Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Skorzystaj na Euro 2012 i przyciągnij turystów

Wchodzimy obecnie w kolejną fazę kampanii promocyjnej związanej z UEFA Euro 2012. Zakończyły się już eliminacje drużyn, które wezmą udział w turnieju, znamy więc „target”, czyli narodowość naszych gości, którzy zjawią się u nas, aby kibicować swoim drużynom. Można się spodziewać od 800 tys. do 1,2 mln gości podczas całego turnieju w Polsce.

Ukierunkuj się na jedną z trzech grup kibiców. Pamiętaj, że oprócz fanów piłki nożnej przyjadą również osoby towarzyszące i dzieci.

Współpracuj z ROT i LOT. Dzięki nim promocja oferty w regionie i w miastach będzie bardziej efektywna.

Jeżeli masz ofertę na pobyty krajowe, skieruj ją do mieszkańców miast-gospodarzy, którzy zapragną oderwać się od zgiełku związanego z turniejem.

Naturalnym beneficjentem Euro 2012 będzie turystyka miejska i turystyka kulturowa. Gospodarzami imprezy są oczywiście cztery polskie miasta, czyli Gdańsk, Warszawa, Wrocław i Poznań. Dobrze byłoby jednak rozszerzyć oddziaływanie tej imprezy również na inne miasta, a razem z nimi na rodzime biura podróży. Polska Organizacja Turystyczna pragnie, aby promocja Polski i czterech miast-gospodarzy pociągnęła za sobą inne produkty, związane głównie z turystyką aktywną, turystyką w naturalnym środowisku, oraz turystyką biznesową. Ta ostatnia dostanie prezent w postaci czterech obiektów sportowych, które należy traktować nie tylko jako arenę dla rozgrywek, ale również jako wielofunkcyjne centra z możliwością organizacji dużych imprez. Turysta biznesowy wydaje cztery razy więcej niż rekreacyjny, a jeśli jakaś destynacja mu się spodoba to istnieje duża szansa, że wróci tam na wypoczynek wraz z rodziną. Najtrudniej jest bowiem przekonać turystę, w szczególności z kraju Europy Zachodniej, żeby przyjechał do nas po raz pierwszy. UEFA nie pozwala łączyć ani nazwy UEFA Euro 2012, która jest zastrzeżonym znakiem towarowym, ani dystrybucji biletów na mecze, z ofertami innych podmiotów bez odpowiedniej zgody ze strony tej organizacji. Mimo to istnieje możliwość dotarcia ze swoją ofertą do kibiców, którzy do nas przyjadą oraz skorzystania na tym, co będzie się działo w naszym kraju przy okazji turnieju.

1 Skieruj swoje działania do konkretnej grupy
POT kieruje więc swoje działania promocyjne w pierwszym rzędzie do krajów, które są dla nas strategicznymi rynkami, czyli do Niemców, Francuzów i Anglików. Oczywiście, oprócz nich przyjedzie do nas mnóstwo kibiców innych narodowości. 2 grudnia w Kijowie odbędzie się losowanie grup, finałowych na Euro 2012 dla drużyn które awansowały do mistrzostw. Jednocześnie okaże się, gdzie będą rozgrywane poszczególne mecze, choć centra pobytowe dla niektórych drużyn zostały już zlokalizowane. Eliminacje do UEFA Euro 2012 przeszli także Hiszpanie, Holendrzy, Włosi, Rosjanie, Chorwaci, Grecy, Portugalczycy, Szwedzi, Duńczycy, Francuzi, Czesi i Irlandczycy. Oczywiście Jest to ogromna szansa zachęcenia tych grup turystów, która nie planowała wcześniej przyjazdu do Polski. Szczególnie, że wśród uczestników znajdują się kraje stanowiące najważniejsze dla nas rynki turystyki przyjazdowej.

2 Przygotuj ofertę instant dla kibiców
Doświadczenia krajów, które organizowały poprzednie imprezy sportowe pozwalają nam wydzielić konkretne typy kibica, który zjawia się tam, gdzie odbywają się mistrzostwa. Oczywiście, przyjadą ci, którzy znaleźli się wśród szczęśliwców posiadających bilety na mecz. Ci skoncentrowani będą głównie na meczu i prawdopodobnie nie zagoszczą na długo. Jednak oprócz nich do Polski przyjedzie również rzesza fanów futbolu, którzy nie dostali biletów, ale pragną uczestniczyć w wydarzeniu, zbiorowo przeżywać emocje i podążać za piłkarzami ze swoich drużyn. Wraz z kibicami przyjedzie też sporo osób niezwiązanych z futbolem i nieuczestniczących w piłkarskim szaleństwie. Będą to osoby towarzyszące, które po prostu zapragną towarzyszyć kibicom a jednocześnie miło spędzić czas. Każda z tych grup będzie miała swoje potrzeby i prawdopodobnie część z nich zainteresuje się lokalną ofertą turystyczną. W Niemczech w 2006 r. podczas Mistrzostw Świata widać było mnóstwo kibiców w koszulkach swoich drużyn zwiedzających muzea, galerie, zainteresowanych zabytkami i lokalną ofertą. Warto więc przygotować pakiety krótkich wycieczek po lokalnych atrakcjach nawet dla tych, którzy przed wyjazdem nie zorganizowali sobie żadnego pobytu między meczami.

3 Zorganizuj pobyt również dla Polaków
Euro 2012 to również szansa na wzmożony ruch krajowy. Miasta-gospodarze będą przeżywały oblężenie kibiców, dziennikarzy, drużyn i towarzyszącego im zaplecza. Od tego najazdu i związanych z nim korków będą chcieli odpocząć mieszkańcy dużych miast, szczególnie tych czterech, w których odbywać się będą rozgrywki. Już dzisiaj samorządy miejscowości położonych w okolicy Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia zastanawiają się jak zachęcić ich mieszkańców do przyjazdu. Zakopane nie organizuje żadnych wydarzeń związanych z UEFA Euro 2012 licząc na to, że przyciągnie tych, którzy od zgiełku zechcą odpocząć w polskich górach. Również Płock będzie się promował jako odskocznia dla Warszawiaków zmęczonych mistrzostwami i związanymi z nimi korkami. Tam jednak organizowana jest nieoficjalna strefa kibica z myślą o mieszkańcach oraz tych, którzy co prawda wyjadą, ale nie chcą przegapić rozgrywek. Warto więc zawczasu przygotować i odpowiednio wypromować (jednak bez używania znaku towarowego UEFA Euro 2012) ofertę pobytową dla Polaków pragnących wykorzystać ten czas na wypady weekendowe niedaleko od miejsca zamieszkania.

4 Promuj swoją ofertę w określonych miejscach
Gdy turyści przyjadą już do naszego kraju, powinniśmy mieć dla nich przygotowane oferty regionów i atrakcji turystycznych. Kapitalną rolę odegrają tutaj ROT-y i LOT-y. Warto być z nimi w kontakcie i wspólnie promować ofertę związaną z regionami. Warto zwrócić uwagę, że działania Polskich Ośrodków Informacji Turystyczne oraz POIT, która skoncentruje się na krajach biorących udział w rozgrywkach, będzie się opierała w dużej mierze o rekomendowane przez ROT-y i LOT-y produkty i atrakcje turystyczne. Dlatego istnieje szansa na dotarcie z ofertą do większej liczby kibiców przez internet jeszcze przed mistrzostwami. W trakcie turnieju natomiast podstawą będzie odpowiednie rozmieszczenie informacji o swojej ofercie kulturalnej i turystycznej. Powinna się ona znaleźć w punktach IT na dworcach, lotniskach, w centrach pobytowych, w hotelach gdzie zatrzyma się UEFA Family, na kempingach, w Carlsberg Fan Camp. Strefa kibica nie będzie dozwolona działalność komercyjna niezwiązana ze sponsorami wydarzenia. POT jest partnerem Carlsberg Fan Camp, będzie on więc promował polskie atrakcje w ich obrębie w różnoraki sposób (filmy, ulotki). Oferta ta obejmować będzie na atrakcjach turystycznych z całej Polski.
Oczywiście ogromną rolę odegrają również kulturalne wydarzenia przygotowane przez miasta na czas UEFA
Euro 2012. Jeśli uda się umiejętnie połączyć je z produktami turystycznymi na ten czas oraz dotrzeć z nimi do kibiców, to ci, którzy przyjechali oglądać mecze również bez biletów będą mogli skorzystać z oferty kulturalnej pomiędzy wydarzeniami sportowymi.

5 Wykorzystaj czas, który jeszcze jest
Do rozpoczęcia turnieju, czyli do 8 czerwca został jeszcze czas, który można przeznaczyć na działania promocyjne. Warto więc zainwestować w uczestnictwo w targach turystycznych, które będą odbywały się w krajach biorących udział w rozgrywkach. Kampania promocyjna Polski zagości z pewnością w Hiszpanii, Austrii, Niemczech m. in. na ITB Berlin, na Węgrzech i MITT w Rosji. Będzie tam prezentowana oferta dotycząca UEFA Euro 2012, można więc liczyć na to, że ci, którzy się nią zainteresują poszukiwać będą również koncepcji na spędzenie w Polsce wolnego czasu. 2 grudnia rozpocznie się drugi etap kampanii wizerunkowo – produktowej „Budowanie relacji”, która potrwa do końca lutego. Hasłem kampanii wizerunkowej będzie „Polska - dobrego roku z UEFA Euro 2012TM”. Natomiast od końca lutego do 1 lipca będzie realizowany trzeci projekt kampanii „Odkryj Polskę – Zapraszamy .” Kampania wizerunkowa będzie miała hasło „Polska – Zapraszamy „ ”. Wiosną zaś rozpocznie się akcja promocyjna „Trophy Tour” związana z prezentacją Pucharu Europy w miastach-gospodarzach. Istnieje więc jeszcze szansa, by zainteresować kibiców i media naszą ofertą turystyczną przed rozpoczęciem mistrzostw.
Spółka PL.2012 realizuje projekt Polish Pass, który będzie obejmował wszystkie aspekty związane z pobytem w naszym kraju:- nocleg, komunikacja miejska, ubezpieczenie i opieka medyczna. Na początku grudnia ma nastąpić uruchomienie projektu Polish Guide, który ma być kompleksowym, internetowym przewodnikiem po naszym kraju. Odnośniki do niego będzie można zamieszczać na swojej stronie internetowej. Jego zawartość będzie uzupełniana cały czas aż do rozpoczęcia mistrzostw. Organizatorzy zachęcają więc branżę turystyczną do współpracy przy jego tworzeniu. Z pewnością będzie on jednym z pierwszych źródeł, do którego sięgną wybierający się do Polski kibice. MZ
Konsultacja: Jacek Janowski, sekretarz Zespołu ds. UEFA Euro 2012


Zapytaj eksperta 

Adam Zaborowski
doaradca prezesa,
pełnomocnik do spraw Euro 2012 w POT 







--------------------------------------------------------------------------------
Jak Pana zdaniem polska branża turystyczna może wykorzystać fakt, że Polska jest organizatorem UEFA Euro 2012?
Z autopsji wiem jak dużo zyskały Niemcy po Mistrzostwach Świata w 2006 r. Zaczęto zupełnie inaczej postrzegać ten kraj i pisać o nim w prasie międzynarodowej. Hasło, które wtedy obowiązywało to „W gościnie u przyjaciół”, pokazali się jako kraj gościnny i naród który potrafi się bawić, cieszyć. Sam byłem na Szczycie Turystycznym z Kanclerz A. Merkel, która powiedziała że 25 mln euro przeznaczonych na promocję World Cup 2006 to były dobrze wykorzystane pieniądze.
Jakie realne korzyści dla polskiej turystyki niesie ze sobą ten turniej? Jakie działania należy podjąć, aby je osiągnąć?
Promując Polskę wizerunkowo i produktowo chcielibyśmy, aby korzyści odniosła również branża turystyczna. Nie można tu zapominać o aspektach ubocznych, czyli np. stadionach, które powstają i potem wykorzystania ich w innych celach. Konkretnym efektem po olimpiadzie barcelońskiej był wzrost przyjazdów turystycznych, a jeśli chodzi o Niemcy – wzrost liczby noclegów o 10 proc. w dwóch kolejnych latach. My oceniamy to licząc turystów którzy do nas przyjechali. W związku z tym zostały u nas przeprowadzone studia na zlecenie Ministra Sportu i Turystyki w 2010 r. Powstał specjalny Raport Impact, zgodnie z którym oczekujemy, że podczas mistrzostw przyjedzie do Polski ok. 1 mln kibiców.
Euro 2012 się odbędzie, ale co dalej? Jak należy działać aby wykorzystać tę szansę wielo- aspektowo?
Polska Organizacja Turystyczna chciałaby, aby turyści przyjechali nie tylko jako kibice, ale żeby wracali w kolejnych latach. Są ku temu duże szanse. Euro 2012 jest imprezą związaną z konkretnym skokiem cywilizacyjnym. Następują zmiany w infrastrukturze, niezależnie od tego, że są określone problemy i nie ze wszystkim zdążymy, np. z budową autostrad. To wszystko ma wpływ na wzrost atrakcyjności kraju jako destynacji turystycznej. Polepszenie o jeden punkt atrakcyjności turystycznej kraju będzie miało zgodnie z Raport Impact konkretne przełożenie na wzrost przyjazdów turystycznych o 470 tys. rocznie. Po decyzji Komitetu Wykonawczego UEFA 18 kwietnia 2007 r. było wielu wątpiących czy damy sobie radę. Kiedy startowaliśmy z kampanią 8 czerwca rok przez rozpoczęciem turnieju w niemieckiej prasie było dużo artykułów krytycznych. W tym roku odwiedziło nas 120 dziennikarzy w kontekście UEFA Euro 2012TM. Byli m.in. Niemcy, Francuzi, Brytyjczycy, Holendrzy, Włosi, Rosjanie , Ukraińcy Izraelczycy. Teraz pisze się dużo lepiej a często dobrze o Polsce. Np. „Mistrzostwa Europy czynią Polskę piękniejszą”.

2011-12-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter