Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Minimalne sumy gwarancji wzrosną

Najwyższe gwarancje dla korzystających z czarteru Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia określającego minimalną wysokość gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej. Wskaźniki procentowe poszły w górę, pojawi się też nowy podział organizatorów turystyki.

W projekcie rozporządzenia wprowadzono nowy podział działalności wykonywanej przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Podział ten stanowi klucz określenia minimalnej sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Kryterium tego podziału jest zależność między używanym środkiem transportu, a terytorium, na którym działalność jest wykonywana. Na podstawie tych kryteriów wyodrębnione zostaną zatem na potrzeby ustalania minimalnej sumy gwarancji trzy grupy organizatorów:
• Grupa 1 – organizujący zagraniczne imprezy turystyczne i pośredniczący na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie zagranicznych imprez turystycznych z wykorzystaniem transportu lotami czarterowymi;
• Grupa 2 – organizujący zagraniczne imprezy turystyczne i pośredniczący na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie zagranicznych imprez turystycznych z wykorzystaniem innego środka transportu aniżeli loty czarterowane;
• Grupa 3 – organizujący krajowe imprezy turystyczne i pośredniczące, na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie krajowych imprez turystycznych.
Od tego, do której grupy zaliczany będzie przedsiębiorca zależeć będzie wysokość minimalnej kwoty gwarancji. Projekt rozporządzenia precyzuje też co stanie się w przypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny jednocześnie wykonuje działalność w więcej niż w jednym zakresie. W takim wypadku minimalna wysokość sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej z umów, określana będzie na poziomie wyższej wartości procentowej. A zatem, jeśli organizator oferuje zagraniczne wyjazdy wykorzystując loty czarterowe, ale także organizuje krajowe imprezy turystyczne – powinien zaliczyć się do pierwszej z wymienionych grup.
Roczne przychody – podstawa wyliczeń
Minimalna wysokość sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej została określona jako wskaźnik procentowy rocznych przychodów z tytułu wykonywanej działalności. Takie rozwiązanie utrzymuje dotychczas obowiązujący stan rzeczy. Utrzymana zostanie również dotychczasowa definicja przychodu. Jednakże, jak wskazuje się w uzasadnieniu do projektu, w związku ze zwiększonym ryzykiem i koniecznością zabezpieczenia roszczeń klientów biur podróży i pośredników turystycznych wskaźnik, o którym mowa powyżej został znacznie podwyższony.
Dla pierwszej z wymienionych grup wyniesie on 18 proc. rocznych przychodów, dla drugiej 9 proc., dla trzeciej natomiast 6 proc. Na przykład więc, jeśli roczne przychody biura podróży, które organizuje imprezy turystyczne z wykorzystaniem transportu lotami czarterowymi w 2010 r. wyniosły 100 mln euro to wówczas minimalna wysokość kwoty gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej na kolejny rok powinna wynieść 18 mln euro (18 proc. ze 100 mln euro). Z kolei w przypadku, gdy roczne przychody biura podróży, które organizuje imprezy turystyczne bez wykorzystania transportu lotami czarterowymi wyniosło np. 125 tys .euro, wówczas minimalna wysokość kwoty gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej powinna wynieść 11 250 euro (9 proc. ze 125 tys. euro).
Liczy się też średnia przychodów z 3 lat wstecz
Projekt wprowadza jednak do wyżej określonej zasady warunek, by wysokość zabezpieczenia obliczanego jako określony procent rocznych przychodów (tak jak pokazano w powyższych przykładach) nie była niższa niż średnie przychody z ostatnich trzech lat pomnożone przez odpowiedni wskaźnik procentowy.
A zatem przedsiębiorca de facto będzie musiał najpierw określić kwotę przychodów z ostatniego roku obrotowego oraz średnie przychody w ostatnich trzech latach. Jako podstawę obliczeń trzeba będzie przyjąć wyższą z kwot (patrz: tabela 1.).
Ciekawostką dla zainteresowanych może być fakt, że proponowane przez resort finansów wielkości wskaźników są niższe niż wskaźniki, które proponowała Polska Izba Ubezpieczeń (wahały się one na poziomie od 14,06 proc. do 34,49 proc. Ministerstwo Finansów uznało, że taka wysokość wskaźników mogłaby negatywnie wpłynąć na konkurencyjność polskiego rynku turystycznego.
Wyższe stawki dla pobierających przedpłaty
Rozporządzenie wprowadza nowy podział w odniesieniu do organizatorów turystyki i pośredników pobierających przedpłaty na poczet przyszłej imprezy turystycznej w terminie do 3 miesięcy przed dniem rozpoczęcia imprezy turystycznej. Wysokość zabezpieczenia zleżeć będzie od przynależności do jednej z trzech grup organizatorów lub pośredników wymienionych powyżej, a także od wysokości pobieranej przedpłaty (patrz: tabela 2.)
Rozporządzenie zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie MF z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz. U. Nr 32, poz. 279). Powinno zacząć obowiązywać najpóźniej 17 grudnia 2010 r.


7 proc. VAT za sprzedaż biletów lotniczych
Istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną dotyczącą jednej z opłat manipulacyjnych.

Joanna Torbé
Jedna z krajowych spółek w ramach wykonywanej działalności gospodarczej wystawia i sprzedaje bilety lotnicze na przeloty wewnątrzkrajowe i międzynarodowe. Sprzedaż prowadzona jest w formie agencyjnej, a zatem firma wystawia bilety lotnicze w imieniu i na rzecz linii lotniczych. Do ceny biletu wlicza opłatę manipulacyjną, tzw. transaction fee, którą obciąża klientów i która stanowi jej przychód.
Na fakturach wyodrębniona jest wartość biletu i opłata transaction fee. Bilety krajowe opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług 7 proc., a opłata transcaction fee stawką 22 proc. Bilety międzynarodowe (bilet oraz opłata) stawką 0 proc. Z kolei bilety na loty, których trasa nie przebiega przez Polskę (np. Rio–Nowy Jork) fakturowane są jako nieopodatkowane, a opłatę spółka opodatkowuje 22 procentową stawką podatku. Wnioskodawca, po zapoznaniu się z praktyką konkurencji, stanął na stanowisku, że jego dotychczasowe postępowanie nie było prawidłowe, bo w przypadku usług pośrednictwa świadczonych na rzecz klientów, nabywających bilety, których trasa nie przebiega przez terytorium Polski, nie ma obowiązku naliczania 22 proc. podatku od pobieranych opłat transaction fee.
Rozstrzygnięcie
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bo od określenia jego miejsca zależeć będzie miejsce ich opodatkowania. Warto pamiętać, że przy sprzedaży biletów na loty międzynarodowe mamy do czynienia z sytuacją, gdy transport nie rozpoczyna się, nie kończy oraz nie przebiega przez terytorium Polski (tranzyt). Wynika z tego, że świadczonych usług nie można zakwalifikować do usług transportu międzynarodowego w rozumieniu przepisu art. 83 ustawy o VAT, zgodnie z którym rozumie się przez nie przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
• z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
• z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
• z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Należy również wskazać na przepis art. 28f ustawy o VAT, który mówi, że w przypadku pobierania opłat związanych bezpośrednio z usługą transportu lotniczego, miejsce świadczenia tych usług znajduje się tam, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Co za tym idzie, pobierane opłaty transaction fee jako części składowej usług transportu lotniczego wykonywanych poza terytorium Polski nie wywołuje skutków podatkowych w podatku od towarów i usług na terenie kraju.
Natomiast przy sprzedaży biletów na loty krajowe, miejscem świadczenia usług transportu lotniczego jest terytorium kraju. Zatem usługi krajowego transportu lotniczego korzystają z opodatkowania stawką podatku obniżoną do 7 proc. Podsumowując, pobierana przez spółkę opłata manipulacyjna, będąca zapłatą za wystawienia biletu i stanowiąca jednocześnie jego część składową, będzie również opodatkowana stawką 7 proc.


Ubezpieczenie na rzecz klientów bez rewolucji
Nowe przepisy wejdą w życie pod koniec grudnia


Nie będzie zaskoczeniem projektowane przez resort finansów rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy ubezpieczenia na rzecz klientów. Choć różnice się pojawią, to same kwoty ubezpieczenia nie wzrosną.

Zmianie na pewno ulegnie przepis, który określa szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego. Dotychczasowe regulacje stanowiły, że ubezpieczenie obejmuje jedynie pokrycie kosztów sprowadzenia klientów do kraju, w przypadku gdy organizator turystyki, wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, oraz pokrycie zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w razie niewykonania zobowiązań umownych.
Nowe regulacje wprowadzają natomiast, za znowelizowanymi przepisami ustawy o usługach turystycznych zasadę, zgodnie z którą ubezpieczenie obejmuje pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z niej, w wypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik, wbrew obowiązkowi, nie przygotuje tego powrotu. Dodatkowo, ubezpieczenie ma zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za wyjazd w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora lub pośrednika oraz osób, które działają w ich imieniu impreza nie zostanie zrealizowana. Na zwrot części wpłat mogą liczyć ci klienci wobec których wycieczka częściowo nie została zrealizowana.
Zlikwidowany podział „krajowy”
W projekcie rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów dokonany został analogiczny podział, jaki planuje się wprowadzić na potrzeby ustalania minimalnej sumy gwarancji bakowej i ubezpieczeniowej, tj. na organizatorów i pośredników organizujących zagraniczne imprezy turystyczne z wykorzystaniem transportu lotami czarterowymi oraz na takich którzy wykorzystują inne środki transportu. Trzecia grupa to organizatorzy i pośrednicy krajowych imprez turystycznych. Jest to istotna zmiana, ponieważ dotychczas podział działalności następował w oparciu o kryterium terytorium państwa, na którym działalność jest wykonywana.
Sumy ubezpieczenia nie przerażają
Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej na rzecz jednego klienta z tytułu umowy ubezpieczenia została określona na tym samym poziomie, czyli 500 euro – tyle wyniesie najniższa suma ubezpieczenia w przypadku prowadzenia działalności z wykorzystaniem lotów czarterowych, 200 euro – w przypadku gdy organizator nie wykorzystuje czarteru, oraz 20 euro – w przypadku działalności polegających na organizowaniu imprez krajowych.
Kwoty ubezpieczenia nie będą wyższe ponieważ zdaniem resortu finansów, nie stwierdzono przypadków, aby teraz obowiązujące najniższe minimalne sumy były zbyt niskie i nie wystarczały na zaspokojenie roszczeń klientów. Ponadto utrzymana zostaje zasada, zgodnie z którą minimalna wysokość sumy gwarancyjnej, co do zasady odpowiada cenie (stanowi równowartość) imprezy turystycznej.
Przepisy projektowanego rozporządzenia wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Termin wejścia w życie regulacji jest wyznaczony najpóźniej na dzień 17 grudnia 2010r.


Zmiany w prawie

PRAWO PRACY

Wymagania dotyczące badań dla kierowców będą dostosowane do unijnego prawa. Ministerstwo Zdrowia opracowało projekt nowelizacji rozporządzenia z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. nr 2, poz. 15), który ma na celu wdrożenie przepisów europejskich. Zmiany te dotyczą głównie minimalnych wymagań, które muszą spełnić osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami lub już je posiadające, poprzez określenie czynników medycznych wpływających na zdolność do kierowania pojazdami.
Koniec kłopotów z wypełnianiem zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu. W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o czasie pracy kierowców i ustawy o transporcie drogowym. Po ich wejściu w życie pojawi się nowy formularz zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu. Najistotniejszą zmianą jest rozszerzenie katalogu przyczyn, dla których musi zostać wydane zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdów. Nowy, rozszerzony wzór zaświadczenia będzie wystawiany m.in. w sytuacji, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu chorobowym, przebywał na urlopie wypoczynkowym, miał czas wolny od pracy lub odpoczywał. Nowy wzór ułatwi postępowanie przewoźnikom i firmom turystycznym, którzy do tej pory mieli problemy z wypełnianiem go, gdy kierowca nie prowadził pojazdu z powodów innych niż trzy wymienione w formularzu.
Najdłuższy weekend wstrzymany przez Senat. Senacka Komisja Gospodarki Narodowej przerwała prace nad opiniowaniem uchwalonej przez Sejm nowelizacji Kodeksu pracy, w myśl której wolne od pracy miało być Święto Trzech Króli, a zlikwidowana zasada „oddawania:” wolnego za święta przypadające w sobotę. Zdaniem Komisji, ustawa poszerza katalog świąt związanych z religią katolicką. Zamknięty katalog takich świąt (wolnych od pracy) określa art. 9 ust. 1 Konkordatu. W sprawie nowych regulacji musi wypowiedzieć się stolica apostolska.

LOTNICTWO
Dyskutowano o przyszłorocznych stawkach jednostkowych opłat nawigacyjnych. W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie konsultacyjne z użytkownikami przestrzeni powietrznej w sprawie opłat nawigacyjnych. Przewodniczył mu prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński. Spotkanie było wypełnieniem obowiązku, o którym mowa w § 8 rozporządzenia ministra transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych oraz art. 8 i 15 rozporządzenia Komisji nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Jego głównym celem było przedstawienie oraz przedyskutowanie proponowanych stawek jednostkowych opłat nawigacyjnych na 2011 r. Źródło: www.ulc.gov.pl.

TURYSTYKA
Triada wpisana do rejestru. W dniu 7 października rejestr klauzul niedozwolonych został uzupełniony o kolejne postanowienie dotyczące branży turystycznej. Chodzi o klauzulę stosowaną przez biuro podróży Triada. Dotyczy ona odstąpienia klienta od udziału w imprezie z przyczyn nieleżących po stronie organizatora i wysokości możliwych do dokonania potrąceń z tego tytułu (nr wpisu: 2038).

UBEZPIECZENIA

Ubezpieczenie na dłużej. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, zalecana zwłaszcza w przypadku wycieczek do państw członkowskich Unii Europejskiej, uzyska dłuższą ważność. Zarządzeniem prezesa NFZ w sprawie okresu ważności Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego wydawanej na pobyt czasowy w związku z wyjazdem turystycznym, przedłużono okres jej ważności z dotychczasowych dwóch miesięcy do trzech. Dobra wiadomość jest taka, że NFZ nie zamierza poprzestać na wydłużeniu ważności EKUZ do trzech miesięcy, ale od 1 stycznia 2011 zamierza pójść o krok dalej i przedłużyć ważność karty aż do 6 miesięcy.

PODATKI
Wyższe odsetki od nieterminowo zapłaconych podatków. Prezydent podpisał nowelizację ordynacji podatkowej, która m.in. przewiduje podwyższenie odsetek za zwłokę w regulowaniu zaległości podatkowych. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, wynosiły dwukrotność podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego (wynoszącej obecnie 5 proc.), ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim. Po wejściu w życie nowych przepisów stawka odsetek za zwłokę wyniesie dwukrotność podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, powiększonej o 2 punkty procentowe, czyli minimalnie 8 proc.
Mejlowe faktury ważne tak samo jak papierowe. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia dotyczący przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasad ich przechowywania oraz trybu, w jakim mają być udostępniane organom podatkowym lub kontroli skarbowej. M.in. zrezygnowano z konieczności posługiwania się bezpiecznym podpisem elektronicznym.


Porady


Czy jeśli w trakcie jednej z wycieczek chcielibyśmy zrobić materiał reklamowy, to wszystkie uczestniczące osoby musimy prosić o zgodę na jego opublikowanie lub wyemitowanie? Czy można uznać za zgodę sam udział w przedsięwzięciu?


Nie trzeba w takiej sytuacji uzyskiwać zgody wszystkich osób, które będą brały udział w takim przedsięwzięciu. Warto przywołać orzeczenie, które z pewnością będzie pomocne w odpowiedzi na zadane pytanie. Zapadło ono w sprawie, w której biuro podróży nakręciło reklamę swoich usług – był to krótki film przedstawiający m.in. moment wychodzenia przez turystów z autokaru i oglądanie zabytków. Kierowca, który został sfilmowany, złożył do sądu pozew, domagając się odszkodowania za naruszenie dóbr osobistych, wskazując, że organizator nie uzyskał jego zgody na publikację wizerunku. Ostatecznie sąd apelacyjny oddalił jego roszczenia, wskazując, że zgodnie z przepisami prawa autorskiego nie wymaga się pozyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej tylko jeden z nieznaczących elementów całości całego utworu (wyrok SA w Warszawie z 10.02.2005 r., I ACa 509/04). Pogląd taki znajduje oparcie w art. 81§ 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z tym przepisem nie wymaga się zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza. Katalog zdarzeń jest jednak otwarty i z całą pewnością stwierdzić można, że przepis ten znajduje zastosowanie również w przypadku imprezy turystycznej. Jeśli wizerunek danej osoby (turysty, kierowcy, autokaru, pilota) będzie tylko szczegółem większej całości, wówczas pobieranie zgody na jego upublicznienie nie jest konieczne. Testem, który może pomóc przy ocenie, czy w konkretnej sytuacji zgoda jest wymagana, może być odpowiedzenie na pytanie, czy po usunięciu kadru z wizerunkiem danej osoby nagranie nie utraci swoich walorów, np. sposobu przedstawienia zdarzeń, czy zmieni się odbiór reklamy u zewnętrznego odbiorcy.Reasumując: zgody osób uczestniczących w nagraniu nie trzeba pobierać wtedy, gdy obiektywna ocena pozwala na uznanie, że również bez tych osób film nie straciłby na wartości/nie zmienił się charakter przekazu. Jeśli chodzi o odpowiedź na drugą część pytania, to jeśli ocena wskazuje, że zgoda danej osoby jednak będzie potrzebna, należy pamiętać, że nie domniemywa się jej. Zachowanie danej osoby (uczestnictwo w nagraniu) nie może być uznane za wyraz zgody czy akceptacji na upublicznienie wizerunku. Prawidłowym trybem uzyskania zgody byłoby przekazanie danej osobie informacji o okolicznościach, miejscach i czasie, w którym dojdzie do stworzenia materiału reklamowego, oraz jak będzie rozpowszechniany. Nie ma przyjętej formy przekazania informacji, choć dla celów dowodowych najodpowiedniejsza jest oczywiście pisemna.
W czasie kontroli UOKiK zakwestionował kilka stosowanych przez nas klauzul. Zobowiązaliśmy się do usunięcia ich z umów. Co to oznacza, jeśli chodzi o umowy zawarte przed zmianą a jeszcze niezrealizowane? Czy musimy poprosić klientów o podpisanie nowych umów?

Zaniechanie stosowania zakwestionowanego wzorca umowy wiąże się z wyeliminowaniem zakazanych wzorców nie tylko w przyszłych umowach, które dopiero zostaną zawarte, ale także w tych znajdujących się w obrocie. Usunięcie z kontraktów zakazanych klauzul nie dotyczy oczywiście umów, które zostały już zrealizowane, ale tych które czekają na wykonanie (czyli w sytuacji gdy impreza turystyczna się nie odbyła). Takim klientom należy wysłać do podpisania nowy wzór umowy. Problem może powstać wtedy, gdy klient nie będzie chciał podpisać nowej, zmienionej wersji. W takim jednak wypadku należałoby uznać, że biuro wykonało swój obowiązek zaniechania stosowania wzorca, pomimo tego, że klient nie podpisał nowej umowy i nadal obowiązuje strony stary kontrakt.

Kto może szkolić pilotów i przewodników wycieczek? Jakie zmiany nastąpiły w tym zakresie po nowelizacji ustawy o usługach turystycznych? Czy możemy złożyć gdzieś wniosek o kontrolę?

Jeśli chodzi o możliwość kontroli organizatorów szkolenia to ma je marszałek województwa. Zatem w razie wątpliwości można złożyć do niego wniosek o skontrolowanie organizatora szkolenia. Jeśli natomiast chodzi o wymagania to określa je art. 24 i 24 a ustawy o usługach turystycznych. Każda osoba, ubiegająca się o uprawnienia przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek musi odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne, a także zdać egzamin na przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek. Szkolenie takie mogą prowadzić osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne, które uzyskają wpis do rejestru organizatorów szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, prowadzonego przez właściwego marszałka województwa. Wpis do rejestru może odnosić się do prowadzenia takich szkoleń na stałe lub tylko jednorazowo. Marszałek po dokonaniu wpisu do rejestru wydaje instytucji szkoleniowej zaświadczenie.
Ta ostatnia obowiązana jest zapewnić odpowiednią kadrę. Jeśli chodzi o zajęcia teoretyczne muszą to być wykładowcy posiadający wykształcenie wyższe, zaś w przypadku zajęć praktycznych instruktorzy powinni mieć udokumentowaną praktykę w zakresie wykonywania zadań odpowiednio przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek, w wymiarze co najmniej 50 dni w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wpis do rejestru organizatorów szkoleń. Instytucja szkoleniowa musi także zapewniać warunki umożliwiające realizację zajęć, w tym także praktycznych, oraz odpowiednią obsługę biurową wraz z przechowywaniem i udostępnianiem dokumentacji szkolenia oraz realizować program szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. Ponadto instytucja ta ma także obowiązek przedstawiać uczestnikom szkoleń wewnętrzny regulamin, określający w szczególności warunki potwierdzania udziału w zajęciach teoretycznych i praktycznych oraz sposób ich zaliczania.

2010-11-05

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter