Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

Klienci są na Śląsku

Sosnowiecki Intourex mimo lekkiego zastoju w liczbie wystawców udowodnił siłę regionalnego rynku. W tym regionie biura trafiły na turystyczną żyłę złota. Ślązacy mimo nie najlepszych czasów nie przestali kupować wycieczek. Żeby zarobić, sprzedawcy musieli jednak wiedzieć, co to znaczy wakacje po śląsku.

Touroperatorzy obecni na targach podkreślali, że woj. śląskie to dla nich bardzo ważny rynek. Świadczyć mają o tym statystyki wielu biur podróży. – 30 proc. naszego biznesu jest tworzone na tym rynku – podkreśla Grzegorz Karolewski, dyrektor generalny Oasis Tours. Podobnie ocenia potencjał turystyczny regionu Artur Matiaszczyk, prezes Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade & Travel. – Bardzo poważnie podchodzimy do tego rynku i próbujemy przygotować ofertę skrojoną na jego potrzeby. Około jednej trzeciej naszych imprez jest sprzedawanych na Śląsku, mamy tutaj liczne grono stałych klientów – stwierdza.
Chociaż większość turystów ma podobne wymagania – oczekuje wczasów w dobrym standardzie za rozsądną cenę – można pokusić się o określenie specyfiki śląskiego rynku turystycznego. Izabela Szerer, kierownik biura Neckermann Polska, które od 10 lat działa w Sosnowcu, zauważa, że mieszkaniec regionu jeździ najczęściej na wczasy rodzinne. – Zwykle standard hotelu jest ważny, muszą być tzw. pokoje rodzinne, bardzo duże jest zainteresowanie happy events (animacjami dla dzieci w języku polskim w hotelach zagranicznych). Klienci zwracają też uwagę na zniżki dla swoich pociech – wylicza. – Na Śląsku najlepiej sprzedają się wycieczki samolotowe all inclusive z hotelami w dobrym standardzie. Nieprzypadkowo nasza sieć biur podróży jest najbardziej rozwinięta w tym regionie – dodaje Izabela Skowrońska, dyrektor regionu sprzedaży Polski południowej Triady. Podobnie sądzi Marcin Tułaczko, dyrektor zarządzający Wezyr Holidays. – Tutejsi turyści są coraz bardziej wymagający, coraz częściej wybierają hotele luksusowe cztero- i pięciogwiazdkowe. Lotnisko w Pyrzowicach spełnia swoją rolę i odpowiada na potrzeby rynku. W okresie ferii wyczarterowaliśmy dodatkowo trzy samoloty do Egiptu, tak duże było zainteresowanie klientów ze Śląskiego – mówi.

Według branżowców turyści z regionu są tradycjonalistami i przyzwyczajają się do touroperatorów, z którymi odpoczywają i zwiedzają od lat. Marek Wolak, dyrektor BP Hut Plus z Krakowa, zwraca też uwagę na inne wymagania. – Ślązacy lubią dobrze zjeść na wakacjach, no i dokładnie sprawdzają ofertę, jej zgodność z umową.
Jakie destynacje cieszą się największą popularnością w Śląskiem? Miejscowi turyści szukają słońca, ciepłego morza i urokliwych krajobrazów. – 80 proc. naszej oferty, która się tutaj sprzedaje, to greckie wyspy Zakinthos i Korfu – twierdzi Jakub Bednorz, marketing manager Grupy Atlas Tours. – Tunezja i Egipt – te dwa kierunki wymienia Grzegorz Karolewski. Izabela Skowrońska, dyrektor regionu sprzedaży Polski południowej BP Triada dodaje: – Najlepiej sprzedaje się Turcja, przy czym głównie wypoczynek lub tzw. 7+7. No i Egipt w tej samej formule. Zauważamy również zainteresowanie egzotycznymi wyjazdami do Meksyku czy na Kubę.

Potwierdza to Artur Matiaszczyk, prezes Trade & Travel. – Klienci zaczynali od Egiptu, Bułgarii czy Grecji – teraz to już im nie wystarcza. Rośnie segment turystów świadomych, żądnych egzotyki. My w tym roku zapraszamy np. na archipelag Vanuatu na Oceanie Spokojnym – opowiada.

Chociaż sosnowieckie targi zanotowały w tym roku zastój (nie przybyło kilku wystawców, większość wybrała skromniejsze i mniej reprezentacyjne stoiska), branża turystyczna z umiarkowanym optymizmem patrzy na nadchodzący sezon. Więksi touroperatorzy liczą, że atrakcyjne promocje przyciągną klientów. Mniejsze biura podróży odczuwają niepokój. – W zeszłym roku wysoki kurs euro i niepodnoszenie cen wycieczek zaszkodziło nam. W tym sezonie, byśmy mogli uniknąć strat kursowych, część ceny wycieczki jest w złotówkach, reszta w euro. Liczymy, że dotychczasowa 15-procentowa sprzedaż naszej oferty w woj. śląskim się nie zmniejszy – prognozuje Marek Wolak, dyrektor BP Hut Plus z Krakowa. – Chciałbym, żeby ten sezon był udany w naszym regionie – mówi Grzegorz Chmielewski, prezes śląskiego oddziału Polskiej Izby Turystyki. – Zastanawiam się tylko, jaka będzie proporcja sprzedaży first i last minute do ceny całkowitej? Czy nie odbije się to na kondycji touroperatorów? – zastanawia się.


19-21 lutego, Międzynarodowe Targi Turystyki, Rekreacji i Wypoczynku
Intourex, Sosnowiec

2010-03-16

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter