Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Destynacje

»

Ministerialna współpraca na zielono

Południowo-wschodnia Azja szykuje ofensywę marketingową. Tegoroczne spotkanie azjatyckich ministrów turystyki odbywało się w słonecznym i barwnym sułtanacie Brunei. Gorąca atmosfera, a zwłaszcza widmo kryzysu sprzyjały porozumieniu i możliwie ścisłej kooperacji.

Jarosław Śleszyński

Regionalni ministrowie turystyki na spotkaniu w Bandar Seri Begawan ustalili nową wspólną kampanię promującą Azję Południowo-Wschodnią. W Wielkiej Brytanii, Australii, Indiach i Ameryce Północnej ma ona być reklamowana pod szyldem „Southeast Asia: Feel the Warmth”. Zagranicznych przyjezdnych przyciągnąć mają gościnność, szczególny klimat, atrakcje kulturalne oraz możliwość uprawiania turystyki aktywnej.
Zadanie kampanii jest jasno określone. – Chcemy, by turystyka stała się środkiem przyspieszającym rozwój biedniejszych państw regionu. Naszym celem jest też wspieranie i promowanie oferty małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych – zadeklarował Felix J. Cruz, prezes Stowarzyszenia Turystycznego ASEAN (ASEANTA)
Wspólna komunikacja lotnicza upadła
Kwestią, która szczególnie zajęła ministerialne głowy, było powołanie wspólnej regionalnej linii lotniczej. Pomysł miał polityczne znaczenie dla zintegrowania mniejszych i biedniejszych krajów takich jak Laos i Kambodża. Projekt wzbudził duże emocje, w efekcie został jednak odłożony jako mało prawdopodobny do zrealizowania ze względów ekonomicznych. Sasithara Pichaichannarong, sekretarz generalny tajlandzkiego ministerstwa turystyki, podkreślał, że pomysł powołania wspólnej linii lotniczej jest nie do przeprowadzenia. Ważną rolę odgrywała tutaj pozycja Tai Airlines, które kandydują do pozycji lidera w regionie, nie chcąc dzielić się rynkiem z innymi partnerskimi liniami.
Uczestnicy dyskusji podkreślali też konieczność prowadzenia polityki otwartego nieba i znaczenie współpracy regionalnej, zwłaszcza na płaszczyźnie biznesowej. Przywoływano tutaj najczęściej przykład podpisania umowy o rozszerzeniu współpracy pomiędzy Royal Brunei Airlines i Malasia Tourism mającego na celu wspólne sprzedawanie i promocję Borneo jako produktu turystycznego. Ministrowie podkreślali również fakt dynamicznego rozwoju linii niskokosztowych takich jak Air Asia, coraz bardziej odgrywających rolę regionalnego przewoźnika. I to niezależnie od aktywności przewoźników narodowych.
Atrakcyjne rynki są blisko
Stała praktyką azjatyckich szczytów jest zapraszanie na nie przedstawicieli turystyki krajów azjatyckich niezrzeszonych w porozumieniu ASEAN. Ministrowie turystyki z Chin, Korei, Japonii i Indii coraz lepiej się czują wśród swoich kolegów z dotychczas biedniejszej Azji. Ich rola na spotkania ASEANTA jest tym większa, że są przedstawicielami dużych i bogatych rynków, na których potrzeba podróżowania stale rośnie. Większość krajów Azji Południowo-Wschodniej umieściła je na czele celów swoich strategii marketingowych. Okazało się też, że relatywnie bliska Azja zwłaszcza w czasach kryzysu ma duży potencjał wzrostu, a azjatyccy turyści znoszą gorsze czasy lepiej niż ci z bogatej Europy czy Ameryki Północnej. Już dzisiaj podróżujący z krajów „partnerskich” stanowią 23,3 proc. ogółu przyjezdnych. Co więcej kraje Azji Południowo-Wschodniej prowadzą wspólnie z Chinami, Indiami i Koreą wiele programów promujących turystykę regionu, a także coraz częściej inwestują w tej branży. Rośnie także aktywność Japonii w regionie, angażującej się np. w programy rozwijające turystykę morską (wycieczkowce). Współpraca i aktywna promocja przynoszą efekty. W 2009 r. Tajlandię odwiedziło ponad 600 tys. Indusów, czyli o 14 proc. więcej niż w roku poprzednim. Z Chin przyjechało ponad 700 tys. turystów, o 6 proc. mniej niż w roku poprzednim.


21-28 stycznia, ASEAN Tourism Forum (ATF) 2010, BRIDEX Centre Bandar Seri Begawan, Brunei

2010-03-01

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter