Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Dodatkowe odszkodowanie porada

Zapewniliśmy naszym klientom dodatkowy pobyt w Egipcie z powodu niemożności powrotu do kraju i pokryliśmy jego koszty. Czy w świetle prawa zasadne jest ubiegania się przez nich jeszcze o dodatkowe odszkodowanie, np. za utracony zarobek lub konieczność wzięcia dodatkowego urlopu?

Co do zasady biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej za zdarzenia spowodowane siłą wyższą. O ile pokrywanie kosztów dodatkowego pobytu rzeczywiście może budzić wątpliwości i rożną interpretację przepisów, to sprawa dotycząca odszkodowania jest znacznie prostsza. Klient nie otrzyma go bowiem za zdarzenia spowodowane sytuacjami kwalifikowanymi jako siła wyższa. Wyraźnie przewidują to bowiem przepisy ustawy o usługach turystycznych. Odpowiedzialność odszkodowawcza może się pojawić jedynie wówczas, gdy biuro nie dopełniło jakichś istotnych obowiązków. Przykładem takiego uchybienia mogłaby być sytuacja, gdy touroperator, wiedząc, że na określonych terenach istnieje np. duże ryzyko wybuchu wulkanu, organizuje tam wycieczki, nie informując klientów o zagrożeniu. Wtedy należałoby przyjąć, że jeśli klient poniesie jakąś szkodę spowodowaną wybuchem, mógłby ubiegać się o odszkodowanie. Moim zdaniem, jeśli istnieje znaczne ryzyko, że zdarzenie wywołane siłą wyższą będzie miało taki skutek, że nie zagrozi życiu ani zdrowiu klientów, ale może spowodować opóźnienie w powrocie z imprezy, biuro również powinno taką informację przekazać. W sytuacji, która miała miejsce, nikt jednak nie przewidywał tak ogromnych skutków wybuchu wulkanu, dlatego moim zdaniem państwa klienci nie będą mieli roszczeń odszkodowawczych.

2010-06-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter