Artykuły » Prawo w turystyce
»
Hotele i motele łatwiej kategoryzowane
Na kilka dni przed końcem roku wydano rozporządzenie, które określa wymogi, jakie muszą spełnić hotele i inne obiekty, które świadczą usługi hotelarskie. Wygląda na to, że w nadchodzącym roku hotelarze będą musieli dokonać zmian w prowadzonych obiektach.
W dniu 15 grudnia weszły w życie zmiany w rozporządzeniu dotyczącym wymagań, jakie muszą spełnić hotele i inne obiekty, w których świadczone są usługi hotelarskie. Prace nad rozporządzeniem trwały od dawna. W uzasadnieniu czytamy, że były one konsultowane z branżą hotelarską – co widać zwłaszcza jeśli porównamy pierwotny projekt ze zmianami, które właśnie weszły w życie.
Przepisy precyzyjne
Szereg zmian zostało wprowadzonych w celu doprecyzowania obecnie obowiązujących przepisów m.in. w zakresie dotyczącym wniosków o zaszeregowanie oraz nadanie kategorii lub procedury jej zmiany, czy przepisów związanych z kontrolami. Najistotniejsze zmiany dotyczą jednak minimalnych wymagań co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla hoteli i moteli.
Zmiany wymogów
Wiele zmian dotyczy moteli, co spowodowane jest tym, że zadaniem nowelizacji rozporządzania było również dostosowanie go do nowelizacji Ustawy o usługach turystycznych. Ci, którzy prowadzą ośrodki, a także organizatorzy powinni w szczególności zwrócić uwagę na modyfikację załącznika nr 1 do rozporządzenia. Wprowadzono w nim wiele na pozór drobnych zmian, do których jednak trzeba będzie dostosować obiekty. Z niektórych wymogów w ogóle zrezygnowano (np. zniesienie w niektórych obiektach zespołu odnowy biologicznej). O zmianach warto poinformować klientów. W założeniu projekt miał doprowadzić do ułatwienia prowadzenia działalności przede wszystkim motelom i przyczynić się do wzrostu ich liczby. Dlatego ważną zmianą jest to, że rozporządzenie nie uzależnia uzyskania zaszeregowania do kategorii motelu od zapewnienia możliwości korzystania z usług motoryzacyjnych.
Można wprowadzać stopniowo
Fakt, że nowelizacja rozporządzenia weszła już w życie nie oznacza, że zmiany muszą być wprowadzone w tym roku. Ci przedsiębiorcy, którzy obecnie posiadają zaszeregowanie obiektu hotelarskiego, muszą dostosować się do zmienionych wymogów w terminie do dwóch lat od dnia wejścia rozporządzenia zmieniającego, a zatem niemal do końca 2013 r. Jest to jednak termin maksymalny i można stopniowo dostosowywać się do zmienionych przepisów już w 2012 r. Nie muszą także obawiać się ci, którzy złożyli wniosek o zaszeregowanie przed 15 grudnia i nie został on jeszcze rozpatrzony. Przepisy przejściowe wprowadzają bowiem zasadę, że do wniosków w postępowaniach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju oraz o nadanie kategorii, a także w postępowaniach o zmianę i potwierdzenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii, złożonych przez przedsiębiorców, a nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy rozporządzenia przed zmianami.
Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 259, poz. 1553)
2012-01-16
powrót