Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Unijne standardy nad Dunajem

W Rumunii wprowadzono już europejskie wytyczne dotyczące reklamacji. Znamy tekst rumuńskiej ustawy implementującej unijną dyrektywę 90/314. Nowe przepisy przewidują, że to w umowie strony ustalą czas, w jakim konsument powinien złożyć pisemną reklamację. Musi ona być przedłożona zarówno touroperatorowi, jak i w miejscu zakwaterowania, firmie transportowej itp.

Ponadto przyznane zostało turyście prawo odstąpienia od umowy w wypadku, gdy cena wzrosła o ponad 10 proc., za zwrotem dokonanej przez niego wpłaty w pełnej wysokości. Podwyższenie kwoty możliwe jest, jak w polskiej ustawie, w wypadku wzrostu kosztów transportu (w tym paliwa), wzrostu podatków i opłat, różnic kursowych. Z tych samych powodów możliwe jest także obniżenie ceny. Konsument może również odstąpić od umowy, gdy biuro podróży zmieniło istotne postanowienia umowy. W takim wypadku touroperator ma obowiązek powiadomić turystę o zmianie 15 dni przed planowanym wyjazdem. Ten natomiast w ciągu 5 dni od uzyskania informacji podejmuje decyzję, czy zgadza się na zmianę, czy rezygnuje z wyjazdu. W wypadku tego ostatniego ma prawo do:

• wycieczki o takim samym standardzie lub wyższym,
• wycieczki o niższym standardzie za zwrotu różnicy,
• natychmiastowej rekompensaty.
Odpowiedzialność touroperatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy jest ograniczona do dwukrotności ceny wycieczki, z wyjątkiem śmierci i uszkodzeń ciała turysty. Touroperator odpowiada też za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie umowy przez hotel czy przewoźnika. Rumuńskie przepisy nie przewidują istnienia i funkcjonowania funduszy zabezpieczeń turystycznych.
W ustawie rumuńskiej:
• określono obowiązek wnoszenia pisemnej reklamacji nie tylko do touroperatora, ale także hotelu czy przewoźnika,
• ograniczono odpowiedzialność touroperatora do dwukrotności ceny wycieczki,
• touroperator ponosi odpowiedzialność za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie umowy przez hotel czy przewoźnika i pokrywa wszelkie wynikłe z tego tytułu szkody,
• dano konsumentowi możliwość odstąpienia od umowy w wypadku wzrostu ceny o więcej niż 10 proc. oraz w wypadku zmiany istotnych postanowień umowy.

2010-02-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter