Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Sprawdź, co się zmieni

Nowa ustawa w kilku kwestiach reguluje funkcjonowanie turystyki Wszystko wskazuje na to, że jesień upłynie pod znakiem zmian. Miesiąc po wejściu w życie nowelizacji ustawy o usługach turystycznych zacznie obowiązywać nowa ustawa o sporcie. Co przyniesie nowego w zakresie turystyki?

W dniu 16 października wejdzie w życie ustawa o sporcie, uchwalona 25 czerwca 2010, a przestaną obowiązywać dwa akty prawne: ustawa z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, ze zm.) oraz ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz.U. Nr 155, poz. 1298, ze zm.).

Był kask – nie ma kasku
Ustawa o sporcie z dniem wejścia w życie uchyla ustawę o kulturze fizycznej, a w raz z nią wprowadzone w styczniu regulacje dotyczące kasków. W październiku zatem obowiązek noszenia kasków przez dzieci do lat 15 zniknie. Być może, w przeszłości, pojawi się nowy przepis – analogiczny do obecnego – z tym że wprowadzony inną ustawą nad którą trwają prace tj. ustawą o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich. Na pewno jednak nie stanie się to w tym roku.

W górach i nad morzem
Do tej pory przepisy przewidywały, że zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym w górach należy do organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego, dyrekcji parków narodowych, a także do osób prawnych i fizycznych prowadzących w górach działalność w zakresie kultury fizycznej. Nowe przepisy modyfikują tę zasadę. Sformułowanie „zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym w górach” zostanie sprecyzowane, a kolejność podmiotów zobowiązanych do jego zapewnienia zmieniona. Ustawa stanowi bowiem, że obowiązek ten spadnie na osoby prawne i osoby fizyczne prowadzące w górach działalność w tym zakresie, a dopiero w dalszej kolejności na organy administracji rządowej i właściwe terytorialnie jednostki samorządu terytorialnego oraz dyrekcję parków narodowych. Podobnie będzie, jeśli chodzi o sporty wodne. Zapewnienie bezpieczeństwa osobom pływającym, kąpiącym się w wyznaczonych do tego miejscach oraz uprawiających sporty wodne należeć będzie również w pierwszej kolejności do osób prawnych i osób fizycznych prowadzących nad wodą działalność w tym zakresie.
Nowością jest też wskazanie w ustawie przykładowych obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa (patrz tabela).
Szczegółowe zasady zagospodarowania, udostępniania, oznakowania, zabezpieczania i korzystania z terenów służących do uprawiania sportu w górach i na wodach, warunki do organizowania pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach i na wodach, a także wzory znaków zostaną określone w rozporządzeniu. Nie zmienią się natomiast przepisy wskazujące jakie podmioty uprawnione są do udzielania pomocy turystom, którzy ulegli wypadkowi lub znajdują się w niebezpieczeństwie.

O turystyce też w innych ustawach
Ustawa o kulturze fizycznej i rozporządzenia wydane na jej podstawie określała szczegółowe wymagania związane z bezpieczeństwem przy uprawianiu turystyki i sportów związanych z alpinizmem jaskiniowym, płetwonurkowanie, czy żeglarstwem. Nowa ustawa o sporcie nie zawiera takich regulacji.
Jeśli chodzi o żeglarstwo, postanowienia przeniesiono do ustawy o żegludze śródlądowej. Te przepisy zostaną znacząco rozbudowane, modyfikacjom podlegają m.in. zasady zdobywania patentów żeglarskich. Główne zmiany w porównaniu z obecnym stanem prawnym to: likwidacja stopnia jachtowego sternika morskiego, przywrócenie obowiązkowych szkoleń i egzaminów na stopień kapitana jachtowego. Dla organizatorów turystyki ważną zmianą jest wprowadzenie bezpatencia na turystyczne jachty motorowe o mocy poniżej 75KW, długości poniżej 13m o prędkości maksymalnej ograniczonej konstrukcyjnie do 15 km/h.


Na ustawę o szlakach turystycznych poczekamy
Ustawa o szlakach turystycznych – projekt dopiero w 2011 r.


MSiT twierdzi, że projekt założeń jest juz opracowany, ale jeszcze nie nadaje się do udostępnienia.
Niedawno opublikowany plan legislacyjny Ministerstwa Sportu i Turystyki na 2010 r. przewiduje, że w tym roku ministerstwo podejmie prace nad projektem założeń do ustawy o szlakach turystycznych. Rzecznik prasowy ministerstwa twierdzi, że ostateczna wersja założeń do projektu zostanie przygotowana prawdopodobnie z końcem tego roku. Co za tym idzie projekt, samej ustawy pojawi się najwcześniej w 2011 r. Istotna dla branży regulacja ma wypełnić lukę w prawie, obecnie bowiem kwestia szlaków turystycznych nie jest przedmiotem regulacji prawnej. Ustawa miałaby określić definicję szlaku turystycznego, jego rodzaje, zasady projektowania i wyznaczania szlaków, obowiązki w zakresie utrzymania i konserwacji szlaków. Jak podkreśla rzecznik ministerstwa, obecnie istnieje tylko robocza wersja projektu założeń do ustawy, która w toku prowadzonych prac na bieżąco podlega modyfikacjom. Ponadto trwają przygotowania do stworzenia alternatywnej propozycji rozwiązań dotyczących dostępności prawnej terenu, przez który przebiega szlak, i możliwości użytkowania tego terenu przez turystów, tak aby projekt założeń do ustawy prezentował różne możliwości regulacji prawnych i ich przewidywane skutki. W związku z tymi pracami departament turystyki przewiduje, że ostateczna wersja projektu założeń do ustawy zostanie przedstawiona do konsultacji społecznych z końcem tego roku. MSZ


Obowiązek opieki to nie slogan
O czym musi wiedzieć organizator, aby nie narazić się na zarzut braku opieki nad klientem

Biuro ma obowiązek opieki nad turystami, ale ustawa nie definiuje, czym w istocie jest ta opieka – to często powtarzane ostatnio zdanie. Na czym właściwie polega obowiązek opieki i czy da się go jakoś zdefiniować?

Joanna Torbé
Tegoroczne wydarzenia skłoniły do dyskusji na temat tego, czym właściwie jest obowiązek opieki, do którego zobowiązuje organizatorów turystyki ustawa o usługach turystycznych. Przepisy bowiem nie precyzują, co rozumiemy pod pojęciem opieki,
a literatura poświęca temu zagadnieniu stosunkowo mało miejsca.
Opieka to bezpieczeństwo?
Gdybyśmy chcieli zdefiniować pojęcie opieki, powiedzielibyśmy, że oznacza ona tyle co dbanie, troszczenie się, strzeżenie czy nadzór nad kimś lub nad czymś. Do tej definicji należy dodać
w przypadku organizatorów turystyki m.in. obowiązek informacyjny oraz obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa. Nie da się mówić o obowiązku opieki w oderwaniu od nich – są one bowiem ze sobą sprzężone. Tylko starannie wykonywany obowiązek pieczy nad uczestnikami jest w stanie zapewnić im uniknięcie zagrożeń dla ich bezpieczeństwa1.

Przed wyjazdem
Pierwszym obowiązkiem związanym z zapewnieniem uczestnikom opieki jest przekazanie określonych w informacji (art. 13 ustawy o usługach turystycznych). Nie jest przy tym obojętne, w jakim czasie tego dokonamy. Część wiadomości musimy podać przed zawarciem umowy (ramka nr 1), część we właściwym czasie, ale najpóźniej przed rozpoczęciem imprezy (ramka nr 2) – nie musimy więc przekazywać ich od razu po zawarciu umowy, ale odpowiednio wcześniej przed rozpoczęciem imprezy. Zawsze mamy obowiązek informować o zagrożeniach dla życia i zdrowia. Choć ustawa nie wskazuje, kiedy musimy te informacje przekazać, to powinniśmy uczynić to od razu (jak najwcześniej od momentu powzięcia wiadomości). Jeśli to możliwe i o zagrożeniu wiadomo już przed podpisaniem umowy, przekazanie informacji jest konieczne, aby można było mówić o tym, że klient mógł podjąć świadomą decyzję o uczestnictwie w imprezie. Jest to istotne z punktu widzenia ewentualnej odpowiedzialności organizatora turystyki. Warto pamiętać, że wszystkie informacje podajemy na piśmie.

Niemożliwość zapewnienia opieki i bezpieczeństwa powodem odwołania imprezy
Obowiązek informacyjny to jednak nie wszystko. Touroperator zawsze powinien ważyć, jak duże jest ryzyko wystąpienia określonych zdarzeń. Za podstawową zasadę organizowania wypoczynku należy uznać tę, że jeśli jako organizator wiemy, że nie będziemy
w stanie panować nad sytuacją i zapewnić opieki i związanego z nią bezpieczeństwa, to impreza nie powinna się odbyć. Z tego punktu widzenia za ryzykowne można by uznać np. organizowane przez niektóre biura podróży wycieczki do Afganistanu.
Jeśli niebezpieczne zdarzenia mają miejsce po podpisaniu umowy, w takim wypadku powinno dojść do odwołania imprezy.

Pilot – misja kluczowa
W normalnych okolicznościach kluczową rolę, jeśli chodzi o zapewnienie opieki turystom, odgrywa pilot. Zarówno w obecnym stanie prawnym jak i po nowelizacji ustawy o usługach turystycznych jest on na mocy przepisów zobowiązany do sprawowania w imieniu organizatora opieki nad klientami (art. 3 ust. 7b, art. 20 ust. 3 ustawy
o usługach turystycznych). Za każde uchybienie pilota odpowiedzialność ponosi oczywiście biuro.
W literaturze podkreśla się, że zakres sprawowanej przez pilota wycieczki opieki wynika z charakteru imprezy turystycznej lub wycieczki fakultatywnej2. Inny zatem będzie zakres opieki, gdy biuro organizuje np. ekstremalne wycieczki dla aktywnych, a inny w sytuacji, gdy wyjeżdżamy na zwykły wypoczynek. Na pilocie spoczywać będzie wiele obowiązków informacyjnych.
W wyjątkowych sytuacjach może okazać się, że pilot w ogóle odmówi turyście udziału w określonych atrakcjach.
Realizując ww. obowiązki dobrze jest wprowadzić w warunkach uczestnictwa w imprezie turystycznej przepisy mówiące o tym, w jakich okolicznościach nie można uczestniczyć w imprezie lub wycieczce fakultatywnej (np. brak odpowiedniego stroju, ekwipunku, przeciwwskazania zdrowotne).

Obowiązek opieki w sytuacjach szczególnych
Ustawa o usługach turystycznych przewiduje trzy sytuacje, w których organizator turystyki zwolniony jest z odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych (art. 11a ustawy o usługach turystycznych). Dzieje się tak wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie: działaniem lub zaniechaniem klienta, działaniem lub zaniechaniem osób trzecich nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo siłą wyższą.
Nawet jednak takie okoliczności nie zwalniają organizatora z obowiązku udzielenia pomocy. W pierwszym przypadku może chodzić np. o sytuację, w której pomimo ostrzeżeń pilota uczestnik imprezy wybrał się w miejsce niebezpieczne i doznał urazu wymagającego opieki lekarskiej. W drugim przypadku jako przykład można podać kradzież dokumentów uczestnikowi wycieczki. W takim wypadku pomoc będzie polegała np. na udzieleniu informacji i wsparciu przy zgłaszaniu kradzieży procedurami związanymi z utratą dokumentów. Jeśli chodzi natomiast o siłę wyższą, opieka i pomoc będą zależały od okoliczności. Jeśli będą to np. zamieszki, w ramach opieki należałoby zapewnić turystom jak najszybszy powrót do domu, jeśli będą to zdarzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi, np. huraganem, obowiązkiem będzie zapewnienie uczestnikom pomocy medycznej.

1 J. Gospodarek, Prawo w turystyce i rekreacji, Warszawa 2007 r. s.327
2 K. Sondel, Opieka nad klientem jako obowiązek organizatora turystyki, [w:], P. Cybula (red.), Transformacje prawa turystycznego, Kraków 2009, s. 100-102

2010-08-17

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter