Artykuły » Prawo w turystyce
»
Umowa dla pracownika w sezonie letnim - porada
Powodzianie nie muszą stawiać się osobiście w ZUS. Przedsiębiorcy dotknięci powodzią nie muszą osobiście odwiedzać Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu rozliczenia opłacanych składek.
Czy w sezonie letnim możemy w naszym hotelu zatrudnić jedną osobę na umowę zlecenie lub o dzieło na stanowisku pokojówki?
Właściwszą formą zatrudnienia (choć niosącą za sobą większe koszty) byłaby umowa o pracę. Umowa cywilnoprawna może okazać się ryzykowna, jeśli pokojówka ma wykonywać zadania w określonych godzinach (np. przez osiem godzin dziennie), w określonym miejscu i dodatkowo pod nadzorem przełożonego. W takiej sytuacji istnieje duże ryzyko, że w razie kontroli lub sporu z pracownikiem umowa – zlecenia zostanie uznana za umowę o pracę. Najistotniejszym elementem, który odróżnia umowę – zlecenie od umowy o pracę, jest element podporządkowania. Zleceniobiorca sam organizuje sobie pracę i co do zasady właściciel hotelu nie będzie miał możliwości wydawania zatrudnionemu na podstawie umowy – zlecenia bieżących zadań.
Umowy cywilnoprawne nie stwarzają bowiem relacji podporządkowania pomiędzy stronami tak jak dzieje się w przypadku umowy o pracę. Jeśli chodzi o umowę o dzieło, byłoby to rozwiązanie zdecydowanie błędne. Istotą tej umowy jest wykonanie określonego dzieła – trudno więc uznać, że na jej podstawie można zatrudniać kelnera, recepcjonistkę, biletera, czy nawet osobę sprzątającą pokoje hotelowe.
Podstawa prawna:
art. 22 § 1 - 12kp
2010-07-01
powrót