Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Umowa dla pracownika w sezonie letnim - porada

Powodzianie nie muszą stawiać się osobiście w ZUS. Przedsiębiorcy dotknięci powodzią nie muszą osobiście odwiedzać Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu rozliczenia opłacanych składek.

Czy w sezonie letnim możemy w naszym hotelu zatrudnić jedną osobę na umowę zlecenie lub o dzieło na stanowisku pokojówki?

Właściwszą formą zatrudnienia (choć niosącą za sobą większe koszty) byłaby umowa o pracę. Umowa cywilnoprawna może okazać się ryzykowna, jeśli pokojówka ma wykonywać zadania w określonych godzinach (np. przez osiem godzin dziennie), w określonym miejscu i dodatkowo pod nadzorem przełożonego. W takiej sytuacji istnieje duże ryzyko, że w razie kontroli lub sporu z pracownikiem umowa – zlecenia zostanie uznana za umowę o pracę. Najistotniejszym elementem, który odróżnia umowę – zlecenie od umowy o pracę, jest element podporządkowania. Zleceniobiorca sam organizuje sobie pracę i co do zasady właściciel hotelu nie będzie miał możliwości wydawania zatrudnionemu na podstawie umowy – zlecenia bieżących zadań.
Umowy cywilnoprawne nie stwarzają bowiem relacji podporządkowania pomiędzy stronami tak jak dzieje się w przypadku umowy o pracę. Jeśli chodzi o umowę o dzieło, byłoby to rozwiązanie zdecydowanie błędne. Istotą tej umowy jest wykonanie określonego dzieła – trudno więc uznać, że na jej podstawie można zatrudniać kelnera, recepcjonistkę, biletera, czy nawet osobę sprzątającą pokoje hotelowe.

Podstawa prawna:
art. 22 § 1 - 12kp

2010-07-01

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter