Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Raport WT

»

RAPORT Turystyka zimowa

Pewna zima wzmocniona programem. Doskonałe stoki i wyciągi, miły kurort, ski pass w cenie – to już nie luksus, a standard narciarskich ofert touroperatorów. Żeby przyciągnąć klienta, należy zapewnić mu dodatkowe atrakcje.

Wyjazdy zimowe są wśród Polaków nieporównywalnie mniej popularne niż letnie wakacje. Co więcej, ich liczba w 2011 roku spadła w stosunku do roku 2010 (wg badań Instytutu Turystyki spadek o 20 proc. dla stycznia i o 25 proc. dla lutego). Jednocześnie touroperatorzy zapewniają, że ich oferta narciarska cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród klientów. Jak zatem pomimo tendencji spadkowej pozyskuje się nowych klientów?
Choć zainteresowanie wyjazdami zimowymi wśród polskich turystów jest wciąż stosunkowo niewielkie, wyjazdy narciarskie są stałą częścią oferty większości touroperatorów. Propozycja wyjazdu na narty skierowana jest przede wszystkim do zamożnego klienta, dla którego jest to drugi, poza letnim urlop w roku. To dobra wiadomość – narciarze są skłonni zapłacić dużo, ale w zamian oczekują jakości i coraz nowszych atrakcji.  

Z biurem czy na własną rękę?
Polscy turyści równie chętnie korzystają z propozycji organizatorów, jak i samodzielnie organizują swoje wyjazdy. Co zrobić, by przekonać zimowego turystę do gotowej oferty? – W ostatnich latach zauważalny jest wzrost zainteresowania ofertą biur podróży, szczególnym powodzeniem cieszą się oferty typu free ski, oferty obejmujące rozpoczęcie sezonu, wszelakie „duże” imprezy, typu dni polskie na danym lodowcu, oraz wyjazdy specjalistyczne: trening na tyczkach, Freeride (jazda poza trasami) – wyjaśnia Piotr Burda z portalu Narty.pl.
A atrakcji innych niż szusowanie po stokach w najpopularniejszych ośrodkach nie brakuje. Jedną z największych jest otwarcie sezonu narciarskiego, które przypada na koniec listopada. Neckermann Polska zaprasza na koncert Patrycji Markowskiej i Przyjaciół w Zell am See w Austrii. W tyrolskim Ischgl – z inicjatywy regionu – sezon otworzy koncert szwedzkiej grupy Roxette. 

Polak na stokach Europy
Wyjeżdżający na narty Polacy cenią sobie różne destynacje za różne atuty. I tak np. w Austrii i Włoszech doceniamy przede wszystkim świetną infrastrukturę, która daje wygodę i umożliwia uprawianie narciarstwa na różnych poziomach zaawansowania. Czechy i Słowację cenimy za bliskość, oraz stosunkowo niskie ceny (te atuty mają znaczenie głównie przy wyjazdach 1-2-dniowych i w przypadku
początkujących narciarzy). Touroperatorzy nie poprzestają jednak na tych sprawdzonych kierunkach i wciąż poszerzają swoje oferty. Rok temu narciarze ciepło przyjęli Andorę i Słowenię, które po raz pierwszy znalazły się w naszej ofercie. Nowością tego sezonu będą Lichtenstein i Vorarlberg w Austrii – mówi Magda Plutecka-Dydoń z Neckermann Polska.
Triada, poza najpopularniejszymi kierunkami wycieczek, oferuje również narciarskie pobyty w Hiszpanii. Dobrze sprzedaje się także oferta we Francji. – Tamtejsza baza noclegowa w kurortach narciarskich zlokalizowana jest w bliskiej odległości od tras i wyciągów, co umożliwia dłuższe i pełniejsze korzystanie z uroków narciarstwa. Pierwszą, poranną kolejką można wyjechać w góry, a ostatnią wrócić – to dla wielu naszych klientów ogromna zaleta tego regionu – mówi Iwona Masłowska, dyrektor Pionu Przewozów Pasażerskich w Triadzie. 

Nisza dla sportowców
Zaawansowanych narciarzy albo tych, którzy lubią ekstremalne wyzwania, może przyciągnąć nauka nowych technik jazdy na nartach: carvingu (przechodzenie ze skrętu w skręt), snowboardu i freeride’u. Tutaj jednak touroperatorzy ustępują pola szkołom narciarskim i firmom specjalizującym się wyłącznie lub głównie w organizacji tego typu wyjazdów. I tak np. szczecińska Akademia Carvingu oferuje wyjazdy połączone z nauką tej techniki, specjalizujący się w wyjazdach narciarskich touroperator Sportvita oferuje wyjazdy połączone z nauką jazdy dla dzieci i dorosłych, a firma Skiactive poza wyjazdami połączonymi z i przedszkolem narciarskim oferuje także szkolenie z zakresu narciarstwa biegowego. O ile w ofercie dużych touroperatorów bez problemu znajdziemy możliwość wykupienia lekcji jazdy na nartach, o tyle takie atrakcje, jak narciarstwo biegowe i freeride, wciąż należą tam do rzadkości.
Touroperatorzy zapewniają, że oferta narciarska cieszy się sporym powodzeniem. Można zatem przewidywać, że chociaż wyjazdy narciarskie pozostaną opcją jedynie dla nielicznych, zamożnych klientów, zainteresowanie tą formą wypoczynku będzie rosło. To z kolei niewątpliwie sprawi, że w ofercie touroperatorów znajdą się coraz różnorodniejsze propozycje. 
Emilia Przybył

2011-11-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter