W 2024 roku podróżni będą jeszcze bardziej zwracać uwagę na wartości, doświadczenia, aktywność i ochronę środowiska, twierdzi IdoBooking. Co ważne, sytuacja na rynku będzie się dalej stabilizować, a to dobry prognostyk na przyszłość.
- Turystyka ewoluuje w kierunku bardziej zrównoważonego i świadomego podejścia do podróżowania – mówi Agata Krężel, product manager z IdoBooking. - Obserwujemy wyraźne oznaki unormowania sytuacji po pandemii. Prognozy wskazują na dalszy wzrost turystyki i rozwój rynku – dodaje.
Pomimo stabilizacji, ludzie pamiętają o ograniczeniach wywołanych pandemią, a to przekłada się na ich sposób podróżowania. Nie bez znaczenia są sytuacja geopolityczna i ekonomiczna. Eksperci IdoBooking twierdzą jednak, że mimo wysokiej inflacji rośnie zainteresowanie luksusowymi udogodnieniami. Podróżujący coraz częściej wybierają krótsze, lecz bardziej jakościowe wyjazdy – chcą, by w obiektach były baseny i strefy wellness.
- Powoli przemijają czasy dwutygodniowych wyjazdów nad morze, podczas których główną atrakcję stanowi przebywanie na zatłoczonej plaży. Wyjściowa cena samego noclegu jest wysoka, więc stawiamy na wartości dodane w postaci konkretnych udogodnień. Nawet kosztem długości pobytu – twierdzi ekspertka.
Turyści coraz częściej wybierają miejsca, które pozwolą im zdobyć nowe doświadczenia. Mogą dotyczyć zarówno podróży objazdowych, wyjazdów z warsztatami samorozwoju, jak i wycieczek do nietypowych krajów lub miast. - Coraz częściej widzimy, że goście podróżują w oparciu o miejsca oznaczone na mapach Google i porady influencerów znanych z mediów społecznościowych. To sprawia, że popularność zyskują miasta i miejscowości, które dotąd nie cieszyły się większym zainteresowaniem. Szczególnie widać, że rośnie zapotrzebowanie na pokoje czy też apartamenty w mniejszych ośrodkach, w których można odpocząć lub poznać prawdziwą kulturę danego miejsca – podkreśla Agata Krężel.
W 2024 roku popularnością cieszyć się będzie workation, a co ciekawe, Polska coraz częściej jest postrzegana jako atrakcyjne miejsce do pracy zdalnej. Turystykę napędzać będą też duże wydarzenia, np. koncerty popularnych gwiazd – chodzi o zjawisko zwane „efektem Taylor Swift”. Po ogłoszeniu dat koncertów dla trasy koncertowej Taylor Swift, zapotrzebowanie na nocleg w Warszawie wzrosło o ponad 2 tys. proc.
IdoBooking to internetowy system rezerwacji i channel manager dla właścicieli apartamentów, ośrodków wypoczynkowych, hoteli czy też domków letniskowych. MG