Strona główna  |  Prenumerata  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
W poprzednich numerach

»

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 17 (383) 1-15 września 2017

ROZMOWA NUMERU Bułgaria to nie tylko plaża

Z Nikoliną Angelkovą, minister turystyki Bułgarii, rozmawiamy o działaniach podejmowanych przez resort na rzecz podnoszenia konkurencyjności kraju na międzynarodowym rynku turystycznym.

Z OKŁADKI

 • Niemieckie biura na plusie

Zeszły rok był bardzo korzystny dla niemieckiego rynku. Na zagraniczne podróże Niemcy wydali 73,3 mld euro, w tym samym okresie obrót agentów wyniósł 24,6 mld euro. Najwięksi touroperatorzy osiągnęli obroty rzędu kilku miliardów euro. .

 • Branża nie docenia inwestycji w kadry

Z badania przeprowadzonego przez MSiT wynika, że szkolenia pracowników to rzadkość.

BRANŻA TURYSTYCZNA

 • Drobne przewagi na wielu polach budują sukces marki

Itaka, Rainbow i TUI to niezmiennie trzej najwięksi polscy organizatorzy, wynika z raportu Touroperatorzy 2017 przygotowanego przez redakcję Wiadomości Turystycznych.

 • Stowarzyszenie hotelarzy oskarża Booking.com & Co.

Internetowi agenci turystyczni grają nie fair i wprowadzają klientów w błąd, uważa brytyjskie stowarzyszenie branżowe.

 • Orbis wprowadza markę luksusową. Pierwszy hotel stanie we Wrocławiu

MGallery by Sofitel to nowa luksusowa marka AccorHotels w Polsce.

 • Rekordowe wyniki berlińskiej branży

Przychody z turystyki przyjazdowej do Berlina wzrosły o miliard euro.

BIURA

  • Neckermann Podróże gotowy na Lato 2018

Polacy coraz wcześniej rezerwują urlop, mówi Neckermann Podróże i zachęca do zakupu wakacji na Lato 2018 już teraz.

• Sun&Fun znów da dzieciom 100 procent zniżki

Akcja Sun&Fun „Dziecko za 0 zł” została dobrze przyjęta przez rynek. Dyrektor Semir Hamouda zapowiada jej powtórzenie jesienią tego roku.

DESTYNACJE

 • ZOPOT w Wiedniu intensywnie promuje Warmię i Mazury

Oferta skierowana jest do miłośników natury, turystyki kulturowej i aktywnej.

 • Egipt docenia polskich turystów. Liczy na więcej

Prezes Egipskiej Organizacji Turystycznej przyjechał do Polski, by omówić z touroperatorami dalszą współpracę.

 • Ambitne plany tureckiego ministra

Władze chcą w ciągu pięciu lat przyciągnąć 50 mln turystów.

REGIONY

 • W Lublinie powstanie kąpielisko i park rekreacyjny

Projekt rewitalizacji doliny Bystrzycy ma na nowo „połączyć” rzekę i miasto.

CZARTERY

 • Co z czarterami z Warszawy?

W branży pojawiają się pogłoski, że Lotnisko Chopina nie będzie obsługiwać ruchu czarterowego.

 • Rynek z widokiem na przyszłość

Niskie marże polskich przewoźników czarterowych nie odstraszają nowych graczy.

 • Kraków Airport z programem lojalnościowym

Jednym z celów współpracy z touroperatorami i agentami jest rozwój siatki połączeń czarterowych.

PRAWO

 • Zapisz w umowie, kto ponosi koszty rozliczenia „pustych miejsc”

Rozliczenia z kontrahentami w przypadku „pustych miejsc” i odwołanych turnusów mogą spowodować konieczność poniesienia dużych kosztów.

PORADNIA

 • Nagraj audycję i odkryj potencjał podcastu

Tradycyjne formy reklamy przestają się sprawdzać. Konsumenci, wyczuleni na fałszywe przekazy, szukają innych źródeł informacji. Jedną z nich są podcasty.

SYLWETKA

 • Klucz do zdobycia zaufania

Maciej Dudziak uważa, że pieniądze nie są w turystyce najważniejsze. Liczą się dobro i satysfakcja klienta.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 16 (382) 16-31 sierpnia 2017

Obowiązkowe  rejsy Itaki

Największy polski touroperator nałożył na agentów obowiązek wyrobienia limitu sprzedaży rejsów po Wyspach Kanaryjskich. OSAT reaguje w imieniu agentów niezgadzających się na takie praktyki.

Z OKŁADKI

 • Kongres stowarzyszeń turystycznych w Łodzi?

Półroczne zebranie zarządu ECTAA może być wstępem do organizacji dorocznego kongresu.

ROZMOWA NUMERU

 • Grecy wracają do Warszawy

Nikoletta Nikolopoulou, dyrektor tworzącego się właśnie w Polsce przedstawicielstwa Greckiej Organizacji Turystycznej na rynek polski, czeski i słowacki, przede wszystkim chce skupić się na promocji destynacji w naszym kraju.

BRANŻA

 • Badania potwierdzają dodatnią dynamikę przyjazdówki

Wzrosła liczba turystów zagranicznych w Polsce oraz ich wydatki, spadły za to wydatki turystów jednodniowych.

 • Turystyka ujęta w ramy kwalifikacyjne

Polska stworzyła krajowy odpowiednik Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Uzupełnia ją wersja sektorowa.

 • Branża lobbuje w sprawie ustawy o imprezach turystycznych

Obawy budzi zapis o 7-dniowym prawie do odstąpienia od umowy.

 • Więcej turystów w Londynie

Tani funt przyciąga turystów do stolicy Wielkiej Brytanii.

• Trzeba unowocześnić zarządzanie ruchem lotniczym

Na zmianę systemu komunikacji lotniczej PAŻP wyda w ciągu trzech lat 3 mld zł.

BIURA

 • Aktywna sprzedaje się u małych

Wpływ na rozwój tego segmentu ma moda na zdrowy styl życia i aktywny wypoczynek.

 • Przyszłość należy do e-commerce

Agenci stacjonarni będą tracić udziały w rynku.

• Rosnąca Invia.cz konkurentem dla touroperatorów

Duzi touroperatorzy opuszczają największego czeskiego agenta internetowego. Stał się dla nich konkurencją.

• TUI pozbywa się Hapag-Lloyd

Touroperator sprzedał udziały w globalnej firmie armatorskiej.

• Expedia wycofuje z oferty słonie i pływanie z delfinami

Przy planowaniu wycieczek firma zamierza postawić dobrostan zwierząt na pierwszym miejscu.

DESTYNACJE

 • Unia Europejska będzie walczyć o chińskich turystów

Przyszły rok został ogłoszony rokiem turystyki UE - Chiny. Europa ma nadzieję  zintensyfikować przyjazdy z Chin.

• Polskie biura podróży promują się w Kazachstanie

Polska i kazaska branża turystyczna nawiązały kontakty handlowe.

• Dobre wyniki pierwszego półrocza

Polityka otwartego nieba wpływa na popularność Izraela wśród turystów.

NOWE TECHNOLOGIE

 • Ważne, ale nie najważniejsze

Z nowych technologii rezygnować nie można, warto jednak zachować dystans i nie przeinwestować.

 • Sherpa pomoże wybrać wakacje

Instagram można wykorzystać jako przewodnik turystyczny.

 • Sztuczna inteligencja ma przyszłość

Projekty Amadeusa mają być wsparciem dla turystów i ułatwiać pracę biur podróży. 

PRAWO

 • Rezygnacja pilota wycieczki podczas imprezy turystycznej

Pilot może zrezygnować ze świadczenia swoich usług w czasie wyjazdu pod warunkiem, że ma ku temu ważne powody. Jakie, tego przepisy nie regulują. 

PORADNIA

 • Aktywnie buduj wizerunek korzystając z transmisji live

Komunikuj się z klientami przy pomocy transmisji live, by budować wśród nich lojalność i wzmacniać świadomość marki.

SYLWETKA

 • Klient powinien czuć się jak w domu

Olga Kopczyńska dywersyfikuje ofertę, by w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby klientów.

WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 15 (381) 1-15 sierpnia 2017

Agenci: Pogoń za pieniądzem zmienia rynek

Na linii agent – touroperator zawsze były i będą spięcia. Mimo że to dwie strony tego samego turystycznego medalu. Czy rzeczywiście agenci przestali już „sprzedawać marzenia”, a ich rola sprowadza się wyłącznie do osiągania coraz wyższych progów sprzedażowych? Jakie jest na to lekarstwo?

Z OKŁADKI

 • Konwent za rozwojem

Potencjał turystyki jako sektora gospodarki jest niewystarczająco wykorzystany – uważa Konwent Marszałków RP. By tę sytuację zmienić, trzeba uporządkować system współpracy POT i regionalnych organizacji turystycznych.

 • Światowa turystyka ze świetnym wynikiem

O 6 proc. wzrosła od stycznia do kwietnia liczba podróży na świecie, wynika z analizy UNWTO.

ROZMOWA NUMERU

 • Dominikana to dobry produkt dla agenta

Z Leilą Boasier Budecker, dyrektor Dominikańskiej Organizacji Turystycznej, rozmawiamy o rozwoju kierunku, nowych inwestycjach w infrastrukturę turystyczną i zagrożeniach płynących z rosnącej popularności Kuby.

BRANŻA

 • TSS wprowadza do Polski ofertę rejsów rzecznych

Rozwijanie programu lojalnościowego Hotel+ i wprowadzenie na rynek nowego touroperatora z Niemiec zapowiada konsorcjum.

 • Hotelarstwo – branża zadłużona w normie

Według KRD rośnie zadłużenie branży hotelowej. Pod względem wielkości nie wybija się jednak ponad inne branże.

 • Polska może stać się mekką turystyki religijnej

Kongres turystyki religijnej ma promować kraj jako destynację pielgrzymkową.

 • Organizatorzy rejsów chcieliby inwestować więcej, ale nie  mogą

Rejsy budzą coraz więcej kontrowersji. Stocznie są w pełni wykorzystywane, a kurorty protestują przeciwko rosnącej liczbie turystów.

 • Rumunia zamyka swoje przedstawicielstwa za granicą

Zawieszenie oddziałów zagranicznych jest efektem restrukturyzacji resortu.

 • Zamiast zakazu wzmocnienie ochrony

Trump wycofał się z zakazu wnoszenia elektroniki do samolotów.

BIURA

 • Zimowe rabaty w Neckermannie

Adam Małysz zachęca do zimowego wypoczynku z Neckermann Podróże.

 • Dwucyfrowe wzrosty w rezerwacjach Wezyra

Firma zwiększyła wolumeny sprzedaży oferty do Turcji.

REGIONY

 • Lubuskie modernizuje szlaki turystyczne. Szuka pieniędzy na inwestycje

Uczestnicy III Lubuskiego Sejmiku Turystycznego poszukiwali sposobów na rozwój turystyki w regionie.

 • Kopalnie w Tarnowskich Górach pod ochroną UNESCO

21 nowych obiektów, w tym śląska kopalnia, znalazło się na liście światowego dziedzictwa. To plon obrad Komitetu Światowego Dziedzictwa w Krakowie.

 • Łeba stawia na turystykę ślubną

Władzom miasta marzy się, aby kurort stał się polskim Las Vegas.

DESTYNACJE

 • Macedonia wchodzi do oferty

Tego lata Polacy odkrywają Macedonię. Od razu zareagowali touroperatorzy.

• Destynacje sięgają do wyjazdów aktywnych

Kraje dostrzegły potencjał turystyki aktywnej. W Polsce jako magnes sprawdzają się rowery, w Austrii agroturystyka i trekking.

MARKETING – KARTA TURYSTY

 • Wielofunkcyjne narzędzie promocji

Karta turysty to korzyść nie tylko dla turysty. To także element marketingu, statystyki i źródło przychodów.

 • Karta turysty (nie) motywuje

Znikomy procent osób korzysta z kart turysty oferowanych przez polskie miasta i regiony.

PRAWO

 • Dopilnuj, żeby wpłata klienta nie naruszała gwarancji

W przypadku kontroli organizatora, stwierdzenie niezgodności przyjmowania wpłat od klientów z gwarancją może prowadzić do wykreślenia z rejestru organizatorów.

PORADNIA

 • Naucz się sztuki negocjacji

Umiejętność negocjacji przydaje się w każdym momencie życia zawodowego. Aby zakończyć je sukcesem, należy pamiętać, że obie strony powinny zakończyć rozmowy biznesowe i czuć satysfakcję z wypracowanego kompromisu.

SYLWETKA

 • Zaufanie do marki to podstawa

Marcin Wujec jest przekonany, że prowadzenie biura podróży w mniejszym mieście ma wiele plusów.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 14 (380) 16-31 lipca 2017

Polacy odkryli potencjał turystyczny Albanii

Zapytaliśmy przedstawicieli polskich biur podróży, jak Albania sprzedaje się u nich, co jest mocną, a co słabą stroną kierunku. Zwłaszcza że touroperatorzy zwiększają co roku liczbę dostępnych miejsc w hotelach i samolotach. O rosnącym znaczeniu kierunku mówią: Łukasz Zarwański, quality manager w Net Holiday, Maciej Nykiel, dyrektor zarządzający Fly.pl, Gabriela Mańka-Sokullu, właścicielka Rego-bis i Dariusz Rajski, właściciel biura podróży RAJSKAGRECJA.PL

Z OKŁADKI

 • Nowy prezes zmienia POT

Marek Olszewski rezygnuje z dotychczasowej identyfikacji wizualnej, zmienia kompetencje pracowników i zatrudnia nowe osoby. Jego zdaniem, czas odnowić wizerunek organizacji i usprawnić zarządzanie.

 • Irlandia zmniejsza podatki na turystykę

Politycy zapowiadają obniżenie stawki VAT na usługi turystyczne do poziomu 5 proc.

BRANŻA

 • W tym roku mniej Polaków jedzie na wakacje

52 proc. Polaków zamierza w tym roku wyjechać na urlop, to mniej niż rok wcześniej o 3 pkt. proc. 19 proc. nie podjęło jeszcze decyzji o urlopie.

 • Nominacje dla branży. Po co ministrowi turystyki kolejna rada?

W skład powołanej pod koniec czerwca rady weszło kilkunastu znanych przedstawicieli branży turystycznej m.in. agentów i touroperatorów.

 • Wielokulturowy Nurt Bugu tegoroczną najlepszą destynacją

Znamy zwycięzców polskiej edycji konkursu EDEN 2017.

 • Postawić na turystykę bez barier

Regiony powinny zainteresować się turystyką niepełnosprawnych i seniorów.

• Łódź potrzebuje wyrazistego wizerunku

Województwo łódzkie ogłosiło wyniki kolejnej, szóstej już analizy ruchu turystycznego w regionie za 2016 rok.

BIURA

 • Itaka rozwija się na nowych rynkach

Transakcja zakupu biura Novaturas musi zostać zaakceptowana przez litewski urząd antymonopolowy.

 • Geolokalizacja pomoże klientowi odnaleźć najbliższy salon

My Travel wprowadza zmiany w zasadach obsługi klientów sieci.

DESTYNACJE

 • Luter skutecznie promuje niemiec ką turystykę

Jubileuszowy rok 500-lecia reformacji jeszcze trwa, ale dane DZT pokazują, że Niemcy czeka kolejny dobry wynik turystyczny.

 • Rosjanie ratują tunezyjską turystykę

Na dobre wyniki turystyczne w 2016 r.  wpływ mieli turyści z Rosji.

 • Cięcia budżetowe zaszkodzą promocji turystycznej USA

Amerykańska branża protestuje przeciwko pomysłowi prezydenta Trumpa likwidacji Brand USA.

AGENT-TOUROPERATOR

 • Touroperatorzy pielęgnują współpracę agencyjną

Na nowe franczyzy ciągle jest miejsce, ale w ostatnim czasie więcej biur powstaje pod szyldami agencyjnymi niż touroperatorskimi.

 • Niemieccy agenci mogą liczyć na wsparcie swojej organizacji

DRV pomaga agentom dostosować się do nowego prawa turystycznego, stworzonego w ramach dyrektywy unijnej.

 • Mały touroperator sprzedaje sam

Mali organizatorzy uważają, że nie są atrakcyjnym partnerem dla agentów, dlatego swoją ofertę wolą sprzedawać sami.

 • Doradca lepszy niż agent

Amerykańscy agenci wolą być nazywani doradcami.

PRAWO

 • Wybierz formę działalności o najniższym ryzyku

Od formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej zależy, jakie ryzyko ponosi przedsiębiorca. Wybierz właściwą formę i zminimalizuj koszty.

PORADNIA

 • Zadbaj o stałych klientów

Programy lojalnościowe mogą wpłynąć na zwiększenie sprzedaży produktów biura, przede wszystkim jednak pomagają wzmocnić więź z klientem. Pod warunkiem, że wcześniej drobiazgowo je przygotujemy.

SYLWETKA

 • W regionie nie mamy konkurencji

Maria Mazurkiewicz uważa, że w życiu i interesach ważna jest rzetelność i serdeczne podejście do ludzi.


WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 13 (379) 1-15 lipca 2017

Wycieczki fakultatywne trafią do sprzedaży bezpośredniej i agentów

Nowość w TUI Poland ma zwiększyć przychody firmy. Za rezerwację wycieczek agenci otrzymają zwykłą prowizję.

Z OKŁADKI

 • Bułgaria rośnie w internecie

Czarnomorska destynacja w statystykach sprzedaży pnie się w górę, regularnie zajmując trzecie miejsce wśród najchętniej wybieranych kierunków. Jednak, by utrzymać pozycję, musi poprawić jakość oferty.

 • Andryszak szefem TUI Deutschland

Kontrowersyjny szef polskiego oddziału firmy zastąpił na stanowisku Sebastiana Ebela.

BRANŻA

 • Skuteczna koordynacja kluczem do sukcesu marki

Bez efektywnej strategii zarządzania marketingowego nie ma szans na zbudowanie rozpoznawalnej marki produktu czy regionu.

 • BIT w Mediolanie. Rośnie zainteresowanie włoskich tur ystów Warszawą. Z inicjatywy branży udział w mediolańskich targach BIT wzięła WOT i warszawskie biura podróży.

 • Sykon wprowadza rozwiązanie automatyzujące kontakt z klientem. System nKlient integruje system rezerwacji z telefonią i chatem.

 • Wybitny naukowiec, społecznik, nauczyciel. Odszedł Stefan Bosiacki

 • Bundestag przyjął nową ustawę turystyczną. Branża twierdzi, że będzie musiała „jakoś” zaakceptować nowe regulacje.

ROZMOWA NUMERU

Rejsy nakręcają obroty

Niemieccy agenci rozwijają się głównie dzięki sprzedaży rejsów wycieczkowych, mówi Ralf Hieke, wiceprezes Niemieckiego Związku Turystycznego DRV. Ważną część ich obrotu stanowi też dystrybucja ubezpieczeń.

BIURA

 • Antalya rozbudowuje infrastrukturę transportową

Delegacja z regionu Antalyi przyjechała do Polski, by promować zalety wypoczynku w tamtejszych kurortach.

 • Agenci przekonują się do niemieckiej oferty

Polscy agenci chętnie podpisują umowy z systemem Traveltainment.

 • Polski ETI ruszył ze sprzedażą

Na razie ETI skoncentruje się na sprzedaży Egiptu.

DESTYNACJE

 • PROT koordynatorem Baltic-marki

Powstało Baltic Sea Tourism Center, koordynujące promocję państw bałtyckich.

 • Karyntia przekonuje atmosferą i ofertą dla rodzin z dziećmi

W rywalizacji o turystę zimowego Karyntii pomaga jasno określona strategia promocyjna.

REGIONY

 • Kraków w zgodzie z trendami – stawia na emocje

Emocjonalna Propozycja Sprzedaży nadawać będzie kierunek działaniom marketingowym stolicy Małopolski do 2022 r.

 • Turystyka senioralna receptą na sezonowość w turystyce

W maju w Darłowie odbyła się Pierwsza Międzynarodowa Konferencja Silver Tourism.

 • Polityka psuje turystykę. Jelenia Góra bez targów turystycznych. Po 18 edycjach targi turystyczne Tourtec zostały zawieszone.

 • Rzeki połączyły marszałków

Trzy województwa wspólnie rozwijają Szlak wodny Pisa-Narew.

TURYSTYKA PIELGRZYMKOWA

 • Szlaki religijne ważne dla regionów

<span style="font-size:

 

»


Czytaj cyfrowe wydania Wiadomości Turystycznych >>>

  
»  21.09.2017 – KONFERENCJA 
Światowy Dzień Turystyki, konferencja "Marka turystyczna – podstawą efektywnej promocji regionu, kraju", Cieszyn, organizator: MSiT, POT, Urząd Miejski w Cieszynie, www.pot.gov.pl

»
 25-26.09.2017 – SEJMIK
XI Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego,
Łochów, organizator: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, MROT, Powiat węgrowski, www.mazovia.pl
» 28.09.2017 – WYDARZENIE
Korowód modernizmu,
Warszawa, organizator: Biuro Promocji Miasta Wiednia/WienTourism, austria.info
Sylwetka

»



» Małgorzata Matląg, właścicielka biura Savoy Tours »więcej
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter