Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Masz stok? Uważaj na regulaminy!

Stoki narciarskie w świetle regulacji prawnych. Kiedy narciarzowi trzeba zwrócić opłatę za wykupione, ale niewykorzystane przejazdy? I jakich postanowień w tym zakresie nie może przewidywać regulamin na stoku? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w rejestrze klauzul niedozwolonych.

Marta Szostak

Właściciele stoków powinni pamiętać, że formułując postanowienia regulaminu korzystania ze stoku, trzeba uważać na prawa konsumenta. Kontroli podlegają regulaminy, cenniki i wszystkie inne dokumenty, w których zamieszczone są zasady wykonywania umowy. Ogólna reguła mówi, że nie można wpisywać do nich postanowień, które stawiają przedsiębiorcę w korzystniejszej sytuacji. Pozycja właściciela stoku powinna być równa pozycji konsumenta. Ponad wszystko należy też unikać stosowania klauzul niedozwolonych (patrz definicja).

Nie można zatrzymać wpłaty od narciarza
Z orzecznictwa UOKiK wynika, że właściciel stoku nie może stosować zasady, zgodnie z którą niewykorzystane punkty zapisane na karcie magnetycznej wymienne na przejazdy nie podlegają zwrotowi. Nie można też ograniczać prawa do zwrotu niewykorzystanych w danym dniu przejazdów, ustanawiając, że przechodzą na dni następne do czasu wyczerpania. Chodzi przy tym zwłaszcza o sytuacje, gdy przejazdy nie zostały wykorzystane z powodu okoliczności, na które turysta nie miał wpływu.

UOKiK wskazał, że przy zakupie biletów na przejazdy pomiędzy właścicielem stoku a narciarzem zawierana jest umowa wzajemna, ale zobowiązanie to ma charakter przedpłatowy. Narciarz, płacąc za przejazdy, spełnia swoje zobowiązanie wcześniej, niż czyni to firma zarządzająca stokiem. Musi on oczywiście skalkulować liczbę przejazdów, którą jest w stanie wykorzystać, natomiast nie jest w stanie przewidzieć nadzwyczajnych okoliczności, jakie mogą wystąpić (załamanie pogody, problemy zdrowotne, brak energii elektrycznej). Dlatego do regulaminów nie wolno wprowadzać postanowień, które pozwalają na zatrzymanie przez przedsiębiorcę wniesionych opłat z tytułu usług, które nie zostały wykonane, bez względu na okoliczności ich niewykonania. Co za tym idzie, postanowień takich nie można stosować w regulaminach czy cennikach usług, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta.

Zwrot gotówki tylko wtedy, jeśli zarządca uzna okoliczności za nadzwyczajne
UOKiK uznał za naruszające zbiorowe interesy konsumentów posługiwanie się postanowieniem o następującej treści: „zwrot gotówki za niewykorzystane punkty jest możliwy tylko w szczególnych wypadkach: wypadek lub kontuzja odniesiona na stoku, potwierdzona przez ratownika GOPR; wyłączenie wszystkich wyciągów z powodu awarii lub załamania pogody na dłużej niż dwie godziny”. Podobnie jak przy postanowieniach opisanych wyżej UOKiK stwierdził, że niedopuszczalna jest sytuacja zatrzymania przez przedsiębiorcę otrzymanych opłat. Co więcej, wskazał, że określenie w regulaminie sytuacji, w których konsument ma prawo do zwrotu równowartości niewykorzystanych punktów, ogranicza obowiązki przedsiębiorców, by dokonać zwroty (w ogóle), naruszając przez to interesy konsumentów.

WAŻNE
Sprzedając karnety, karty magnetyczne czy pojedyncze przejazdy, nie możesz zastrzec sobie prawa zatrzymania opłat uzyskanych od narciarzy, gdy ci nie zdołali ich wykorzystać.
Nie możesz wskazać sytuacji, w których będziesz zwracać opłaty, konsument ma prawo do uzyskania zwrotu w każdej sytuacji, w której umowa nie została wykonana.

DEFINICJA
Niedozwolone postanowienia umowne (klauzule niedozwolone) – postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które nie zostały z nim indywidualnie uzgodnione. Postanowienia te, jeżeli kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy, nie wiążą go. Zatem postanowienia te nie mają zastosowania w stosunku do konsumenta, na ich miejsce wchodzą przepisy kodeksowe.

2010-02-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter