Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Warto zainwestować w incentive

Motywacja to już nie tylko sam wyjazd organizowany dla pracowników, partnerów handlowych czy klientów. Teraz to użyteczne narzędzie marketingowe, generujące niemałe zyski.

Programy motywacyjne są jednym z podstawowych warunków efektywnego rozwoju firmy. Ponadto tego typu działania zapobiegają odpływowi kluczowych pracowników. Z doświadczenia wielu firm wynika, że dobrze sprawdzają się wszelkie programy motywacyjne oparte na konkursach. Zazwyczaj zostaje wtedy przydzielone konkretnie zadanie, np. osiągnięcie wysokich wyników sprzedaży, za którego wykonanie wyznaczona jest atrakcyjna nagroda.

Strategia to podstawa

Obecnie wyjazd, mimo że nadal stanowi fundament każdego programu, jest uzupełniany o szereg działań dodatkowych z zakresu incentive marketingu. Wszystko po to, aby sam program, który jest sporym wydatkiem, stał się także dobrą inwestycją. Będzie nią tylko wtedy, gdy odpowiednio zaplanowany i przygotowany zostanie cały proces komunikacji, składający się z kilku etapów. – Powoli typowe programy integracyjne są wypierane przez wyjazdy nagrodowe będące elementem szerszego programu motywacyjnego. Zwykle odbywa się to na podstawie długofalowej współpracy z daną firmą – mówi Łukasz Nowosadzki, PR & marketing specialist w 5 Stars Club Business Travel. Firma InDreams szacuje, że organizacja samego programu, działania marketingowe oraz komunikacja z jego uczestnikami pochłaniają około 20 proc. środków przeznaczonych na jego przeprowadzenie. Pozostała część to przygotowanie i realizacja wyjazdu – nagrody. – Komunikacja i inne działania wspierające realizowane od momentu startu programu motywacyjnego, jeszcze przed wyjazdem nagrodowym, są szczególnie ważne, gdyż właśnie dzięki nim cały program na siebie zarabia. Tego typu działania powinny być przeprowadzane z minimum czteromiesięcznym wyprzedzeniem co wygeneruje odpowiedni budżet do sfinansowania całego programu, w tym wyjazdu. Zbyt długi program motywacyjny także nie spełni swoich funkcji, ponieważ nie pozwoli utrzymać aktywności osób biorących w nim udział. Graniczny jest tutaj okres 6-7 miesięcy – wyjaśnia Michał Czerwiński, członek zarządu InDreams. Wbrew pozorom organizacja wyjazdu incentive nie opiera się na prostym równaniu: udany wyjazd = dobra motywacja. – Aby stworzyć dobry program motywacyjny opierający się o incentive travel, nie wystarczą kompetencje biura podróży. Potrzebna jest głęboka wiedza akademicka i biznesowa. Ale jeśli projekt ma być inwestycją, a nie wydatkiem, tak być musi – mówi Maciej Miszczak, członek zarządu InDreams.

Na miarę potrzeb
Z obserwacji rynkowych wynika, że najczęściej na organizację programu motywacyjnego z cenną nagrodą w postaci wyjazdu zagranicznego decydują się firmy reprezentujące branże, w których siła przedsiębiorstwa zależy w dużej mierze od osiągania wysokich wskaźników sprzedaży. – Taka wycieczka jest z reguły nagrodą dla najlepszych sprzedawców. Ma to zmotywować personel do dalszej wytężonej pracy i wyrabiania ponadplanowych wyników sprzedażowych – wyjaśnia Agnieszka Chudzik z agencji Incentive House.  Warto jednak pamiętać, że nie istnieje jeden uniwersalny system motywacyjny, dopasowany do każdej firmy. Inaczej wyglądać będzie też projekt przygotowany dla kadry menedżerskiej, a inaczej dla dystrybutorów. Dobrze również rozróżnić programy przeznaczone dla nowych pracowników, od tych adresowanych do doświadczonych fachowców.

Incentive niedoceniony

Zdaniem Tomasza Dutkiewicza, general managera Nautica Incentive & Adventure istnieją dwa rodzaje imprez incentive. Pierwszym typem są wyjazdy dla pracowników – w tym wypadku większą rolę odgrywa integracja zespołu, bardziej chodzi o zmotywowanie całego działu czy departamentu firmy niż jednostkową motywację. To również okazja do rozwiązywania wewnętrznych konfliktów, które mogą czasami występować. Większy nacisk jest tu kierowany w stronę działań team-buildingowych, projektów CSR, elementów integracyjnych i budujących pozytywny PR. Kolejny rodzaj wyjazdów incentive, to wyjazdy dla klientów określonej firmy. Niestety często spotykamy przy tych wyjazdach odbiorców mających niską świadomość dotyczącą użyteczności wyjazdów incentive. Brak w nich założonego celu, odpowiedniej strategii i planu działania. Niemniej jednak coraz więcej ostatnio na rynku podmiotów zdających sobie doskonale sprawę z użyteczności tego typu wyjazdów, traktujących incentive jako bezpośrednie narzędzie marketingu, mające przynieść z założenia wymierne efekty dla firmy. W tym przypadku tworzone są rozbudowane programy, w których sam wyjazd jest tylko częścią szerszych działań z zakresu incentive marketingu.

Ważny każdy szczegół
W tworzeniu dobrego programu motywacyjnego, oprócz rozbudowanych działań przed samym wyjazdem nagrodowym, ważne są jeszcze przynajmniej dwie rzeczy: przebieg samej podróży incentive oraz działania mające nastąpić po jej realizacji. Jeśli chodzi o wyjazd, powinna to być podróż niestandardowa, niepodobna do wycieczek oferowanych przez liczne biura podróży. Chodzi o wyzwolenie w uczestnikach programu chęci zdobycia nagrody i przeżycia czegoś oryginalnego, czego nie mieli okazji doświadczyć. Tylko wtedy cały projekt wzbudzi maksymalne zainteresowanie i spełni oczekiwania jakie pokłada w nim zleceniodawca. Istotne jest, aby już w trakcie podróży uczestnikom towarzyszył fotograf i operator kamery. Umożliwi to przygotowanie pełnej dokumentacji z wyjazdu i przekazanie jej uczestnikom już po powrocie do kraju. Okazją do tego może stać się chociażby specjalnie zorganizowany wieczór tematyczny, albo weekend integracyjny. Tego typu aktywność pozwala na zachowanie programu w pamięci osób biorących w nim udział na dłużej. MK

Artykuł opublikowany dzięki uprzejmości redakcji miesięcznika MICE Poland

2010-06-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter