Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

PTTK: chrońmy tożsamość ojczystego krajobrazu

Krajoznawcy debatowali o rozwoju towarzystwa Słowo „wydarzenie” nie jest tu na wyrost. Kongres organizuje się nie częściej niż raz na 10 lat. Jego przesłanie staje się drogowskazem dla środowiska polskich krajoznawców.

Liliana Olchowik
Zasadnicze pytanie, z którym krajoznawcy przyjechali na kongres, brzmiało: jak zachować polską tożsamość w europejskiej wspólnocie? Odpowiedź członkowie PTTK wypracowywali już wcześniej, podczas przedkongresowych sejmików. To miał być dobry background dla tematów dyskutowanych i rozwijanych w Olsztynie przez cztery sekcje.
Na spotkaniu Polską Organizację Turystyczną reprezentowała wiceprezes Elżbieta Zaborek-Wąsowicz, obecny był też prezes PIT Jan Korsak. Na otwarcie przybyła również minister Katarzyna Sobierajska. To ona najsilniej podkreśliła konieczność współpracy biznesu z krajoznawcami. – Ich wiedza jest inspiracją dla branży i kreatorów produktów turystycznych. To partnerstwo jest oczywiste i niezbędne – zapewniała podczas spotkania. Wiele mówiono też na temat konieczności wzmacniania tożsamości polskich regionów, która na pewno nie jest tak silna, jak w innych krajach europejskich. Wpływa to chociażby na niską charakterystyczność znajdujących się w polskiej ofercie produktów turystycznych. Choć cała Wspólnota coraz większą dbałość przywiązuje do ochrony lokalnego dziedzictwa. – O ile Europa zjednoczyła się ekonomicznie i politycznie, w dziedzinie kultury, do której zaliczam krajoznawstwo, unifikacji nie ma. Przystąpienie Polski do Unii zapoczątkowało odmienny niż przewidywali przeciwnicy akcesji proces: poszukiwania tożsamości, także tej zmaterializowanej, w krajobrazie kulturowym – stwierdził profesor Andrzej Tomaszewski.
Na kongresie zwrócono też uwagę na konieczność szerszego wprowadzenia krajoznawstwa do edukacji szkolnej oraz zainicjowanie debaty nad polskim wkładem do kultury europejskiej. Podkreślono też, że troskę o krajobraz należy włączyć do planowania przestrzennego oraz wskazano konieczność tworzenia parków kulturowych.
W kongresie uczestniczyło wielu znanych naukowców, profesorów, rektorów i prorektorów uczelni z całego kraju. Obecni byli posłowie i senatorowie Sejmu RP, duchowieństwo trzech Kościołów (ewangelicko-augsburgskiego, katolickiego i prawosławnego), radni sejmików wojewódzkich, samorządowcy różnych szczebli, a przede wszystkim członkowie PTTK z całej Polski. Wszystkich (ponad 600 osób) podejmowali marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas i prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.


Targi z sex appealem

O najnowszym projekcie targowym, jakim jest impreza ITM Warsaw, z Rolandem Sprungiem z House of Media rozmawia Maria Kilijańska.


Sądzi pan, że rzeczywiście potrzebujemy kolejnych targów turystycznych?
Faktycznie, imprezy o podobnym charakterze już istnieją, ale wielu wystawców, z którymi rozmawialiśmy, nie jest zadowolona z oferty wydarzeń organizowanych do tej pory.
Co konkretnie ma was wyróżniać?
Jedną z mocnych stron naszej imprezy jest jej termin. Dni od 21 do 23 stycznia to idealny czas zarówno dla ofert „first minute” na wyjazdy letnie, jak i „last minute” na zimowe. Podobnego rozwiązania jeszcze do tej pory nikt nie oferował. Kolejnym plusem jest także lokalizacja. Podpisaliśmy na 10 lat umowę z Centrum Expo znajdującym się prawie w sercu stolicy, do którego chociażby dojazd z lotniska nie stanowi większego problemu.
Kto ma być głównym odbiorcą tej imprezy?
Nasze targi adresowane są przede wszystkim do mieszkańców Mazowsza i sąsiednich regionów. Nie zamierzamy konkurować z regionalnymi targami w Gdańsku, czy we Wrocławiu.
A branża?
Też, oczywiście. Anglicy mają na tego typu imprezy bardzo trafne określenie – „consumer and trade show”. Dokładnie czymś takim będzie ITM Warsaw. Przewidujemy także organizację jednego dnia tylko dla branży w trakcie targów.
Ilu spodziewacie się wystawców i klientów?
W chwili obecnej jesteśmy na poziomie negocjacji z wieloma podmiotami, takimi jak: organizacje turystyczne poszczególnych krajów, miasta i regiony, touroperatorzy, biura podróży, portale turystyczne.
W takim razie może powie nam pan, ile kosztować będzie wystawcę udział w ITM Warsaw?
To oczywiście kwestia bardzo indywidualna. Wszystko zależy od wielkości i charakteru ekspozycji. Jednak najmniejsze sześciometrowe stoisko z podstawowym umeblowaniem to koszt ok. 4500 zł.
Żeby zamieszać na targowym rynku potrzebna będzie też szeroko zakrojona promocja. Co planujecie w tej kwestii?
Zdajemy sobie sprawę, że musimy wypromować nową imprezę targową wśród naszych potencjalnych gości – temu będzie służyła przygotowywana obecnie duża kampania promocyjno – reklamowa. Aby miała ona jednak odpowiedni rezultat przewidujemy, że koszt jej organizacji w samej Warszawie wyniesie 100-200 tys. zł.
Wasze plany są bardzo ambitne. Czy zamierzacie zrealizować je już podczas pierwszej edycji ITM?
A może dajecie sobie na to więcej czasu?
Odpowiem trochę przewrotnie: ten biznes jest trochę podobny do seksu... na początku są duże oczekiwania i nadzieje, potem trochę pracy i mozołu, ale za to na końcu czeka na nas najprzyjemniejsza rzecz na świecie. Z ITM będzie pewnie podobnie.

Roland Sprung jest prezesem, założycielem i obecnym właścicielem domu mediowego SPC House of Media. Do największych osiągnięć zaliczyć może kampanie zrealizowane dla firmy Sokołów, Metsä Tissue, sieci handlowej Żabka oraz partii politycznej Prawo i Sprawiedliwość. Od kilku lat klientem jego firmy jest też Ministerstwo Kultury i Turystyki Turcji. Od 16 lat mieszka w Polsce


Dossier Miejsce: Hala Expo XXI,

ul. Prądzyńskiego 12/14, Warszawa, terminy: od 21 stycznia 2011 do 23 stycznia 2011. Pierwszy dzień przeznaczony dla branży, dwa ostatnie to czas dla indywidualnych klientów, godziny otwarcia: 10:00-17:30, kontakt: tel. 22 848-00-91,
mail: itm@fairex.pl, cena stoisk: koszt od 4500 zł za 6 m2 umeblowanego stoiska.

2010-10-05

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter