Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Więcej danych w ewidencji

Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o usługach turystycznych spowodowała nie tylko potrzebę wydania nowych rozporządzeń, ale także zmiany w rozporządzeniu dotyczącym Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki.

Ministerstwo Sportu i Turystyki przedstawiło projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (dalej: CEOTiPT). Resort chce wprowadzić
w obowiązującym rozporządzeniu regulacje, które uwzględnią zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. 

Definicja do zmiany
Zmieniona zostanie definicja zabezpieczenia finansowego – będzie ona adekwatna do rozwiązań wprowadzonych nowelą ustawy o usługach turystycznych. Zatem przez zabezpieczenie finansowe będziemy rozumieć umowę gwarancji bankowej, umowę ubezpieczenia na rzecz klientów, przyjmowanie wpłat klientów na rachunek powierniczy, zabezpieczenie finansowe uznawane w państwie UE lub EOG, w którym przedsiębiorca ma siedzibę, dodatkową gwarancję bankową w wypadku, gdy zabezpieczenie finansowe w państwie UE lub EOG jest niższe niż wymagane przez polskie przepisy. 

Nowe dokumenty
Kolejna zmiana to nowe określenie dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisy do CEOTiPT. Dotychczas podstawą do dokonania wpisu była kopia zaświadczenia o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz kopia dokumentów potwierdzających posiadanie zabezpieczenia finansowego wraz z załącznikami. Nowe przepisy wskazują katalog dokumentów poprzez odesłanie do art. 8 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych. Bardzo istotna jest regulacja, która przewiduje, że wpis do ewidencji będzie potwierdzany wydrukiem komputerowym księgi ewidencyjnej, zawierającym datę dokonania wydruku. Przedsiębiorca, którego wpis dotyczy oraz marszałek województwa będą mogli udokumentować wpis samodzielnie dokonanym wydrukiem komputerowym ze strony internetowej MSiT, zawierającym datę tego wydruku.
 
Więcej danych w ewidencji
Projektowane rozporządzenie przewiduje również rozszerzenie informacji, jakie znajdą się w ewidencji. W dziale pierwszym oprócz dotychczasowych danych pojawi się faks przedsiębiorcy, a przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi również adres e-mail. W przypadku organizatorów pobierających przedpłaty od klientów w ewidencji znajdzie się informacja o terminie ich przyjmowania oraz o ich wysokości. W dziale czwartym pojawią się natomiast informacje o zawieszeniu, przedłużeniu zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności organizatora turystyki (wraz z wznowieniem działalności informacje o zawieszeniu będą usuwane). Ponadto pojawi się dodatkowy wykaz przedsiębiorców, w stosunku do których wszczęto postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Jeśli postępowanie to zostanie umorzone, wówczas informacja o wszczęciu tego postępowania zostanie usunięta z rejestru. Jeśli przedsiębiorca zostanie wykreślony z ewidencji lub nie wznowi działalności po jej zawieszeniu, wówczas będzie mógł złożyć wniosek o usunięcie księgi ewidencyjnej.
Po konsultacjach społecznych projekt wrócił do departamentu turystyki z licznymi uwagami, co nie wróży dobrze terminowi jego zamknięcia. 
Joanna Torbé

2011-05-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter