Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Reklamacja - porada

Nasz klient złożył reklamację, twierdząc, że nie zostały mu przekazane wszystkie informacje związane z wyjazdem. Ustaliliśmy, że rzeczywiście po stronie agenta mogły nastąpić uchybienia. Czy możemy obciążyć go odpowiedzialnością i kosztami?

Należy jednak pamiętać, że agent turystyczny tylko pośredniczy w zawieraniu umów na rzecz biura, z którym łączy go umowa agencyjna. Umowę z klientem natomiast zwiera właściwe biuro. Ono wchodzi z konsumentem w stosunek zobowiązaniowy i ono odpowiada za ewentualne uchybienia wobec klienta. Agent jest też podmiotem, którym touroperator posługuje się i w związku z tym, co do zasady, ponosi odpowiedzialność za jego działania i zaniechania. Nie można więc odesłać klienta z reklamacją do agenta, twierdząc, iż to on jest podmiotem odpowiedzialnym za określone działania lub zaniechania. Natomiast jeśli z przeprowadzonego postępowania wynika jednoznacznie, że agent nie dopełnił obowiązków, to po zaspokojeniu roszczeń klienta biuro będzie miało tzw. roszczenie regresowe. Oznacza to, że będzie ono mogło domagać się od niego pokrycia poniesionych kosztów. Agent odpowiada bowiem wobec przedsiębiorcy – biura na rzecz, którego działa. Nie ma przy tym znaczenia, że posłużył się jakąś inną osobą przy zawieraniu umowy i to ona popełniła błąd.
Jeśli natomiast chodzi o załatwienie sprawy od strony formalnej, należałoby po zaspokojeniu roszczeń klienta zwrócić się do agenta z pismem o zwrot poniesionych kosztów. W przypadku, gdy ten ostatni odmówi, istnieje możliwość wystąpienia na drogę sądową, ale w tym przypadku należy rozważyć, czy mamy wystarczające dowody na to, że rzeczywiście za zaistniałe uchybienia odpowiedzialny był nasz kontrahent.
Warto pamiętać, że istnieją sytuacje, gdy wobec klienta odpowiada sam agent jako organizator turystyki. Dzieje się tak wtedy, gdy w umowie nie poinformuje on klienta, że działa na rzecz innego organizatora turystyki. Podobnie będzie w przypadku, kiedy agent działa na rzecz organizatora turystyki, który nie jest uprawniony do zawierania umów z klientami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub pomiędzy biurem a agentem nie zawarto ważnej umowy agencyjnej .

Podstawa prawna:
Art. 3 pkt 7, art. 5 ust. 2, art.10b, 11, 11a ustawy z 29.8.1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz.U 2004 r., nr 223, poz. 2268)
art. 429, 430, 471, 474, 758 i n. Kodeksu cywilnego

2010-06-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter