroryzmu, w Egipcie nadal jest niebezpiecznie. To nie sprzyja wypoczynkowi. Jeśli nie będzie dochodzić do zamachów, pięć lat zajmie powrót do poprzedniej pozycji.

V FORUM AGENTÓW

 • Potrzebujemy współpracy na jasnych zasadach

Obowiązek ubezpieczania się od popełnionych błędów, nieuczciwe rabaty i terroryzm zdominowały debatę podsumowującą V Forum Agentów.

 • Branża, w swoim własnym interesie, powinna szacować poziom zagrożenia

Ustawa o działaniach antyterrorystycznych nakłada obowiązek oceny ryzyka na zarządców obiektów.

 • Wprowadź nowości technologiczne, zanim będzie za późno

MerlinX zachęca biura do inwestowania w nowe technologie

• „Stoliki” skutecznym sposobem rozwiązywania problemów

Głównym tematem rozmów były zasady współpracy agent-touroperator.

 • Konsultacje w sprawie nowej ustawy o turystyce utknęły na definicjach

Ministerstwo zaprosiło branżę na „prekonsultacje” w sprawie nowej ustawy o usługach turystycznych. Szkoda, że na zapoznanie się z materiałem branża miała tak mało czasu.

 • Jak rozliczać składki na TFG

Fundusz od początku spowodował sporo zamieszania w branży. Zamiast upraszczać rozliczenia podatkowe pojawiło się wiele nowych wątpliwości. Jak zatem ująć na gruncie podatków składkę?

RÓŻA REGIONÓW

  • Wygrywają oryginalne projekty

Wydawnictwa promocyjne są lepiej dopracowane, wciąż brak jednak pomysłu, jak przyciągnąć turystę.

BRANŻA

 • OSAT się odmładza

Nowi członkowie zarządu stowarzyszenia mają wprowadzić do organizacji ducha nowoczesności.

DESTYNACJE

 • Targi znów popularne, dopisała zagranica

Za nami kolejna edycja TT Warsaw. W tym roku wystawcy wydają się bardziej zadowoleni niż w latach poprzednich.

 • Zima w Alpach to nie tylko narty. Austria szuka nowych metod promocji

Alpejskie ośrodki narciarskie stawiają na nowatorskie produkty.

 • Litewskie Pomorze bierze kurs na polski rynek

Polacy stanowią zaledwie 5 procent turystów na wybrzeżu. Zdaniem Litwinów to zdecydowanie za mało.

BIURA

 • Przejęcie uratuje Sun&Fun?

Czeski touroperator Blue Style, nowy właściciel biura, planuje dalszą ekspansję.

 • Niemiecki organizator wchodzi do Polski

ETI to jeden z pięciu największych specjalistów wyjazdów do Egiptu w Niemczech.

 • Piotr Chojnowski wprowadzi operatora tourasia do Polski

Szwajcarski touroperator zajmie się w Polsce organizacją wyjazdów do Dalekiej Azji.

PORADNIA

 • Promuj się poprzez imprezy

Organizowanie wydarzeń dla klientów, pracowników lub partnerów biznesowych może być dobrym sposobem na budowanie marki biura podróży i wzmacnianie więzi z odbiorcami jego usług.

SYLWETKA

 • Po prostu robię swoje

Barbara Dobrowolska uważa, że dobra opinia wśród klientów to podstawa, by utrzymać się na rynku.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 23 (365) 1-15 grudnia 2016

Sycylia jedną z nowości Neckermanna na lato

Touroperator zaprezentował agentom ofertę letnią w lekkiej formie Neck Cube. Powodem wyboru kierunku było duże zainteresowanie wyspą ze strony biur agencyjnych.

Z OKŁADKI

 • Agent Roku 2016 wybrany

Agnieszka Rąpała właścicielka biura Rapala ze Świdnicy została agentem roku w konkursie ogłoszonym przez Wiadomości Turystyczne.

 • POT, po ośmiu miesiącach, bez prezes

W atmosferze konfliktu, minister odwołał prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej.

ROZMOWA NUMERU Niechętni innowacjom?

Za granicą start-upy w branży turystycznej pojawiają się coraz częściej.

W Polsce trend ten nie jest jeszcze tak widoczny, ale jak mówi Agata Kowalczyk, dyrektor komunikacji w Startup Poland, może przynieść wymierne korzyści.

BRANŻA TURYSTYCZNA

• Niepewna przyszłość Centralnego Portu Lotniczego

Budowa Centralnego Portu Lotniczego stoi pod znakiem zapytania. Znacznie bardziej realna wydaje się rozbudowa lotniska w Modlinie.

 • Deutsche Bahn tworzy sieć dalekobieżnych przewozów autokarowych

Powstanie dwóch marek autokarowych pod szyldem DB będzie uzupełnieniem siatki połączeń niemieckiego przewoźnika.

BIURA

 • Čedok w trzy lata numerem jeden na czeskim rynku

Itaka przedstawiła plany rozwoju przejętego czeskiego biura Čedok.

 • Dalekie kraje odkrywają Polskę

Linie lotnicze z dalekich krajów dostrzegają potencjał w polskim rynku.

REGIONY

 • W promocji turystycznej wciąż wiele do zrobienia

Wzmocnienie współpracy między organizacjami a przedsiębiorcami ma pomóc w rozwijaniu turystyki w Polsce.

 • Kraków szuka sposobu na turystykę posezonową

W pobudzenie turystyki włączyć się chcą także przedsiębiorcy.

• Podkarpacie promuje szlak dawnych rezydencji i ogrodów

Na zaproszenie PROT przyjechali dziennikarze ze Śląska i Mazowsza.

 DESTYNACJE

 • Słowenia z ofertą dla biur podróży

Rośnie zainteresowanie Słowenią ze strony polskich touroperatorów. Tamtejsza branża odpowiada, intensyfikując promocję.

 • Panama promuje się w Polsce

Jako gospodarz przypadających za dwa lata ŚDM, Panama chce już teraz przyciągnąć polskich turystów.

 • Słowacka oferta zimowa w ciągłej rozbudowie

Tatra Mountain Resorts na infrastrukturę zimową przeznaczy 20 mln euro.

 • Gra miejska ma zachęcić do sprzedaży Wiednia

Wiedeń nietypowo promuje się wśród polskich turystów w Warszawie.

TURYSTYKA PRZYJAZDOWA

 • Warto inwestować w pakiety specjalistyczne

Pomorskie warsztaty Incoming Poland zgromadziły operatorów zajmujący się turystyką zdrowotną, przyrodniczą, kulinarną i sportową.

 • Brexit pomógł turystyce

Słaby funt przyciągnął do Wielkiej Brytanii turystów.

PRAWO

 • Fundusz gwarancyjny  – więcej obowiązków, poważne sankcje

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych wprowadzająca fundusz zmienia przepisy określające obowiązki organizatorów i sankcje za ich niewykonywanie.

ZMIANY W PRAWIE

 • MSiT  pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym przewodników górskich w związku z wejściem w życie ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE. • Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, który łagodzi wymogi prawa pracy wobec małych przedsiębiorców. • Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt przepisów, zgodnie z którym od stycznia 2017 roku roczny limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych zostanie podniesiony do 2 mln euro.

PORADNIA

 • Jak sprzedawać lepiej i więcej

Celem każdego agenta jest zwiększenie sprzedaży we własnym biurze podróży. Dążyć do tego można na różne sposoby, ale bez względu na wybraną drogę trzeba pamiętać o jednym – o dobrej organizacji pracy.

SYLWETKA

 • Od lat pracuję na swoją pozycję

Eliza Smolińska z powodzeniem łączy życie zawodowe z działalnością społeczną.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 22 (364) 16-30 listopada 2016

ROZMOWA NUMERU Innowacje nie są drogie

Innowacje w polskiej turystyce nie są tak powszechne jak zagranicą. Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że wiążą się z wysokimi kosztami, tymczasem, jak przekonuje założyciel Fuze.rs, Piotr Wojciechowski, wcale nie muszą wiele kosztować.

Z OKŁADKI

 • Kołobrzeg i Świnoujście razem

Uzdrowiska w Kołobrzegu i Świnoujściu nie zostaną sprywatyzowane, zapewnia marszałek województwa zachodniopomorskiego i obiecuje dalsze inwestycje. Samorząd województwa nadal chce być właścicielem.

 • Agent Roku 2016 – nominacje

Najwięksi polscy touroperatorzy wyłonili krajową czołówkę agentów biur podróży.

BRANŻA TURYSTYCZNA

• Polskie miasta wspólnie walczą o klientów

Zrozumieliśmy, że ze sobą nie konkurujemy, co więcej, razem możemy pozyskać więcej turystów – mówią przedstawiciele polskich metropolii.

 • PO tworzy ustawę o wspieraniu turystyki. Opozycja czuje problemy branży lepiej?

Czeki wakacyjne, opłata turystyczna i włączenie elementów turystyki do programu szkół znajdą się w ustawie o wspieraniu turystyki autorstwa PO.

 • Piloci i przewodnicy w Nadarzynie. Wymiana doświadczeń i edukacja

Zainteresowanie warsztatami, niezła frekwencja i wnioski na przyszłość, tak można podsumować pierwszą edycję Kongresu Pilotażu i Przewodnictwa.

 • Z Chin bliżej do Polski. Usprawniamy system wydawania wiz

MSZ uruchomił nowe punkty przyjmujące wnioski wizowe.

 • Targi wyspecjalizowane w zimie

Pierwsza edycja Snow Expo skutecznie promowała ofertę zimową.

 • Dzięki turystyce słoneczna Kalifornia bogatsza

Turystyka jest jednym z czynników wzrostu gospodarczego Kalifornii.

BIURA

 • Zakaz handlu niestraszny branży

Agenci uważają, że ograniczenia nie wpłyną na sprzedaż.

 • Obozy dla dzieci w polskich górach

W tym sezonie BUT organizuje obozy w Górach Świętokrzyskich.

DESTYNACJE

 • Turystyka przegrywa z polityką

Ostatnie wydarzenia w Turcji coraz mocniej odbijają się na turystyce.

REGIONY

 • Na Mazowszu każdy znajdzie coś dla siebie

Rozmowa z Adamem Struzikiem, Marszałkiem Województwa Mazowieckiego o znaczeniu turystyki dla rozwoju regionu i działaniach urzędu w zakresie rozwoju tego segmentu gospodarki.

SPRZEDAŻ FIRST MINUTE

 • Firsty popularne dzięki bonusom

Bezkosztowa zmiana rezerwacji i niskie zaliczki zachęcają klientów do przedsprzedaży.

 • Sprzedaż Lata startuje już we wrześniu

Oferty na kolejny sezon letni zaczynają się pojawiać na rynku coraz wcześniej. Daje to sansę touroperatorom na optymalizację oferty.

 • 100 zł zachęca do „firsta”

Niska pierwsza wpłata ma przyciągnąć klientów Travelplanet.pl.

PRAWO

 • Jak prawidłowo wypełnić deklarację do TFG?

Od listopada wchodzi w życie obowiązek składania deklaracji do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego . Pierwsze dane będzie trzeba przekazać w grudniu.

ZMIANY W PRAWIE

 • Od 1 października 2016 r. obowiązują nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek ZUS dla pracowników oddelegowanych do pracy za granicą. • Od 1 stycznia 2017 r. mali oraz średni przedsiębiorcy będą podlegali obowiązkowi składania comiesięcznego pliku JPK_VAT. • Od 1 stycznia 2016 r. zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy mogą być wystawiane w formie elektronicznej.

PORADNIA

 • Informuj i przyciągaj uwagę

Newsletter może w pozytywny sposób wpłynąć na zwiększanie sprzedaży produktów lub budowanie i wzmacnianie relacji z klientami, pod warunkiem że jest dla nich atrakcyjny pod względem treści i wyglądu.

SYLWETKA

 • Dobry produkt to podstawa

Anna Buk uważa, że gwarancją sukcesu organizatora jest posiadanie w katalogu ciekawych produktów.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 21 (363) 1-15 listopada 2016

DWUGŁOS Czy sprzedawać ryzykowne kierunki?

Na polskim rynku istnieje duże zapotrzebowanie na niedrogi produkt w ciepłych krajach jak Turcja czy Egipt. Czy agenci powinni promować aktywnie kierunki uznane za potencjalnie niebezpieczne, czy lepiej z nich na razie zrezygnować? Na to pytanie odpowiadają: Joanna Kucińska i Marcin Wujec.

Z OKŁADKI

 • Chińczycy wybierają Rosję

<span f

 

»


Czytaj cyfrowe wydania Wiadomości Turystycznych >>>

  » 26.01.2017 – KONFERENCJA 
500 lat Reformacji - konferencja prasowa DZT, Warszawa, organizator: Niemiecka Centrala Turystyki, Saksonia, www.ahk.pl/pl
» 17-19.02.2017 – TARGI
Tour Salon Tagi Regionów i Produktów Turystycznych,
Poznań, organizator: Międzynarodowe Targi Poznańskie, www.tour-salon.pl
» 24-26.02.2017 – TARGI
Międzynarodowe Targi Turystyczne Wrocław 2017,
Wrocław, organizator: MTT sp. z o.o., www.mttwroclaw.pl

Sylwetka

»



» Eliza Smolińska, właścicielka BP Aleksander »więcej
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter