Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Obliczanie przychodu na potrzeby gwarancji w pytaniach i odpowiedziach

Przedstawiamy najczęstsze problemy związane z gwarancjami. Podczas gdy w Sejmie toczą się prace nad nową ustawą o usługach turystycznych i nie ustaje dyskusja o tym, jak powinien wyglądać system zabezpieczeń, wielu organizatorom turystyki kończą się w styczniu umowy gwarancji. W tym roku należy postępować jeszcze według dotychczasowych zasad. Jakie wątpliwości powodują obecne przepisy?

Joanna Torbé

25 stycznia skończy się nam umowa gwarancji. Przychód z jakiego okresu powinniśmy wziąć pod uwagę obliczając wysokość gwarancji, jeśli rok pokrywa się w naszym biurze z rokiem kalendarzowym, a zatem zakończył się z końcem 2009 r.?
Zgodnie z przepisami minimalna wysokość sumy gwarancji bankowej wynosi dla organizatorów turystyki 6 proc. rocznych przychodów z tytułu wykonywanej działalności. Obliczając roczny przychód, należy brać pod uwagę ten osiągnięty w roku obrotowym poprzedzającym rok przedłożenia dokumentów potwierdzających zawarcie kolejnych umów gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Decydujące znaczenie ma więc rok (termin) złożenia umowy gwarancji marszałkowi województwa. A zatem w Państwa przypadku to, z którego roku przychód będzie trzeba wziąć pod uwagę, zależy od tego, kiedy przedłożone zostały lub zostaną marszałkowi województwa dokumenty potwierdzające zawarcie kolejnych umów gwarancji. Jeśli uczynią to Państwo np. 10 stycznia 2010 r., wówczas podstawą będą przychody osiągnięte w 2009 r. Jeśli natomiast uczynili to Państwo w grudniu 2009 r., to podstawą muszą być przychody z 2008 r.

Czy podstawą obliczenia wysokości gwarancji jest cały roczny przychód za rok obrotowy?
Nie. Podstawą obliczenia gwarancji jest przychód z wykonywanej działalności, przy czym przepisy definiują wyraźnie, co należy przez niego rozumieć. I tak definicja stanowi, że przez przychód z tytułu wykonywanej działalności rozumie się przychód wyłącznie z tytułu organizowania imprez turystycznych na rzecz klientów. Kilka lat temu rzeczywiście pojawiały się stanowiska urzędów mówiące, że chodzi o wszystkie przychody z wykonywanej przez organizatora turystyki działalności. Nie są one jednak zgodne z brzmieniem przepisu, który zawęża źródła przychodów uwzględnianych przy obliczaniu gwarancji do tych, które pochodzą z organizowania imprez turystycznych na rzecz klientów. Jeśli biuro turystyczne policzy przychód z wszelkiej prowadzonej działalności, w efekcie wysokość gwarancji zostanie, czasem bardzo znaczenie, zawyżona. To zaś sprawi, że biuro podróży poniesie większe koszty, niż wynika to z przepisów.

Chcemy przedłożyć marszałkowi dokumenty potwierdzające zawarcie kolejnych umów gwarancji bankowej ok. 10-15 stycznia (aktualna umowa gwarancji zawarta została do końca stycznia). Ale nie znamy jeszcze dokładnych przychodów za miniony rok. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?

Może się zdarzyć, tak jak w pytaniu, że przedkładając dokumenty marszałkowi z początkiem stycznia, biuro nie będzie znało jeszcze dokładnych przychodów za 2009 r. Dlatego najbezpieczniej było złożyć dokumenty wcześniej, jeszcze w listopadzie czy grudniu 2009 r. i wtedy brać pod uwagę poprzedni rok obrotowy zakończony (przy założeniu, że rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym) w 2008 r. Jeśli jednak biuro wolało złożyć marszałkowi dokumenty w styczniu 2010 r. i tym samym za podstawę przyjmować przychody z 2009 r. (np. dlatego że wtedy wysokość gwarancji będzie niższa) to musi pamiętać, że problem polegający na tym, iż w styczniu nie zna jeszcze dokładnych przychodów, musi rozwiązać samo. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w takim przypadku będzie oszacowanie przychodu. Należy przy tym pamiętać o minimalnych sumach gwarancji. Jeśli okaże się, że oszacowany przychód jest niższy od tego, który udało się faktycznie osiągnąć, wówczas należy jak najszybciej dokonać korekty. Jeśli natomiast oszacowany przychód jest wyższy od faktycznie osiągniętego, wówczas korekta nie jest konieczna z uwagi na to, że przepisy wskazują tylko minimalną wysokość gwarancji.

Kiedy trzeba przedłożyć najpóźniej dokumenty potwierdzające zawarcie kolejnej umowy gwarancji? Co się stanie, jeśli w tym terminie takich dokumentów nie złożymy?
Ustawodawca nałożył na przedsiębiorcę obowiązek posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczenia przez cały okres prowadzonej działalności. Organizatorzy turystyki i pośrednicy turystyczni muszą przedkładać marszałkowi województwa dokumenty potwierdzające zawarcie kolejnych umów gwarancji lub ubezpieczenia przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej. Nie ma zatem określonej daty czy też ilości dni przed upływem rozwiązania umowy, których należy dotrzymać, składając kolejną umowę. Jeśli umowa gwarancji zawarta została np. 15 stycznia 2010 r., to nową umowę można przedłożyć zarówno w grudniu 2009 r., jak i 6 stycznia 2010 r. Jeśli dokumenty nie wpłyną do marszałka najprawdopodobniej w ramach wykonywania uprawnień kontrolnych, wezwie on przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym przez siebie terminie pod rygorem cofnięcia zezwolenia lub ograniczenia jego zakresu.

Czy bank lub ubezpieczyciel ma prawo żądać szczegółowych
dokumentów dotyczących całego naszego przychodu, skoro jest to tajemnicą naszej firmy?

Podmioty udzielające gwarancji maja prawo do weryfikacji prawdziwości danych podanych przez biuro, ale w zakresie dotyczącym przychodów pochodzących z tytułu organizowania imprez turystycznych na rzecz klientów oraz takich danych, które pozwolą zweryfikować stabilność finansową biura. Nie ma znaczenia w takim przypadku, że dane te mogą stanowić tajemnicę. Tylko w ten sposób instytucje te mają bowiem możliwość sprawdzenia, czy biuro spełniania warunki finansowe konieczne do prowadzenia działalności organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Należy pamiętać, że to zarówno firmy ubezpieczeniowe, jak i banki, ponoszą ryzyko swojej działalności związanej z udzielaniem zabezpieczeń finansowych i muszą mieć narzędzia pozwalające na sprawdzenie kondycji finansowej biur.

Podstawa prawna:
Art. 5, art 10, art. 10a ustawy o usługach turystycznych z 29.08.1997 r. (t.j. DzU 2004, nr 223, poz. 2268).
Rozporządzenie Ministra Finansów z 14.02.2005 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (DzU nr 32, poz. 279).

2010-01-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter