Artykuły » Prawo w turystyce
»
Gwiazdki nie mogą wprowadzić w błąd
Zgodnie z przepisami w broszurach czy katalogach biuro ma obowiązek m.in. podać położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu.
Dla biura istotna powinna być informacja, że jeżeli co do zasady umowa z klientem nie będzie zawierała odmiennych postanowień, to informacje zawarte w katalogu dotyczące kategorii obiektu stają się elementem umowy. Zatem liczba gwiazdek w ofercie lub umowie musi być zgodna z rzeczywistością. Część polskich turoperatorów decyduje się na oznaczenie w katalogu obiektów hotelowych gwiazdkami według własnej oceny. Warto jednak wiedzieć, że rozwiązanie takie niesie za sobą duże ryzyko.
Przepisy stanowią, że obowiązkowe informacje, które powinny znajdować się w katalogu, nie mogą wprowadzać klientów w błąd. Oferta dla klienta musi być czytelna. Jeśli np. w katalogu wskażemy, że standard hotelu jest trzygwiazdkowy, a umowa określi już tylko miejsce zakwaterowania, po przyjeździe zaś okaże się, że hotel jest dwugwiazdkowy, nasz klient będzie miał prawo żądać zwrotu części uiszczonej ceny. Jeśli zatem w folderze decydujemy się na zamieszczenie własnych gwiazdek, dla swojego bezpieczeństwa zaznaczmy wyraźnie, że nie jest to standard hotelu według przepisów kraju pobytu. Tylko w takim przypadku możemy liczyć na korzystne rozstrzygnięcie sądu. JT
2010-06-16
powrót