Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Odszkodowanie w razie opóżnienia lotu - porada

Czy na podstawie przepisów unijnych przysługuje odszkodowanie w razie opóźnienia lotu? Czy istnieje określona, minimalna długość opóźnienia wymagana, by otrzymać odszkodowanie? Jakie prawa ma oczekujący na lotnisku pasażer?

Wprawdzie przepisy Rozporządzenia WE 261/2004 nie przewidują wprost prawa do odszkodowania w wypadku odwołania lotu, jednakże stanowisko w tej kwestii zajął ETS. Stwierdził on, że do pasażerów lotów opóźnionych należy stosować odpowiednio przepisy o odszkodowaniu dla pasażerów lotów odwołanych. ETS wskazał jednak, że opóźnienie musi wynosić co najmniej trzy godziny, a zatem będzie przysługiwało, gdy pasażer dotrze do miejsca docelowego trzy godziny i więcej po planowanym czasie przylotu. Należy jednak pamiętać, że podobnie jak przy odwołaniu lotu odpowiedzialność odszkodowawczą wyłączają nadzwyczajne okoliczności, którym nie można było zapobiec. Zatem, gdy pasażer w wyniku opóźnienia, które nie powstało w skutek nadzwyczajnych okoliczności, dotrze do miejsca przeznaczenia co najmniej trzy godziny po planowanym czasie, będzie mógł ubiegać się o odszkodowanie. Przypomnijmy, że wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości lotu i wynosi:

• 250 euro przy lotach o długości do 1500 km,
• 400 euro dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km,
• 600 euro dla wszystkich innych lotów, niż wskazane wyżej.
Turysta, który chciałby ubiegać się o odszkodowanie, powinien wystąpić ze skargą do przewoźnika lotniczego,
a gdy ta okaże się bezskuteczna, można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego i do ULC. Trzeba podkreślić, że pasażerom opóźnionych lotów przysługuje również prawo do opieki – napoje i posiłki w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz dwie rozmowy telefoniczne, mejle, faksy, a w wypadku, gdy wylot nastąpi dzień po pierwotnie zaplanowanym terminie, również nocleg. Opóźnienie musi jednak wynosić co najmniej:
• Dwie godziny przy lotach do 1500 km,
• Trzy godziny przy lotach wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotach
o długości od 1500 km do 3500 km,
• Cztery godziny w przypadku innych lotów, niż wskazane wyżej.
Ponadto, gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin, pasażerowie mogą wybrać pomiędzy zwrotem w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu po cenie, za jaką został kupiony za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, a lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

2010-06-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter