Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Skorzystaj z programów afiliacyjnych

Warto umożliwiać klientowi samodzielną rezerwację za pośrednictwem witryny touroperatora Bez konieczności tworzenia skomplikowanych interfejsów, poszerz zawartość własnej strony dopasuj się do zmieniających się warunków rynkowych Współpracuj z zaufanymi partnerami, a twoi klienci wrócą zadowoleni z wakacji

Marzena German
Sieć stanowi obecnie podstawowe źródło informacji dla ponad 60 proc. potencjalnych klientów biur podróży, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, by mogli oni uzyskać jak najwięcej informacji o wyjazdach, znaleźć odpowiedni dla siebie produkt i dokonać rezerwacji na stronie twojego biura podróży. Jedną z ułatwiających to technologii dedykowanych biurom podróży jest partnerski program afiliacyjny pozwalający skutecznie zwiększyć liczbę klientów. System ten umożliwia dotarcie do szerokiego grona osób poszukujących wakacyjnych wyjazdów za pośrednictwem internetu. W momencie podpisania umowy afiliacyjnej otrzymuje się indywidualny kod dostępu, dzięki któremu można w łatwy sposób zainstalować na własnej witrynie program umożliwiający sprzedaż produktów partnera online. Za każdy nabyty przez klienta produkt partnera zostaje wypłacona prowizja. Jako afiliant korzysta się na takiej współpracy podwójnie. Po pierwsze, poszerza się swoje portfolio o dodatkowe produkty, po drugie, unika się wkładania wysiłku w ich bukowanie, gdyż rzeczywistej rezerwacji dokonuje klient. By uruchomić sprzedaż, wystarczy zamieścić na swojej stronie internetowej baner z odnośnikiem do strony partnera. Taki baner można zaprojektować samodzielnie lub skorzystać z gotowych propozycji. Od momentu, gdy zostanie on podlinkowany do wskazanej w umowie witryny internetowej, każdy klient odwiedzający stronę biura podróży będzie mógł dokonać zakupu produktów partnera za pośrednictwem prostego systemu rezerwacji online. W ten sposób bez konieczności tworzenia skomplikowanych interfejsów między witrynami poszerza się zawartość własnej strony internetowej.

1 Rozważnie wybierz partnerów, z którymi podpiszesz umowę

Jednym z kryteriów wyboru partnera powinny być warunki współpracy, jakie ten ostatni oferuje. Im prostsze i jaśniej napisane, tym łatwiejsze do zaakceptowania. Niektórzy oferenci pobierają w ramach umowy opłatę licencyjną, czasem także stały abonament. Z reguły do programu można przystąpić bezpłatnie, a korzystanie z niego nie wiąże się z dużymi kosztami. Zanim podpisze się umowę afiliacyjną, należy jednak przeanalizować nie tylko warunki współpracy, lecz takżę szanse na sprzedaż oferowanego przez partnera produktu. Nie powinno ograniczać się przy tym tylko do obecnej sytuacji i zapytań, które pojawiają się w biurze dziś, ale trzeba też próbować wyjść naprzeciw przyszłym oczekiwaniom klientów. Im więcej propozycji wyjazdów znajdą oni na stronie biura podróży, tym częściej będą na nią zaglądać. Nie trzeba też obawiać się technicznej strony współpracy afiliacyjnej, bo nie wymaga ona zazwyczaj ani zbyt dużych nakładów finansowych, ani ponadprzeciętnej znajomości informatyki. Od partnera otrzymuje się unikalny kod dostępu, który informatyk bez trudności podpina pod stronę internetową biura.

2 Przeanalizuj produkt potencjalnego partnera, zanim zwiążesz się z nim umową afiliacyjną

Przy przystępowaniu do programu afiliacyjnego trzeba przeanalizować różnorodność i jakość produktu oferowanego przez partnera. By współpraca opierała się na zaufaniu, powinno się sprawdzić, kto stoi za programem partnerskim, jakie jest jego doświadczenie w turystyce, jakie krążą opinie na jego temat, kim są dotychczasowi współpracownicy i na jakich rynkach pracują. Warto zasięgnąć opinii w organizacjach turystycznych, choć należy też pamiętać, że najlepiej sprawdza się partnera, rozpoczynając z nim współpracę. Kolejnym krokiem powinno być zapoznanie się z oferowanym produktem. Podpisując umowę afiliacyjną, dąży się bowiem do poszerzenia, a nie zdublowania oferty swojej agencji turystycznej. Jeśli więc biuro specjalizuje się w sprzedaży wakacji czarterowych, powinno ono włączyć do swojego portfela przeloty tanich linii lotniczych, możliwość rezerwacji hoteli, biletów na koncert lub show czy kupienia biletów na środki komunikacji miejskiej.

3 Dokładnie zapoznaj się ze sposobem i regułami współpracy

Program afiliacyjny umożliwia klientowi biura podróży samodzielną rezerwację za pośrednictwem strony internetowej. Partner, poza udostępnieniem produktów do sprzedaży, bierze na siebie cały ciężar prowadzenia konwersacji z klientem. Po jego stronie leży przyjęcie zamówienia, przesłanie potwierdzenia rezerwacji, złożenie zapytania o chęć zakupu dodatkowych usług, przyjęcie płatności i wystawienie odpowiednich dokumentów np. voucherów. Rola afilianta ograniczy się jedynie do umieszczenia na stronie internetowej baneru z przejściem do witryny partnera. Jeśli klient nie wyrazi chęci regulowania płatności online, biuro ma zagwarantowane umową prawo przyjęcia pieniędzy za zamówione usługi i wystawienia mu wymaganych dokumentów. Ponieważ w takiej sytuacji angażuje się ono w dodatkową pracę, ma prawo oczekiwać wyższego wynagrodzenia. Klient zostanie poinformowany, że za zakup oferty nie za pośrednictwem internetu, ale w biurze, będzie musiał zapłacić więcej.
Nawiązując współpracę, należy ustalić także sposób rozliczeń. Trzeba dowiedzieć się, czy do obowiązków biura będzie należało przekazanie całej należności na konto partnera, czy można potrącić od razu prowizję, w jaki sposób ją wystawiać i przesyłać faktury prowizyjne oraz jak będzie wyglądał proces informowania o należnym wynagrodzeniu w przypadku, gdy klient dokona rezerwacji przez twoją stronę internetową, pomijając kontakt z biurem.

4 Zadecyduj o sposobie prezentacji oferty partnera na własnej witrynie


Na koniec warto ustalić, w jaki sposób produkty partnera będą prezentowane na stronie internetowej biura. Jednym aspektem tej sprawy jest kwestia techniczna obejmująca rzeczywisty transfer danych pod adres WWW, drugim oprawa graficzna, w jakiej wyświetlą się one na jego witrynie. Partner z reguły przygotowuje afiliantowi gotowe rozwiązania w postaci baneru, który zamieszczany jest na stronie internetowej agenta. Dzięki temu ten ostatni nie musi ponosić dodatkowych kosztów. Po kliknięciu na baner, klient odwiedzający witrynę biura podróży od razu widzi oferowane produkty. Nie należy obawiać się, że partner będzie wymagał od współpracującego biura zamieszczenia danych swojej firmy czy jej prezentowania. Jeśli jednak ten ostatni uzna, że chce od razu pokazać klientowi, kto jest organizatorem wyjazdu, będzie miał taką możliwość.
Umowa afiliacyjna to dobre rozwiązanie dla agencyjnych biur podróży, które chcą wyróżnić się szerszym produktem na tle konkurencji, pozyskać nowych klientów i zwiększyć częstotliwość korzystania z ich usług przez turystów. Ponieważ przystąpienie do takiego programu nie wymaga ponoszenia kosztów i szkolenia pracowników, nie warto się zastanawiać i już dziś rozważyć podpisanie takiej umowy.

OPINIA
Sergiej Borovkov,
biuro podróży Express Line, Moskwa
Kilka lat temu na targach w Moskwie poznaliśmy firmę Lekier France Tours. Zainteresowani jej ofertą rozpoczęliśmy współpracę, wysyłając zamówienia klientów indywidualnych oraz dla grup samolotowych i autokarowych. Początkowo przebiegała ona tradycyjnie, za pośrednictwem mejli, faksów i telefonów. W 2009 r. Lekier France usprawnił ją, proponując umowę afiliacyjną, która zastąpiła dotychczasowe formy zamówień. Bardzo szybko wprowadziliśmy na naszą stronę internetową baner z nazwą Paryż online. Od tej pory klienci wchodząc na naszą stronę, zakupują bezpośrednio od Lekier France wybrane świadczenia, nie wiedząc, że kontaktują się z naszym partnerem, a nie z nami. Odpowiedź uzyskują prawie natychmiastowo. Nie są świadomi faktu, że kontaktują się ze źródłem. W całe przedsięwzięcie nie włożyliśmy żadnych pieniędzy.

Program afiliacyjny przynosi korzyści agentom
Co daje uczestnictwo w programie:

- funkcjonalną wyszukiwarkę online,
- dużą liczbę opisów i zdjęć,
- skrócony proces sprzedaży,
- aktualizację ofert wykonywaną przynajmniej raz na dobę,
- możliwość dodawania touroperatorów, używających różnych  systemów rezerwacyjnych,
- możliwość zapoznania się z ofertą 24 godz. online,
- w nagłówku znajduje się logo firmy afilianta,
- aktywne zarabianie przy minimalnym nakładzie pracy,
- możliwość korzystania z najnowszych technologii za darmo,
- zwiększanie ilości klientów i sprzedaży,
- poszerzanie grona klientów oraz szybsze i łatwiejsze trafianie do grupy docelowej.


Zapytaj eksperta


Danuta Sielecka, biuro podróży Lekier France Tours

Jaki produkt otrzymuje afiliant w ramach przystąpienia do programu partnerskiego?

Rodzaj produktu uzależniony jest od charakteru prowadzonej przez partnera działalności. Mogą to być zatem przeloty, rezerwacje hotelowe, wycieczki pobytowe i objazdowe, spektakle w kabaretach i teatrach, bilety wstępu do parków rozrywki, takich jak podparyski Park Asterixa, Disneyland, Francja w Miniaturze, rejsy rzeczne i morskie (np. po Sekwanie w Paryżu), wejściówki do najsłynniejszych obiektów i muzeów (np. na Wieżę Eiffela, do muzeum Grevin i na Wieżę Montparnasse). Partner może oferować też usługi przewodnickie, transfery na lotnisko i w obrębie miasta lub regionu, słowem – wszystko, co można określić mianem usługi turystycznej. Zazwyczaj owe usługi mogą być proponowane jako cały pakiet albo jako pojedyncze produkty.

Kto może przystąpić do programu afiliacyjnego?

Każde biuro podróży posiadające własną stronę internetową, które obsługuje turystów indywidualnych, grupowych (wycieczki szkolne, edukacyjne, pielgrzymki, wyjazdy motywacyjne) oraz biznesowych (realizacja podróży służbowych na targi i salony). Założeniem takiego programu jest zwiększenie sprzedaży przez internet, jeśli więc agencja turystyczna posiada własną stronę internetową, nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpoczęła współpracę z partnerem oferującym program afiliacyjny.

Jakie są koszty przystąpienia?

Zazwyczaj afiliant nie ponosi żadnych kosztów, ponieważ idea programu zakłada oddanie do sprzedaży produktów partnera, szukając najbliższej paraleli, można by rzec, że jest to rodzaj umowy agencyjnej. Także banery, które są odnośnikami do strony partnera, są z reguły udostępniane bezpłatnie. Ewentualny koszt afilianta może być związany ze stworzeniem własnego baneru w przypadku, gdy proponowany przez partnera nie przypadnie mu do gustu. Afiliant nie płaci również za korzystanie z systemu rezerwacyjnego zamieszczonego na jego stronie internetowej.

2010-10-20

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter