Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Duży biznes w wielkim centrum

Klienci lubią galerie handlowe, są one czynne prawie zawsze. Gwarantują wiele atrakcji, łatwość parkowania i mnogość sklepów Poznaj grupę docelową obiektu. Najlepszą decyzją jest ulokowanie swojej agencji w galerii, w której znajdują się sklepy dla różnych klientów pozycja negocjacyjna agenta wynajmującego kilkadziesiąt metrów kwadratowych w centrum handlowym jest dość słaba

Jeszcze parę lat temu popularne sklepy niemal masowo przenosiły się do nowo powstających centrów handlowych. Znalazło się w nich miejsce także dla przedsiębiorstw typowo usługowych, w tym biur podróży. Dziś niemal w każdej galerii handlowej możemy znaleźć przynajmniej jedną, a czasem nawet dwie agencje turystyczne. Czy warto rozważyć pomysł przeniesienia swojego biura lub otwarcia kolejnego oddziału właśnie w takim miejscu?

1 Zastanów się, jakie szanse na pomyślny rozwój twojej firmy ma ulokowanie jej w galerii handlowej

Korzyści wynikające z umiejscowienia biura w centrum handlowym wydają się oczywiste. Najważniejszą z nich jest duża liczba osób, które każdego dnia przemierzają alejki zapełnione sklepami. Choć ilość potencjalnych klientów ma tu z pewnością olbrzymie znaczenie, to należy liczyć się z tym, że część wchodzących do biura to przypadkowi zwiedzający, którzy zapytają o wycieczkę jedynie przy okazji. Oczywiście taka sytuacja stwarza kolejne możliwości. Część z tych nieplanujących wyjazdu może skusić się na wakacje, widząc atrakcyjną ofertę. Kolejnym plusem funkcjonowania na terenie centrum jest łatwość dotarcia do niego i zazwyczaj brak problemów z parkowaniem lub koniecznością uiszczania dodatkowej opłaty za postój. Po stronie korzyści można zapisać także akcje marketingowe prowadzone przez centra. Mając u boku silnego partnera w postaci galerii handlowej można czuć się bezpiecznie, jeśli chodzi o kwestie przyciągnięcia faktycznie dużej liczby potencjalnych klientów. Także fakt, że popularne mall’e czynne są siedem dni w tygodniu do późnych godzin wieczornych sprawia, że klienci wybierają się na zakupy w momencie, gdy mają na to czas i ochotę, a nie wtedy, kiedy muszą.

2 Pamiętaj, że czasem korzyści wynikające z lokalizacji w centrum handlowym mogą stać się problemem

Klienci lubią galerie handlowe, bo w przeciwieństwie do sklepów i punktów usługowych położonych w mieście, są one czynne prawie zawsze. Dla ciebie, jako przedsiębiorcy i pracodawcy oznacza to z jednej strony możliwość pozyskania większej ilości turystów, z drugiej konieczność takiego zorganizowania pracy w biurze, by było ono czynne zgodnie z regulaminem centrum. Przeanalizuj zatem, ile osób powinieneś zatrudnić, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie twojego punktu sprzedaży. Musisz liczyć się z tym, że wybrani przez ciebie idealni kandydaci na stanowisko specjalisty ds. turystyki nie zechcą pracować w weekendy lub wieczorami.

3 Zanim podpiszesz umowę najmu, przeprowadź rachunek zysków i strat

Z centrami handlowymi można negocjować warunki umów, ale najczęściej tylko w ograniczonym zakresie. Zarząd galerii ma zwyczaj podpisywać kontrakty na wynajem na stosunkowo długi czas. Zdarza się, że okres najmu wynosi nawet 10 lat, a to oznacza właściwie brak możliwości rezygnacji z zajmowanego lokalu przed momentem wygaśnięcia umowy. W przypadku wycofania się, najemca ponosi koszty w wysokości równej kilkuletniemu czynszowi. Ten punkt kontraktu powinien skłonić cię do szczegółowej analizy możliwości uzyskania odpowiednio wysokich przychodów oraz zysków. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy przez kolejne pięć, a może nawet dziesięć lat będzie cię stać na opłacanie ustalonego czynszu i czy nie wpędzisz się w długi próbując uiszczać wymaganą kwotę każdego miesiąca. Kolejnym problemem związanym z obecnością w centrum handlowym jest dość wysoki czynsz. Oczywiście jego kwota różni się w zależności od wielkości lokalu, jego położenia, a także rodzaju. Zazwyczaj w galerii handlowej możesz wynająć typowy punkt sprzedaży, ale także stoisko lub kiosk obudowany ze wszystkich stron przezroczystymi ściankami. Jednak w każdym przypadku powinieneś liczyć się z kwotami sięgającymi kilku tysięcy złotych miesięcznie. Analizując kontrakt warto zwrócić uwagę także na sposób obliczania czynszu. Często jego podstawę stanowi cena za metr podana w euro, a to oznacza, że w przypadku dużych różnic kursowych, zapłacisz za wynajem więcej niż byś się pierwotnie spodziewał.

4 Centra handlowe mają swoje regulaminy, do których trzeba się ściśle stosować. Nie zapomnij dokładnie zapoznać się z ich treścią zanim zwiążesz się długoterminową umową

Wynajęcie lokalu w galerii handlowej oznacza akceptację wewnętrznych przepisów obiektu, które dokładnie określają zasady funkcjonowania każdej firmy istniejącej na jej terenie. Regulamin mówi przede wszystkim o godzinach otwarcia placówki, co dla wynajmującego oznacza konieczność bezwzględnego przestrzegania tego zapisu. Jeśli chcesz mieć biuro podróży w takiej galerii, powinieneś zawsze być przygotowany na sytuację awaryjną. Kiedy twój pracownik się rozchoruje i powie ci o tym w ostatniej chwili, będziesz musiał bardzo szybko zastąpić go jakąś inną osobą. W takim przypadku musisz liczyć się z niebezpieczeństwem poniesienia sankcji finansowych związanych z nieotwarciem biura o wymaganej porze. Inne zapisy regulaminu opisują dokładnie zasady poruszania się po galerii handlowej poza godzinami pracy. Nierzadko zarząd centrum ingeruje w sposób zagospodarowania lokalu (np. wymóg instalowania toalet pomimo ich istnienia na terenie galerii), a także utrzymania porządku i czystości. Za nieprzestrzeganie określonych zasad na wynajmującego nakładane są kary.

5 Zanim zdecydujesz się wynająć lokal w centrum handlowym, za poznaj się z jego planami biznesowymi

Centra handlowe nie są sobie równe. Niektóre z nich mogą pochwalić się świetną lokalizacją na terenie miasta, idealnymi możliwościami dojazdu, także komunikacją miejską oraz atrakcjami przyciągającymi licznych klientów. Jednak, by nie popełnić błędu zawiązania współpracy z nieznanym partnerem, warto zapoznać się z jego planami na przyszłość. Pierwszą kwestią powinno być sprawdzenie grupy docelowej, do której swoją ofertę kieruje centrum. Być może nastawione jest ono na osoby kupujące hurtowo drobne produkty do dalszej sprzedaży we własnych sklepach. Tacy klienci zazwyczaj przyjeżdżają szybko załatwić swoje sprawy i nie mają czasu na oglądanie ofert biura podróży. Na drugim biegunie znajdują się miejsca przeznaczone dla bardzo wyselekcjonowanej klienteli. Jeśli w ofercie naszego biura przeważają wycieczki dla masowych klientów, najprawdopodobniej nie zainteresujemy swoimi propozycjami odwiedzających taką galerię. Podobnie nietrafioną lokalizacją może być zwykły supermarket, w którym kupują podstawowe produkty okoliczni mieszkańcy. Wydaje się, że najlepszą decyzją jest ulokowanie swojej agencji w galerii bardzo popularnej, w której znajdują się sklepy z towarami z różnych półek cenowych. Daje to gwarancję spotkania się zarówno z turystami podróżującymi do trzech, jak i siedmiu gwiazdek. Oczywiście im popularniejsze i bardziej prestiżowe centrum, tym wyższa cena wynajmu lokalu, a tę trzeba naprawdę wnikliwie przeanalizować. Warto dowiedzieć się, szczególnie w przypadku nowopowstających obiektów, o plany marketingowe samego centrum. Jeśli nie przewiduje ono agresywnych kampanii reklamowych, a jednocześnie nie jest położone na przecięciu bardzo uczęszczanych dróg, prawdopodobnie lepiej zrezygnować z obecności w nim. Może przecież zdarzyć się tak, że zanim zacznie odwiedzać je faktycznie duża liczba osób, upłynie kilka miesięcy, a nawet lat. Przez ten czas trzeba będzie jednak ponosić opłaty, nawet jeśli obroty biura nie będą wystarczały na podstawowy czynsz. Wynajęcie lokalu w centrum handlowym wymaga przeanalizowania wielu czynników, które wskażą nam na opłacalność takiej inwestycji. Na pewno trzeba pamiętać, że mariaż z galerią trwa co najmniej kilka lat i niełatwo będzie się z niego wycofać. Zanim więc złożysz podpis pod umową najmu, spróbuj policzyć, czy ta inwestycja jest dla ciebie opłacalna.

OPINIA
Agnieszka Ligner,
dyrektor rozwoju sprzedaży, TravelPlanet.pl
Duże centra handlowe uzależniają swoich klientów od atrakcji typu kino, kręgielnia, restauracje czy puby. Łatwość zaparkowania samochodu, mnogość sklepów, ale także organizowane w weekendy liczne imprezy to kolejne elementy, które sprawiają, że mieszkańcy miasta, a czasem nawet jego okolic, tłumnie odwiedzają popularne galerie handlowe. Otwierając biuro podróży w takim miejscu zapewniamy sobie możliwość obsłużenia większej ilości klientów, co ma szanse przełożyć się na dużą liczbę sprzedanych wycieczek. Niestety taka lokalizacja ma też swoje wady, do których zaliczam np. wysoki czynsz. Jest on uzależniony od polityki danego centrum handlowego. Zdarza się, że przy tym samym metrażu cena w różnych galeriach waha się od kilku do kilkunastu tysiecy złotych . Czynsz uzależniony jest od powierzchni lokalu, jego typu, ale także prestiżu, jakim może pochwalić się dane centrum. Warunki umowy odnoszą się do takich aspektów jak okres, na jaki jest ona zawierana, czy stawka za m kw. Na końcowy kształt kontraktu mają też wpływ determinacja i umiejętności negocjacyjne najemcy. Za minus może być uznany długi okres, na jaki wynajmuje się lokal, obejmujący czas pięciu, a nawet dziesięciu lat. Inną niedogodnością takiej lokalizacji (glownie dla pracowników) są z pewnością uciążliwe godziny pracy (do 21:00, a nawet do 22:00) oraz konieczność otwarcia biura także w weekendy i inne dni wolne od pracy.

2010-08-28

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter