Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Jak wykorzystać Twittera w biznesie

Serwisy społecznościowe i mikroblogi w rękach marketingowców stały się narzędziem biznesowym z ogromnym potencjałem. Na polskim rynku coraz silniejszą pozycję zdobywa Twitter. Warto już dziś dołączyć do grona jego użytkowników.

Wyraźnie widać, że stale rośnie liczba osób korzystających z social media. Według raportów z badań konsumenckich, wynika, że regularne odwiedzanie serwisów społecznościowych deklaruje ponad 80 proc. polskich internatów. Co trzeci badany loguje się do portali również w pracy, a co czternasty zagląda na swój profil nawet podczas wizyty u znajomych.
Według ostatnich badań przeprowadzonych przez amerykańską firmę Invkoe Solutions, aż 26 proc. internautów ufa informacjom publikowanym na firmowych profilach na Twitterze. Poziom zaufania rośnie, jeśli informację opublikuje osoba, którą znamy – wówczas osiąga on poziom aż do 45 proc.
Natomiast z najnowszej analizy Social Media Marketing Industry Report (powstałej w oparciu o wywiady przeprowadzone z 1900 profesjonalistami zajmującymi się komunikacją marketingową na całym świecie) wynika, że Twitter stał się serwisem najchętniej wykorzystywanym przez ludzi marketingu do budowania i utrzymywania relacji zawodowych (88 proc. wskazało na Twitter, 87 proc. – na Facebook, 78 proc. – na Linkedin). Ponadto z badań wynika, że 71 proc. marketingowców zamierza zintensyfikować swoje działania na Twitterze, aby zwiększyć pozycję firmy, dla której pracują (85 proc.), powiększyć skalę relacji (63 proc.), uzyskać dostęp do możliwości współpracy z innymi reprezentantami branży (56 proc.),
poszukiwać metod zmniejszenia wydatków na marketing (48 proc.).

1 Załóż konto na portalu

Twitter jest to rodzaj portalu społecznościowego opartego o micro-blogging, który pozwala na wysłanie krótkiej wiadomości zawierającej 140 znaków. Taka wiadomość nazywa się tweet, a wysyłamy ją do znajomych, czyli do śledzących nasze tweety.
Jak mówią twórcy serwisu – krótka forma wiadomości definiuje Twittera jako serwis umożliwiający natychmiastowe dzielenie się informacjami, bo to właśnie szybkość wysyłanych i otrzymywanych wiadomości jest jego kartą przetargową. Twitter pozwala dotrzeć do tych, z którymi normalnie nie komunikowalibyśmy się poprzez maila.
Nie bez znaczenia więc pozostaje wartość i liczne korzyści, jakie płyną z jego wykorzystania dla biznesu. Specjaliści od marketingu używają Twittera do informowania o wydarzeniach dotyczących firmy oraz do interakcji z klientami. Uważają oni, że serwis jest świetnym narzędziem do prowadzenia kampanii marketingowych i tworzenia pozytywnego szumu wokół firmy. Warto więc wykorzystać Twittera do przeprowadzania badań rynku, zapoznania klientów z marką, poinformowania o najważniejszych ofertach, promocyjnych i rabatach.

2 Zwiększ zasięg sieci sprzedaży 

Wszystkie osoby, które śledzą twoje działania są twoimi potencjalnymi klientami, musisz więc zadbać o to, by przyzwyczaiły się do twoich produktów i usług. Aktywnie uczestnicz w dyskusjach i regularnie zaznaczaj swoją obecność. W ten sposób coraz większa grupa ludzi będzie dowiadywać się o twojej działalności, a ty zyskasz stałych klientów.
Warto też przystąpić do grup tematycznych związanych z działalnością biznesową zgodną z profilem twojego biura podroży, dzięki temu firma zyska nowych klientów i potencjalnych partnerów biznesowych. Wpisz w wyszukiwarce Twittera słowa kluczowe związane z twoją działalnością i zapoznaj się z osobami zainteresowanymi tą samą dziedziną.

3 Informuj o nowych ofertach i promocjach 

Serwis umożliwia podzielenie się najnowszymi informacjami i wydarzeniami związanymi z twoim biurem. Zredaguj odpowiedni tekst w maksymalnie 140 znakach i powiadom klientów, gdy wprowadzisz nowy produkt lub usługę. Jednocześnie zaoferuj promocje dla tych, którzy podążają za tobą na Twitterze.
Możesz zaproponować im np. promocyjne ceny. Jest to dobry sposób
na oryginalną i bezpłatną reklamę. Jednocześnie walcz o przodownictwo na Twitterze. Dziel się przydatnymi informacjami z użytkownikami, co pomoże ci umacniać twoją reputację.
Staraj się unikać nachalnej reklamy i marketingu, postaw raczej na dobre i długotrwałe relacje z potencjalnymi klientami. Nie bój się wykorzystywać serwisu do zbierania informacji na temat klientów i konkurencji. Dowiedz się także, co ludzie sądzą o twojej działalności. Wykorzystaj Twittera do przekierowania ruchu na swoją stronę internetową.

4 Wykorzystaj crowdsourcing

Zobacz, jakie zdanie o planowanych zmianach czy nowych produktach mają twoi klienci. W tym celu wykorzystaj crowdsourcing – czyli wiedzę tłumu. Jest to przydatne zwłaszcza dla małych biur, które nie mają funduszy na drogie i czasochłonne badania fokusowe. Zakomunikuj o nowym pomyśle i czekaj na reakcje użytkowników. Korzystając z social media, pamiętaj, aby przyjmować skargi niezadowolonych klientów na otwartym forum. Dzięki temu umożliwiasz potencjalnym klientom sprawdzenie, jakie naprawdę jest twoje biuro podróży. Dla reputacji twojej firmy najlepiej będzie, jeżeli będziesz otwarcie komunikował się ze wszystkimi klientami i prosił ich o uczciwe opinie. Pamiętaj, że dialog na temat marki w social media odbywa się bez względu na to czy marki w nim uczestniczą, czy nie. 

5 Rywalizuj z konkurencją

Czytaj wpisy swojej konkurencji na Twitterze i pozostawaj ze wszystkimi w kontakcie. Mimo że w prawdziwym świecie rzadko zdarzają się takie
relacje, na Twitterze wszystko jest możliwe. Ta darmowa platforma umożliwia ci śledzenie firm, ekspertów, liderów i konkurentów z branży. Nie wystarczy tylko kontrolowanie nowych projektów proponowanych przez konkurencję. Znacznie większy pożytek przynosi wychwytywanie jej błędów. Dzięki temu możesz dokładnie przeanalizować działania konkurentów, zobaczyć, co poszło źle i uniknąć powtarzania ich błędów
w przyszłości. MAK


OPINIA
Karolina Stefanowicz, Social Media Expert
GetResponse 

Na Twitterze panują specyficzne zasady komunikacji i aby skutecznie promować firmę, należy przede wszystkim najpierw dobrze je poznać, najlepiej aktywnie korzystając z serwisu. Warto również przyglądać się, jak robią to inni. Jak z każdym portalem społecznościowym, trzeba być również przygotowanym na szybkie odpowiadanie klientom nie tylko w godzinach pracy. Twittera można skutecznie wykorzystywać na przykład do promocji specjalnych ofert. Najpierw trzeba oczywiście zebrać grono śledzących konto firmy, ale są na to sposoby. Najważniejsze to aktywnie włączyć się w toczące się na Twitterze rozmowy. Można to zrobić na przykład, wysyłając tweety uzupełnione o tak zwany hashtag – czyli słowo kluczowe poprzedzone znakiem “#”. W ten sposób użytkownicy Twittera, którzy przeszukują serwis pod kątem konkretnych słów (na przykład w poszukiwaniu ofert last minute) łatwo znajdą nasze wpisy. Profil firmy na Twitterze trzeba też koniecznie promować w innych miejscach – w newsletterach, na stronie internetowej czy blogu, tak żeby potencjalni klienci wiedzieli, gdzie łatwo i szybko znajdą atrakcyjne oferty. 



Zapytaj eksperta
Łukasz Mizerski, dyrektor kreatywny Mediapunto / ClickCommunity

Czy kampanie marketingowe na Twitterze można prowadzić z
sukcesem bez pomocy profesjonalistów?
Jeśli chodzi o zaplanowanie strategii, to powinni stworzyć ją profesjonaliści, choćby dlatego, że świadomie dobiorą kanały i jeśli już wskażą zasadność wyboru Twittera, to zarekomendują, jakiego typu treści tym kanałem promować. Bez udziału agencji można natomiast prowadzić bieżące „ćwierkanie” – daje to większe poczucie naturalności komunikatu, przy czym lepiej jest stworzyć sytuację taką, że komunikujący przez Twittera będzie „hard userem” tego narzędzia, podchodzącym do niego z zainteresowaniem, a nie tylko wyuczonym mechanicznie administratorem konta. 

Jaka jest cena przeprowadzenia takiej kampanii i jakie działania są w nią wpisane?

Ceny kampanii w mediach społecznościowych dyktowane są zwykle przez oczekiwaną przez klienta efektywność, ponieważ im większe oczekiwania, tym więcej narzędzi i bardziej zaawansowane technologie należy uruchomić. Najlepiej jest mówić o cenach za całokształt kampanii, czyli o wszystkich narzędziach zbiorczo, wtedy mamy realne wyobrażenie skali. Skuteczna kampania social media, oparta o wiele kanałów, to cena średnio od kilku do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Samego Twittera możemy tu traktować jako mniej więcej 10-15 proc. wartości całej kampanii. W cenę oczywiście wpisana jest codzienna, regularna komunikacja plus budowanie zasięgu każdego komunikatu. Trochę inaczej to wygląda, kiedy strategia stawia tylko na zmasowane użycie Twittera - wtedy można mówić o wyższych cenach, raczej od ok. 1500 zł w górę. 

W jaki sposób firmy z branży turystycznej mogą wykorzystywać Twittera do swojej promocji?
Twitter pod względem efektywności działań i zasięgu na rynku polskim jest zdecydowanie przeceniony. Jest to narzędzie, którego natura odpowiada charakterystyce komunikacji prowadzonej przez branże, takie jak np. szeroko pojęte media, jest bardzo dobrym narzędziem dla dziennikarzy, blogerów, showbiznesu, wszelkich liderów opinii, ale niekoniecznie dla produktów i usług. Firmy z branży turystycznej powinny więc traktować „ćwierkanie” jako ewentualny dodatek do kampanii, a nie główny kanał – tym powinien pozostać Facebook lub blogosfera. Branża turystyczna potrzebuje działań zdecydowanie bardziej interaktywnych, bazujących na atrakcyjności (także wizualnej) przekazu, w końcu sprzedaje właśnie atrakcyjność doznań w różnych rejonach świata. Twitter na pewno wspomaga wirusowy zasięg informacji – jako wsparcie może być przydatny, ale nie jako podstawowe źródło treści.


2012-01-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter