Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


POLSKA

Jak się ma polska turystyka przyjazdowa? Sytuację przedstawił wiceminister



Od stycznia do czerwca z bazy noclegowej skorzystało więcej turystów niż przed rokiem, a nawet niż w 2019 roku. Jeśliby spojrzeć na zainteresowanie poszczególnymi regionami kraju, widać jednak pewne spadki.

W pierwszym półroczu 2023 roku z bazy noclegowej skorzystało 13,2 mln turystów krajowych (+7,1 proc. rok do roku i +3,5 proc. wobec 2019 roku) i 3,2 mln zagranicznych (+35,7 proc. rok do roku i 3,7 proc. wobec 2019 roku), wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Rynkami źródłowymi, z których wzrosty liczby podróżnych były najwyższe, okazały się Czechy (+97 proc.), Litwa (+47 proc.), Stany Zjednoczone (+36 proc.), Słowacja (+27 proc.), Wielka Brytania (+8 proc.), Holandia (+5 proc.) i Indie (+5 proc.).

Gości z zagranicy najwięcej przybyło w woj. pomorskim (+60,3 proc.), małopolskim (54,7 proc.), warmińsko-mazurskim (41,8 proc.), świętokrzyskim (40,3 proc.) oraz dolnośląskim (39,1 proc.). Z kolei w kategorii podróży krajowych największe zmiany na plus dotyczyły woj. podkarpackiego (+11,4 proc.), kujawsko-pomorskiego (+10,5 proc.), lubelskiego (+8,1 proc.). Dane zaprezentował na briefingu prasowym wiceminister turystyki Andrzej Gut-Mostowy. Obecni byli na nim także Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki w MSiT, Rafał Szmytke, prezes POT i Marcin Różycki, wiceprezes POT.

Na konferencji przedstawione zostały też wyniki badania odwiedzających portal turystyczny poland.travel. Na pytanie „jaka jest Polska” 94 proc. odpowiedziało, że warta poznania, 93 proc. kojarzy się z bogatym dziedzictwem i historią, a dla 79 proc. jest pełna energii życiowej. Nasz kraj to także miasta popularne na city breaki (74 proc. wskazań), zabytki i muzea (66 proc.) oraz zabytki Unesco (51 proc.). 62 proc. chce spróbować lokalnej kuchni, a 60 proc. docenia nasze lasy i parki narodowe.

W czasie wakacji o 13 proc. zwiększył się ruch przyjazdowy z zagranicy w głównych częściach turystycznych naszego kraju, jednocześnie o 5 proc. spadł krajowy. Mowa o regionach nadmorskich, górskich i Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. W kategorii odwiedzających jednodniowych zmiany wyniosły odpowiednio +11 i 2 proc. Z podziału na regiony widać wzrosty dla Mazur (+31 proc. ogółu turystów), spadek dla obszarów nadmorskich (-13 proc.), w przypadku obszarów górskich nie było żadnych zmian.

Briefing był także okazją do przypomnienia o projekcie realizowanym przez POT i Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki, czyli aplikacji MonumentApp. Od premiery w czerwcu 2023 roku została ona pobrana przez prawie 10 tys. użytkowników, w mediach społecznościowych treści tworzone przez jej zespół wygenerowały ponad 21 tys. reakcji (komentarzy i udostępnień), w mediach tradycyjnych pojawiło się ponad 14,2 tys. publikacji dotyczących aplikacji.

Kolejne przedsięwzięcie to promocja Polski przez sport, które objęło przedstawicieli 6 dyscyplin w sportach drużynowych. Na ten rok projekt ma budżet 51,5 mln zł. Pojawiły się też zapowiedzi nowego programu – Bonu Szkolnego Poznaj Polskę, który zakłada dofinansowanie do wycieczek szkolnych jedno i dwudniowych, skorzystać z niego ma blisko 5 mln uczniów. MG

2023-09-20 06:38:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»






»Katarzyna Krawiczyńska
, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter