Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Jak budować wizerunek firmy na blogu?

Działania na blogu wymagają odpowiedniej strategii i planu komunikacji Blog to jeden z najprostszych i najlepszych sposobów budowania eksperckiego wizerunku firmy Pamiętaj, że Dla czytelników bloga najważniejsza jest autentyczność zawartych na stronie wpisów Podróże to szeroki temat, zanim zaczniesz pisać, pomyśl więc, w jaki sposób nikt o nich do tej pory nie mówił

Magdalena Fijołek
Poprawnie używany blog pozycjonuje firmę jako eksperta w danej dziedzinie. Dodatkowo zyskuje ona opinię otwartej, liczącej się ze zdaniem konsumentów oraz zapewnia sobie lepszy przepływ informacji na swój temat. Może stanowić również dobre narzędzie komunikacji wewnętrznej. Chcąc to wszystko osiągnąć, trzeba pamiętać, że jest to środek do budowania merytorycznej podstawy pod wizerunek firmy a nie tablica reklamowa. Celem nie będzie tu więc przedstawienie oferty, a pokazanie swoich pasji i kompetencji. Każdego dnia konsumenci zasypywani są setkami reklam, dlatego na firmowym blogu nie szukają kolejnych tekstów marketingowych. Czytelnicy oczekują artykułów niezależnego autora, który nie stara się nikim manipulować. Działania na blogu wymagają więc odpowiedniej strategii i planu komunikacji. Nie wolno się ich podejmować, bez wcześniejszego ustalenia, co i komu chce się komunikować.

1 Najlepiej tworzyć bloga na stronie internetowej firmy lub korzystając z systemu blogowego

Jest kilka możliwości założenia bloga – może być on elementem firmowej strony internetowej, można go założyć na jednym z popularnych serwisów (np. Blog.onet.pl czy Blog.gazeta.pl) lub też skorzystać z systemu blogowego. Zatem, jeżeli nie chcemy lub nie mamy takiej możliwości stworzyć go na stronie internetowej firmy, pozostaje zapoznanie się działaniem stworzonym do tego systemów – dwa najbardziej popularne to Blogger i WordPress. Ważne jest, by pamiętać, że każdy system daje swoim użytkownikom inne możliwości. Pierwszy, z wymienionych jest dużo prostszy w obsłudze, drugi wymaga konfiguracji, później jednak oferuje ciekawsze rozwiązania. Słowo „konfiguracja” nie powinno nikogo przerażać, gdyż zarówno serwisy jak i systemy blogowe posiadają instrukcje opisujące jak krok po kroku przejść przez zakładanie bloga.

2 Stwórz plan komunikacji, zadbaj o wygląd bloga i wybierz jedną osobę odpowiedzialną za regularne umieszczanie postów


Zakończenie procesu instalacji i konfiguracji bloga, nie oznacza, że można zabierać się już za pisanie. Niezbędny jest wspomniany wcześniej plan komunikacji, w tym zadbanie o wygląd strony. Należy określić formę nagłówków komunikatów, menu, stopki zamieszczonej pod wpisem, a także rodzaj tzw. skórki (tła strony). Wszystkie te elementy muszą być spójne z wizerunkiem firmy.
Trzeba też znaleźć osobę, która będzie prowadziła blog. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby, gdyby pisała go osoba z firmy, jednak nie zawsze jest możliwość powierzenia tego zadania jednemu z pracowników. Nie każdy posiada lekkość pióra, a nawet gdy ma ten dar, niekoniecznie ma wystarczająco dużo czasu, by regularnie zamieszczać nowe wpisy. Trzeba pamiętać, że blog, tak jak pozostałe narzędzia e-marketingu, wymaga stałych działań, żadna firma nie może sobie pozwolić na wpisy od przypadku do przypadku. Jeżeli nie uda się powierzyć pisania żadnemu pracownikowi, wówczas należy znaleźć osobę spoza firmy, która ma odpowiednie kwalifikacje i podjęłaby się tego zadania. To oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami. Wybierając blogera warto patrzeć nie tylko na jego znajomość tematyki turystycznej, ale i narzędzi marketingowych. Na rynku jest duża liczba zarówno freelancerów jak i firm zajmujących się promocją w internecie więc znalezienie osoby, która mogłaby poprowadzić firmowy blog, nie powinno być trudne.
Należy również zadbać o wygląd poszczególnych wpisów. Przede wszystkim należy pamiętać o ich odpowiedniej konstrukcji i zaopatrzyć je w tytuł, nagłówek, śródtytuły, akapity. Bez tego nawet najbardziej ciekawy tekst jest nieczytelny i niewiele osób będzie na tyle wytrwałych, by przez niego przebrnąć. Dobrze też jest obok każdego wpisu zmieścić zdjęcia czy filmiki. Pomocna jest też wyszukiwarka oraz przypisanie notek do odpowiednich kategorii. Każdy wpis można podpiąć pod kilka kategorii, gwarantuje to użytkownikom szybkie odnalezienie tego, co ich poruszyło. Nie należy też obawiać się linkowania. Nawiązywanie do starszych wpisów czy do innych blogów daje czytelnikowi możliwość bliższego zapoznania się z poruszanym tematem.

3 Dobre relacje z innymi blogerami to sposób za zdobycie czytelników

Mając za sobą etap tworzenia bloga, trzeba przeanalizować to, w jaki sposób poinformować konsumentów o jego istnieniu oraz zachęcić ich do regularnego czytania. Niemożliwe jest skorzystanie ze wszystkich środków promocji. Warto jednak pamiętać o dwóch najprostszych, czyli: nawiązaniu znajomości z innymi blogerami oraz połączeniu bloga z prowadzonym przez nas kontem na serwisie społecznościowym.
Chcąc prowadzić blog turystyczny, warto zacząć od poznania innych o podobnej tematyce i nawiązania kontaktów z ich autorami. Jak to zrobić? Najlepiej poprzez research. Oczywiście nie musimy szukać tylko blogów firmowych. Warto poznać też np. strony podróżników. Spectrum możliwości jest bardzo duże i zależy od tego, jaką tematykę planujemy poruszać. Przeglądając blogi należy zwracać uwagę na to, jakie tematy cieszą się największą popularnością i wywołują najwięcej komentarzy. Można też na swojej stronie dodać do obserwowanych te adresy, które wydawały nam się najciekawsze, miały wyrobioną markę i dużą liczbę czytelników. Daje to możliwość bieżącej analizy wątków i zostawiania komentarzy pod interesującymi wpisami. Dzięki temu mogą nas zauważyć też inni blogerzy i internauci, a to pomaga nam w wyrobieniu opinii eksperta. Należy też pamiętać, że nasze komentarze bardzo często generują dużo przejść z innych blogów na nasz. Dlatego też, im więcej mamy zaprzyjaźnionych blogerów, im więcej swoich śladów zostawiamy w sieci, tym większa jest szansa na to, że zostaniemy szybko zauważeni i zyskamy wielu czytelników. Musimy jednak dbać o to, by nasze komentarze pozostawały na odpowiednim poziomie, gdyż każdy z nich ma stanowić naszą wizytówkę. Ilość treści, które pojawiają się w internecie jest tak wielka, że konsumenci są zmęczeni i agresywnie reagują na spam.

4 Media społecznościowe to najlepsze narzędzie promocji bloga


Popularne serwisy społecznościowe to również dobre miejsce na popularyzację bloga, każdy z nich – Facebook, Goldenline czy Nasza-Klasa – posiada narzędzia docierania do nowych użytkowników. Działania promocyjne w mediach społecznościowych powinniśmy zacząć od umieszczenia adresu bloga na prowadzonym profilu. Dzięki temu informuje się o nim znajomych i od razu daje im szansę na zapoznanie się z jego treścią. Portale takie jak Facebook umożliwiają też zamieszczania linków do konkretnych wpisów. Dzięki temu można przekierować ruch z profilu na bloga. W ten sposób postępuje na przykład Internetowe Centrum Podróży eSky. Link do każdego wpisu na blogu jest zamieszczany na fanpage firmy, w ten sposób jej fani są zachęcani do regularnych wizyt na blogu. Z kolei osoby wchodzące na tę stronę, przy każdym artykule znajdują informację mówiącą ilu czytelników polubiło na Facebooku dany wpis. Dodatkowo, mając konto na tym portalu społecznościowym, mogą bezpośrednio na blogu zaznaczyć, że lubią artykuł i dodać do niego komentarz, który automatycznie zostanie umieszczony na ich profilu na Facebooku. Dzięki temu wszyscy ich znajomi są informowani o tym, że firma prowadzi blog i ruch z profilu danej osoby, może być przekierowany na blog firmy. Informacja ta zaś ma szansę bardzo szybko się rozprzestrzenić.

5 Blog w formie reportażu wzbudza zaufanie klientów

Pozostaje jeszcze kwestia treści, które mogłyby zainteresować internautów i zapewnić firmowemu blogowi stałych czytelników. Firmy, które są niszowe i posiadają w swojej ofercie niestandardowe usługi mają nieco łatwiej. Tak jest w przypadku organizującego niszowe, egzotyczne wyprawy biura Logos Travel. Prowadzony przez firmę blog ma formę reportaży z wyjazdów i jest umieszczony na firmowej stronie internetowej. Podobnie jest na przykład, w wypadku firmy eKajaki, która organizuje spływy kajakowe po najpiękniejszych rzekach Pomorza. Na blogu, na który można przejść bezpośrednio z ich strony internetowej, umieszczane są opisy zorganizowanych spływów, zdjęcia i amatorskie filmy, oceny sprzętu i testy kajaków.

6 Blogi o szerokiej tematyce przyciągają największą liczbę czytelników


Co natomiast może zrobić firma, której usługi nie są niszowe? Rozwiązaniem może być tu wybór szerokiej tematyki – od opisów tego, co można zobaczyć w najczęściej odwiedzanych zakątkach świata, poprzez teksty poświęcone egzotycznej kuchni, po przedstawienie miejsc najlepszych do uprawiania sportów ekstremalnych i praktycznych porad dla podróżujących. Dobrze jest również wprowadzić elementy uatrakcyjniające stronę: testy, ankiety czy konkursy. Duże spectrum poruszanych tematów sprawi, że zainteresują się nim zarówno osoby preferujące wyjazdy z biurem podróży, jak i te lubiące samodzielnie organizować swoje wyprawy.

7 Chcesz zwiększyć swoją autentyczność? Dopuść do głosu czytelników

Pamiętajmy, im bardziej blog jest interaktywny, tym bardziej jest autentyczny. Dobrze ilustruje to przypadek sieci hoteli Best Western, która chciała podnieść prawdziwość swojego mikrobloga. W Stanach Zjednoczonych marka ta jest sponsorem zespołu startującego
w wyścigach samochodowych. Przed jednymi zawodami firma Best Western zdecydowała, że odda głos czytelnikom mikrobloga. Wybrała trzech spośród tych, którzy regularnie go obserwowali i dała im możliwość wyjazdu na wyścig oraz poznania drużyny kierowców.
W zamian za to mieli na bieżąco zdawać relację z toczących się rozgrywek. Dopuszczenie do głosu konsumentów zdecydowanie zwiększyło autentyczność strony.



Co należy zrobić przed upublicznieniem bloga firmowego?

• Stworzyć strategię komunikacji, czyli ustalić, o czym i do kogo chcemy pisać
• Wybrać miejsce, w którym założymy blog – strona firmy? System blogowy?
• Wyznaczyć osobę, która będzie regularnie zamieszczać wpisy
• Gdy blog jest już założony, należy zadbać o to, by jego wygląd był spójny
z wizerunkiem firmy
O czym trzeba pamiętać, prowadząc bloga?
• Zamieszczane na nim treści muszą być obiektywne i autentyczne, tylko wówczas będziemy odbierani jako eksperci
• Należy dbać o edycję wpisów – nagłówki, akapity, śródtytuły
• Ważne są zdjęcia i filmiki, one wpływają na wyobraźnię konsumentów
• Warto zadbać o klasyfikację wpisów, gdyż to wprowadza porządek na blogu
• Archiwum wpisów pomaga czytelnikom odnaleźć interesujące ich notki
• Dzięki zamieszczanym na blogu linkom umożliwiamy czytelnikom zapoznanie się
z materiałem, do którego się odnosimy. Danie szerszego kontekstu wpływa na budowanie eksperckiego wizerunku



Zapytaj eksperta

Paweł Ogonowski, założyciel Conversion.pl/blog – bloga poświęconego analityce internetowej i optymalizacji stron www pod konwersję

Jakie są koszty założenia i prowadzenia bloga?

Koszty stworzenia bloga zależą od tego, czym już dysponuje firma. Po pierwsze, potrzebny jest engine bloga, czyli silnik stawiany na serwerze. Trzeba też zainstalować oprogramowanie WordPress.
To wszystko można zrobić już za 200-400 zł. Potrzebna jest też domena, za którą płaci się średnio 100-150 zł rocznie. Jeżeli mamy
w firmie grafików możemy sami stworzyć layout bloga, jeśli nie – to również zlecamy to firmie zewnętrznej. Ogólnie, jeżeli zaczynamy pisanie bloga od zera to potrzebne jest ok. 1000 zł na start. Potem dochodzą też koszty promocji i pozycjonowania strony.

Co jest najważniejsze w promowaniu bloga? Jak wyróżnić go spośród innych?


Oczywiście pozycjonowanie. Za SEO, czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach płaci się 100-300 zł za frazę. Niezłym rozwiązaniem jest wprowadzenie ośmiu fraz kluczowych, co miesięcznie wyniesie firmę ok. 1000 zł. Ważna jest także obecność w mediach społecznych. Sprytnym rozwiązaniem jest reklamowanie się na konkurencyjnych blogach o podobnej tematyce. W komentarzach możemy wkleić linka do naszej strony lub inaczej zachęcać do czytania naszego bloga.

Jakie są największe błędy popełniane przez blogerów?


Na pewno nieregularne wrzucanie tekstów. Poza tym język musi być dobrze dopasowany do grupy docelowej. W ogóle zanim zaczniemy tworzyć bloga najlepiej jest przeprowadzić badania rynkowe: kto jest naszym potencjalnym czytelnikiem, czego oczekuje od takiej strony, itp. Poza tym nie można zaczynać bez ustalenia celu. Musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć tworząc bloga. No i najgorszy błąd- traktowanie go jako krótkoterminowego narzędzia sprzedażowego. Blog ma budować trwałe, długofalowe relacje z klientem.

2010-09-02

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter