Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Uważaj na zaległe zobowiązania

Biura podróży i agencje turystyczne powinny uważać na zaległe zobowiązania. Nowe przepisy pozwolą donieść do Biura Informacji Gospodarczej nie tylko kontrahentom, ale także… klientom.

Joanna Torbé

W  połowie czerwca weszła w życie nowa ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. O tym, jakie konsekwencje pociąga za sobą umieszczenie zadłużonego biura podróży w bazie dłużników prowadzonych przez Biuro Informacji Gospodarczej, mogli przekonać się ci, którzy zostali tam zgłoszeni przez kontrahenta podczas obowiązywania poprzedniej ustawy. Pozwala to bowiem sprawdzić możliwości i rzetelność płatniczą. Dotychczas organizatorzy imprez turystycznych zgłaszani byli przez swoich kontrahentów (np. banki czy firmy ubezpieczeniowe)

Klient i pracownik też zgłosi
Po wejściu w życie nowych przepisów jeszcze łatwiej będzie znaleźć się na liście. Jedną z najważniejszych zmian jest bowiem to, że każdy wierzyciel – w tym również osoba fizyczna (np. konsument) – będzie mogła przekazać do BIG informacje o swoim dłużniku. Do tej pory było to niemożliwe. Warunkiem będzie posiadanie przez taka osobę tytułu wykonawczego. Najpewniej więc w przypadku organizatorów imprez konsumenci będą zgłaszali zasądzone im odszkodowania. Zdaniem projektodawców takie rozwiązanie gwarantuje konsumentom równowagę praw i obowiązków w relacjach z silniejszymi ekonomicznie przedsiębiorcami. W uzasadnieniu do projektu podkreślono, że chodzi przy tym głównie o umowy adhezyjne (przez przystąpienie) m.in. zawierane również z biurami podróży czy pracodawcami.

Można zgłaszać konsumentów

Do tej pory przedsiębiorca mógł przekazać do biura informację gospodarczą o zobowiązaniu albo zobowiązaniach konsumenta wyłącznie wówczas, gdy zobowiązania wobec tego przedsiębiorcy powstały
z tytułu umowy o kredyt konsumencki. Od wejścia w życie nowych przepisów przedsiębiorca będzie mógł przekazać informacje w przypadku, gdy zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, a więc niemal każdą umową – również o usługi turystyczne. W dalszym ciągu łączna kwota wymaganych zobowiązań (od co najmniej 60 dni) dłużnika będącego konsumentem wobec wierzyciela wynosić będzie minimum 200 zł. Upłynąć musi również miesięczny termin od wysłania przez wierzyciela listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi będącemu konsumentem do rąk własnych, pisma zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura.
Wierzyciel może przekazać też do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika niebędącego konsumentem (ale np. innym przedsiębiorcą) wtedy, gdy zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności z tytułu umowy związanej z wykonywaniem działalności gospodarczej, a łączna kwota wymagalnych zobowiązań wynosi co najmniej 500 zł oraz są one wymagalne od co najmniej 60 dni. Podobnie jak w przypadku konsumentów o zgłoszeniu innych podmiotów też trzeba je powiadomić.

2010-06-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter