Strona główna  |  Prenumerata  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
W poprzednich numerach

»

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 21 (387) 1-15 listopada 2017

ROZMOWA NUMERU Klient wciąż ufa agentowi

W ostatnich czasach branża turystyczna musi radzić sobie z wieloma sytuacjami kryzysowymi. Jak na nie reagować, radzi Dirk Rogl, ekspert w zakresie komunikacji.

Z OKŁADKI

 • Ustawa ciągle do poprawy

Prace nad projektem ustawy turystycznej dobiegają końca. Choć czasu zostało niewiele, nadal jest nadzieja na wprowadzenie kilku postulowanych zmian. Posłowie PiS deklarują wsparcie dla niektórych postulatów branży.

BRANŻA

 • Roszczeniami powinien się zająć UFG

Na nadzwyczajnej podkomisji branża zgłaszała kolejne uwagi do projektu ustawy turystycznej. Niektóre przeszły, inne zignorowano.

 • Ulubione destynacje Polaków na przyszły rok

Z okazji 5-lecia obecności w Polsce Kayak.pl ogłosił najpopularniejsze kierunki

 • Giganci inwestują w technologię

Blockchain to nowy internet, który pozwoli obniżyć koszty i lepiej zarządzać biznesem.

BIURA

 • Neckermann Podróże rozwija ofertę city breaksThomas Cook poszerza ofertę wyjazdów weekendowych. Skorzystają na tym także klienci Neckermann Podróże.

 • Oasis dywersyfikuje ofertę na lato 2018

Touroperator pracuje nad nowym katalogiem produktów.

 • Więcej Grecji w ofercie Itaki

Ponad 1300 ofert, sześć nowych kierunków, w tym cztery wyspy w ofercie.

REGIONY

 • Poznań będzie turystycznie współpracował z Bolonią

Grono miast partnerskich Poznania powiększy się o stolicę regionu Emilia-Romania.

 • Aplikacja – narzędzie do promocji miasta i regionu

Z aplikacji Footsteps do końca roku korzystać będzie czterdzieści miejscowości turystycznych.

DESTYNACJE

 • Infrastruktura narciarska to za mało, ważne są doznania

Ski Amadé chce nie tylko obsługiwać, ale przede wszystkim zachwycać gości.

FIRSTY

 • Wczesna rezerwacja coraz wcześniej

Touroperatorzy, z first minute wychodzą z każdym rokiem trochę wcześniej, choć na początku do sprzedaży oddają tylko część oferty.

 • Duży popyt na Hiszpanię w first minute

Ogromny popyt na Hiszpanię wśród Brytyjczyków spowodował, że przedsprzedaż tego kierunku układa się znakomicie, mimo że ceny rosną.

PRAWO

 • Ustawa tworzy realną możliwość wpłat na rachunek powierniczy Projekt nowej ustawy zakłada rozwinięcie przepisów dotyczących rachunków powierniczych, które mają być realną alternatywą dla gwarancji ubezpieczeniowych.

PORADNIA

 • Bądź inny, a nie tylko lepszy

Na Zachodzie pojawia się coraz więcej nowoczesnych rozwiązań, które stosunkowo łatwo pozwalają rozpocząć sprzedaż wycieczek przez strony internetowe. Aby wygrać tę konkurencję, warto postawić na inność.

SYLWETKA

 • Dziecko to najsurowszy klient

Roksana Marczyk-Bekas uważa, że kluczem do pozyskania małych turystów jest zrozumienie ich potrzeb.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 20 (386) 16-31 października 2017

Unia da więcej pieniędzy

Turystyka to jeden z najważniejszych segmentów gospodarki Unii Europejskiej, podkreśla Antonio Tajani i apeluje o zwiększenie budżetu na jego rozwój. Są plany, aby w kolejnej perspektywie stworzyć specjalny budżet dla turystyki.

Z OKŁADKI

 • Radomskie lotnisko poszukuje inwestora

Po wycofaniu się izraelskiej spółki iHLS port lotniczy Radom szuka nowych partnerów.

ROZMOWA NUMERU

Zmieniamy, oszczędzając

Rozmowa z Ivaną Magátovą, dyrektor generalną departamentu turystyki w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, o zmianach, jakie zaszły w zakresie promocji Słowacji w ostatnim roku, i planach na przyszłość.   

BRANŻA

 • W lotnictwie sprawdza się decentralizacja

Polska, by rozwijać sektor lotniczy, powinna dalej korzystać z członkostwa w UE i brać czynny udział w tworzeniu strategii dla Wspólnoty.

 • Zagraniczne ośrodki narzekają na nadmierną kontrolę ze strony centrali

Zgodnie z zarządzeniem wydanym przez Marka Olszewskiego media społecznościowe znalazły się pod nadzorem POT, zlikwidowano też konta na Instagramie.

 • Rada Turystyki szuka sposobów finansowania organizacji turystycznych. Z okazji Światowego Dnia Turystyki spotkała się Społeczna Rada Turystyki.

 • LOT Ziemi Mińskiej rozwija skrzydła

Tworzenie, sieciowanie i promocja produktów to cele młodego LOT-u.

BIURA

 • Lidl – nowy agent z tańszą ofertą

Pojawienie się  nowego kanału sprzedaży wywołało spore zamieszanie i protesty agentów.

 • First Class zamyka działalność

Jeden z większych agentów IATA zawiesił działalność i zamknął serwis www.

 • Premio Travel otwiera się na agentów

Biuro, kojarzone dotąd ze sprzedażą B2B, pozyskuje agentów.

REGIONY

 • Slow szansą dla obszarów wiejskich

O rozwoju turystyki slowlife rozmawiano podczas Sejmiku Turystycznego na Mazowszu.

DESTYNACJE

 • Amerykanie szukają mniej znanych europejskich destynacji

Rośnie zainteresowanie amerykańskich turystów nowymi kierunkami w Europie.

AUTOKAR W BIURZE PODRÓŻY

 • Własna flota się opłaca

Mimo wydatków i zobowiązań związanych z utrzymaniem floty, biurom opłaca się mieć swój tabor.

 • Przepisy o stawce minimalnej szkodzą turystyce autokarowej

Znowelizowane przepisy dotyczące płacy minimalnej dla kierowców uderzają również w firmy przewozowe.

 • Autokar w klasie biznes

W ostatnich latach w przewozach znacząco poprawił się zarówno komfort podróży, jak i bezpieczeństwo.

PRAWO

 • Gwarancje bankowe obejmą także przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych

Trwają prace sejmowe nad projektem ustawy turystycznej. Przedstawiamy kolejne punkty, które zmienią warunki działalności organizatorów i pośredników turystyki.

SYLWETKA

 • Rozwijać siebie i szkolić pracowników

Anna Koc dba o dobre relacje ze współpracownikami, a klientów zdobywa szczerością.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 19 (385) 1-15 października 2017

Posłowie za projektem ustawy, choć z uwagami

W czasie czytania projektu ustawy turystycznej posłowie wskazywali zapisy, które budzą ich obawy. Rozwiać je chcą w trakcie prac w komisjach.

Z OKŁADKI

 • Wzmocnić głos agentów

Branża potrzebuje silniejszej organizacji reprezentującej jej interesy, uważa część agentów i zbiera chętnych do utworzenia Polskiej Izby Gospodarczej Agentów i Organizatorów Turystyki. To reakcja na wejście na rynek Lidl Podróże.

 • Terroryzm zmienia turystykę, ale jej nie hamuje

Badania IPK International pokazują, że turystyka rośnie, mimo że zmienia się jej geografia.

ROZMOWA NUMERU

 • Wiedzę czerpiemy od Google

Dirk Foeste, przewodniczący Komisji do spraw Cyfryzacji DRV wyjaśnia, czym jest cyfryzacja w turystyce. Jego zdaniem branża ciągle znajduje się na początku drogi zmierzającej ku usprawnieniu komunikacji z klientem.

BRANŻA

 • Od współpracy z lotniskami zależy tworzenie siatki połączeń i rozwój przewoźnków

Przewoźnicy oczekują od lotnisk konkretnych informacji o miejscach noclegowych, osobach z paszportami i lokalnym ruchu turystycznym.

 • Po sezonie za pół ceny. Coraz więcej chętnych do dawania rabatów. W trzeciej odsłonie projektu zniżek turystom udzieli 562 przedsiębiorców.

 • Vistula otwiera studia międzynarodowe

Na wdrożenie projektu SGTiR otrzyma 1,4 mln zł dofinansowania.

 • Ekoturystyka: nisza czy przyszłość turystyki?

Turystyka ekologiczna zyskuje w świecie coraz większą popularność, w Polsce na razie jest w ofercie nielicznych biur podróży.

REGIONY

 • Lubuskie buduje wizerunek województwa bez barier

Trwa realizacja nowego projektu Lubuskiej ROT –„Lubuska turystyka weekendowa bez barier”.

 • Pomorskie promuje wypoczynek w nurcie slowlife

Głównym odbiorcą slowlifowych ofert pomorskiej turystyki są Skandynawowie.

BIURA

 • Polska pojawi się w ofercie kuwejckich biur podróży

To efekt wizyt studyjnych organizowanych przez ambasadę w Kuwejcie.

 • Virgin da zniżki samotnym rodzicom

Z oferty będzie można skorzystać w dziesięciu resortach na Karaibach.

DESTYNACJE

 • Chorwacja szuka pracowników

Problem braku kadr coraz boleśniej odczuwa chorwacka branża turystyczna.

TURYSTYKA EGZOTYCZNA

 • Egzotyka to jeszcze raczej uzupełnienie oferty

Uruchomienie nowego kierunku to złożony proces i spore ryzyko biznesowe. Nie inaczej jest w przypadku dalekich krajów, choć tu pomocne bywają oferty regularnych linii lotniczych.

 • Egzotyka kusi Brytyjczyków kursami walut

Niekorzystna relacja funta do euro spowodowała, że wzrosło wśród brytyjskich turystów zainteresowanie kierunkami Azji Południowo-Wschodniej.

 • Daleko nie znaczy drogo?

Czarter na Mauritius był dla TUI Poland dobrym pomysłem. 

PRAWO

 • Z powodu zagrożenia klient może zrezygnować bezkosztowo

Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Co zmieni w działalności agentów i organizatorów?

PORADNIA

 • Pracownik ambasadorem biura

Posiadanie kompetentnego, a przy tym zgranego i zaangażowanego zespołu pracowników ma pozytywny wpływ na wizerunek biura podróży, może też poprawić jego kondycję finansową.

SYLWETKA

 • Mój cel – podwoić liczbę agentów

Daniel Esavandi widzi potencjał w polskim rynku. To dlatego zdecydował się otworzyć tu biuro podróży.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 18 (384) 16-30 września 2017

Lidl Podróże wywołał burzę

„Wiadomości Turystyczne” dokładnie rok temu pisały, że Lidl planuje uruchomić własny portal turystyczny. Kiedy zapowiedzi stały się rzeczywistością i opublikowano pierwsze oferty, na rynku zawrzało.

Z OKŁADKI

 • Albania zwalnia zagranicznych inwestorów z podatków

Kraj tworzy pakiet bonusów, które mają zachęcić przedsiębiorców do inwestowania w infrastrukturę.

ROZMOWA NUMERU Doceniamy krajowy rynek

Z Zoltánem Gullerem prezesem Węgierskiej Agencji Turystycznej (Magyar Turisztikai Ügynökség), o tym jak wygląda obecnie promocja kraju na rynkach zagranicznych i jakie plany marketingowe ma Agencja wobec Polski.

BRANŻA TURYSTYCZNA

 • Polacy chętniej wyjeżdżają za granicę

Poprawa sytuacji ekonomicznej Polaków i wprowadzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego stoją za rosnącą liczbą wyjazdów.

 • Turystyczny Fundusz Gwarancyjny porządkuje rynek organizatorów

Nowa instytucja skierowała do marszałków ponad sto wniosków o wykreślenie touroperatorów z rejestru.

 • Airbnb deklaruje wsparcie dla zrównoważonej turystyki

Firma stworzyła fundusz finansujący innowacyjne projekty.

 • Biebrza ma swój LOT

Celem powołania stowarzyszenia jest promocja lokalnych produktów.

BIURA

 • Egzotyka i Egipt w ofercie na zimę

Dalekie kraje, Wyspy Kanaryjskie i Egipt to kierunki, na których skupią się touroperatorzy.

 • Rainbow z nowymi planami rozwojowymi

Prawie 50 milionów dolarów to wartość umowy, jaką podpisał Rainbow z Enter Air na najbliższe sezony.

 • Mouzenidis promuje First Greece

Operator pracuje nad zmianą struktury sprzedaży.

 • Click&Go otworzy oddział w Polsce

Irlandzki portal chce rozpocząć europejską ekspansję od naszego rynku.

 • TUI znalazło sposób na oszczędzanie

Koncern chce przenieść dane do chmury i zmienić system zarządzania hotelami.

DESTYNACJE

 • Touroperatorzy zaczynają wracać do Tunezji

Zielono-czerwony pasek MSZ to dla Tunezji dobry prognostyk na przyszłość.

 • Dubrownik ogranicza liczbę zwiedzających

W mieście będzie mogło przebywać jednocześnie nie więcej niż cztery tysiące turystów.

 • Hiszpanie przestali lubić turystów

Protesty przeciwko turystom. Organizacje branżowe obawiają się, że problem może eskalować.

REGIONY

 • Każda edycja TT Warsaw jest specjalna

Z Urszulą Potęgą, prezes MT Targi Polska rozmawiamy o przeszłości i przyszłości targów turystycznych.

 • Marka Warszawa w nowej odsłonie

Dokument definiujący pozycjonowanie marki oraz metodykę jej badań i oceny ma powstać do końca tego roku.

TURYSTYKA W INTERNECIE

 • Lokalne produkty częściej w sieci

Internetowe agencje turystyczne nie skupiają się już tylko na rezerwacji transportu i zakwaterowania.

 • W internecie też można wpływać na klienta

Internetowi sprzedawcy usług turystycznych znają swoich klientów coraz lepiej, mimo że tym ostatnim wydaje się, że są anonimowi.

 • Nowe narzędzia z obszaru IT wsparciem dla biur podróży

Na rynku pojawia się coraz więcej programów wspomagających branżę.

PRAWO

 • Ho­te­le nie mo­gą wy­mie­niać się czar­ny­mi li­sta­mi klien­tów

Lista nieporządanych klien­tów jest spo­so­bem, w ja­ki ho­te­la­rze ra­dzą so­bie z kra­dzie­ża­mi. Jed­nak dzie­le­nie się li­stą z in­ny­mi przed­się­bior­ca­mi jest nie­zgod­ne z pra­wem.

PORADNIA

 • Content wygrywa z reklamą

Treść strony internetowej to jeden z ważniejszych elementów, który pozwala przytrzymać na niej klientów i zapobiec ich ucieczce do konkurencji. Pomóc w tym może content marketing.

SYLWETKA

 • Wiedza o ofercie to podstawa

Bogusław Woźnica zawdzięcza silną pozycję biura na trójmiejskim rynku zróżnicowanej ofercie.

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 17 (383) 1-15 września 2017

ROZMOWA NUMERU Bułgaria to nie tylko plaża

Z Nikoliną Angelkovą, minister turystyki Bułgarii, rozmawiamy o działaniach podejmowanych przez resort na rzecz podnoszenia konkurencyjności kraju na międzynarodowym rynku turystycznym.

Z OKŁADKI

 • Niemieckie biura na plusie

Zeszły rok był bardzo korzystny dla niemieckiego rynku. Na zagraniczne podróże Niemcy wydali 73,3 mld euro, w tym samym okresie obrót agentów wyniósł 24,6 mld euro. Najwięksi touroperatorzy osiągnęli obroty rzędu kilku miliardów euro. .

 • Branża nie docenia inwestycji w kadry

Z badania przeprowadzonego przez MSiT wynika, że szkolenia pracowników to rzadkość.

BRANŻA TURYSTYCZNA

 • Drobne przewagi na wielu polach budują sukces marki

Itaka, Rainbow i TUI to niezmiennie trzej najwięksi polscy organizatorzy, wynika z raportu Touroperatorzy 2017 przygotowanego przez redakcję Wiadomości Turystycznych.

 • Stowarzyszenie hotelarzy oskarża Booking.com & Co.

Internetowi agenci turystyczni grają nie fair i wprowadzają klientów w błąd, uważa brytyjskie stowarzyszenie branżowe.

 • Orbis wprowadza markę luksusową. Pierwszy hotel stanie we Wrocławiu

MGallery by Sofitel to nowa luksusowa marka AccorHotels w Polsce.

 • Rekordowe wyniki berlińskiej branży

Przychody z turystyki przyjazdowej do Berlina wzrosły o miliard euro.

BIURA

  • Neckermann Podróże gotowy na Lato 2018

Polacy coraz wcześniej rezerwują urlop, mówi Neckermann Podróże i zachęca do zakupu wakacji na Lato 2018 już teraz.

• Sun&Fun znów da dzieciom 100 procent zniżki

Akcja Sun&Fun „Dziecko za 0 zł” została dobrze przyjęta przez rynek. Dyrektor Semir Hamouda zapowiada jej powtórzenie jesienią tego roku.

DESTYNACJE

 • ZOPOT w Wiedniu intensywnie promuje Warmię i Mazury

Oferta skierowana jest do miłośników natury, turystyki kulturowej i aktywnej.

 • Egipt docenia polskich turystów. Liczy na więcej

Prezes Egipskiej Organizacji Turystycznej przyjechał do Polski, by omówić z touroperatorami dalszą współpracę.

 • Ambitne plany tureckiego ministra

Władze chcą w ciągu pięciu lat przyciągnąć 50 mln turystów.

REGIONY

 • W Lublinie powstanie kąpielisko i park rekreacyjny

Projekt rewitalizacji doliny Bystrzycy ma na nowo „połączyć” rzekę i miasto.

CZARTERY

 • Co z czarterami z Warszawy?

W branży pojawiają się pogłoski, że Lotnisko Chopina nie będzie obsługiwać ruchu czarterowego.

 • Rynek z widokiem na przyszłość

Niskie marże polskich przewoźników czarterowych nie odstraszają nowych graczy.

 • Kraków Airport z programem lojalnościowym

Jednym z celów współpracy z touroperatorami i agentami jest rozwój siatki połączeń czarterowych.

PRAWO

 • Zapisz w umowie, kto ponosi koszty rozliczenia „pustych miejsc”

Rozliczenia z kontrahentami w przypadku „pustych miejsc” i odwołanych turnusów mogą spowodować konieczność poniesienia dużych kosztów.

PORADNIA

 • Nagraj audycję i odkryj potencjał podcastu

Tradycyjne formy reklamy przestają się sprawdzać. Konsumenci, wyczuleni na fałszywe przekazy, szukają innych źródeł informacji. Jedną z nich są podcasty.

SYLWETKA

 • Klucz do zdobycia zaufania

Maciej Dudziak uważa, że pieniądze nie są w turystyce najważniejsze. Liczą się dobro i satysfakcja klienta.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 16 (382) 16-31 sierpnia 2017

Obowiązkowe  rejsy Itaki

Największy polski touroperator nałożył na agentów obowiązek wyrobienia limitu sprzedaży rejsów po Wyspach Kanaryjskich. OSAT reaguje w imieniu agentów niezgadzających się na takie praktyki.

Z OKŁADKI

 • Kongres stowarzyszeń turystycznych w Łodzi?

Półroczne zebranie zarządu ECTAA może być wstępem do organizacji dorocznego kongresu.

ROZMOWA NUMERU

 • Grecy wracają do Warszawy

Nikoletta Nikolopoulou, dyrektor tworzącego się właśnie w Polsce przedstawicielstwa Greckiej Organizacji Turystycznej na rynek polski, czeski i słowacki, przede wszystkim chce skupić się na promocji destynacji w naszym kraju.

BRANŻA

 • Badania potwierdzają dodatnią dynamikę przyjazdówki

Wzrosła liczba turystów zagranicznych w Polsce

 

»


Czytaj cyfrowe wydania Wiadomości Turystycznych >>>

  
» 1-6.11.2017 – WORKSHOP
XIV Polsko–Rosyjskie Forum Turystyczne „ETO POLSZA!” ,
Wierchomla, organizator: POT, ZOPOT w Moskwie, MOT, www.pot.gov.pl
»  4-5.11.2017 – TARGI 
Snow Expo 2017, PGE Narodowy, Warszawa, organizator: Snow Expo, www.snowexpo.pl

»
6-8.11.2017 – TARGI
WTM World Travel Market,
Londyn, Wielka Brytania, organizator: Reed Exhibitions, london.wtm.com
Sylwetka

»



» Maciej Dudziak, właściciel biura Happy Ways »więcej
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter